تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - ویژگیهاى یاران حضرت مهدى
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
امام زمان در احادیث مهدی صاحب الزمان یاری امام زمان حدیث ثقلین ادبیات انتظار مقاله وتحقیق امام زمان در سخن حضرت علی حضرت مهدی شیوه یاری امام زمان درباره حضرت مهدی تحقیق داستان امام زمان موعود شناسی صاحب الزمان مهدی مقاله زندگی امام زمان صاحبالزمان انتظار و مهدویت ظهور ظهور مهدی انتظار شناختی از زندگی امام زمان امام مهدی در كتاب و سنت درباره امام زمان امام زمان در سخن پیامبر اكرم داستان كوتاه امام زمان در نثر درباره امام زمان شعر درباره امام زمان زندگی حضرت مهدی تقیه زندگی نامه امام زمان امام زمان در سخن امیرالمومنین در وصف امام زمان امام زمان درقرآن احادیث امام عصر نهج البلاغه در روایات در سخنان پیامبر نصرت امام زمان داستان درباره امام زمان امام زمان در حدیث ثقلین فروغ تابان ولایت در كلام امیرالمومنین كتابها حدیث گفتار علی (ع) درباره امام زمان امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   ویژگیهاى یاران حضرت مهدى
پنجشنبه 17 تیر 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : فروغ تابان ولایت كتابها كتابخانه مهدویت نظراتنظر دهید!


ویژگیهاى یاران حضرت مهدى 
ویژگیهاى یاران آن حضرت در قرآن
پیشگویى پیامبر صلى اللّه علیه و آله از یاران اسلام در ایران 
تحلیل سخنى از امام سجاد علیه السلام
حركت انقلابى نه گام به گام
تجزیه و تحلیلى درباره 313 نفر از یاران مخصوص امام
ویژگیهاى این افراد

مقدمه : 
بر هیچ كس پوشیده نیست كه براى پیروزى انقلاب و شكست و نابودى حكومتهاى جور و ستم و نیاز به عوامل بسیارى است ، كه در راءس آنها حضور در صحنه و حمایت و تلاش خستگى ناپذیر، و آگاهى و تحمل رنجها و امید به آینده درخشان است و به عبارت دیگر یاران حضرت مهدى (عج ) داراى این ویژگیها هستند.
ما وقتى كه زندگى و مراحل دعوت پیامبران علیهم السلام را تجزیه و تحلیل مى كنیم ، مى بینیم هر كجا آنها حامى و یاور داشتند و این حامیان و یاوران به طور آگاهانه و قاطع در صحنه بودند و با امید و توكل به خدا به پیش ‍ مى رفتند، پیامبرشان هر چند در بخشى از اهدافش به پیروزى مى رسید و در غیر این صورت شكست ظاهرى نصیبش مى شد.
پیروزى انقلاب اسلامى در ایران چندین مسئله مبهم را در رابطه با قیام حضرت مهدى (عج ) روشن و ثابت كرد، از جمله اینكه در شرایط فعلى دنیا هر چند غرق در گناه و فساد باشد، انقلاب و دگرگونى ، نه تنها ممكن بلكه عملى است و دیگر اینكه باید دنبال كار را گرفت و امید به آینده داشت ، از همه روشنتر اینكه باید حمایت و بسیج همه جانبه شود و با وحدت و تجمع یاران مخصوص ، به این كار بزرگ یعنى آماده كردن جهان براى ظهور حضرت قائم (عج ) دست زد.
با توجه به اینكه بهترین حكومت آن است كه به طور طبیعى و خودجوش ‍ روى كار آید نه به طور تحمیلى و زور، آنانكه مى گویند حكومت حضرت مهدى (عج ) بدون معجزه امكان پذیر نیست گویا به این اشكال توجه ندارند كه اگر بنابر معجزه و اجبار هر چند اجبار فكرى باشد آن حالت زیباى طبیعى و خودجوش خود را از دست مى دهد و یك نوع حكومت تحمیلى مى گردد.
البته ما امدادهاى غیبى نیستیم ، وقتى مردانى با اخلاص و صداقت به پیش ‍ رفتند خداوند هم آنها را یارى مى كند و به اهدافشان مى رساند. (135)
بنابراین همان گونه كه در بسیارى از روایات آمده (136) حكومت حضرت مهدى (عج ) همچون حكومت پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم است منتها در سطح وسیعتر و عمیقتر همانگونه كه یاران آگاه و با استقامت آن حضرت در صدر اسلام شیران روز و پارسایان شب بودند و نقش مؤ ثر و مهم در تشكیل حكومت اسلامى را ایفاء كردند، حكومت حضرت حجت (عج ) نیز از این قانون مستثنى نیست ، و چنانكه در جاى خود مشروحا بیان شده معناى واقعى ((انتظار)) نیز آمادگى یاران و بسیج همه جانبه آنها در سطح وسیع مناسب با حكومت جهانى است .
 

ویژگیهاى یاران آن حضرت در قرآن 

در قرآن این كتاب انسان ساز و حركت آفرین در رابطه با یاران نمونه حضرت مهدى (عج ) یك آیه است كه بسیار امید بخش و سازنده است ، این آیه در حقیقت بیانگر حقائق و واقعیتهائى است كه اگر به طور جدى و همه جانبه تعقیب گردد، موانع سر راه را برمى دارد و جهان را به استقبال مصلح جهانى حركت مى دهد.
در سوره مائده آیه 59 خداوند به طور مستقیم ، مؤ منان را مورد خطاب قرار داده و مى فرماید:
((اى مؤ منان هر كس از شما مرتد شد و از اسلام بیرون رفت ، خداوند در آینده جمعیتى را مى آورد كه داراى این چنج امتیاز هستند:
1- هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند.
2- در برابر مؤ منان خاضع و مهربانند.
3- در برابر مشركان و دشمنان ، سرسخت و نیرومندند.
4- به طور پى گیرى در راه خدا جهاد و تلاش مى كنند.
5- در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش كننده اى نمى هراسند.
این فضل خدا است كه به هر كس بخواهد (و شایسته ببیند) مى دهد، فضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است .)) (137)
در روایات براى این آیه مصادیق مختلفى بیان شده از جمله اینكه : این آیه در مورد یاران حضرت مهدى (عج ) است كه با این ویژگیها با تمام قدرت ، در مقابل مرتدین و كارشكنان مى ایستند، و براى برقرارى حكومت عدل امام قائم (عج ) و برقرارى عدالت در كل جهان تلاش مى كنند. (138)
و در عبارتى امام صادق علیه السلام فرمود:
((صاحب این امر (حضرت مهدى ((عج )) در پرتو این آیه (در حمایت چنین یاران آگاه و دلاور) محفوظ است .)) (139)

ویژگى اول :  
به عشق آن یاران به خدا اشاره مى كند، آنها كه جز به خدا نمى اندیشند، در حدى كه خداوند نیز آنها را دوست دارد. روشن است كه چنین روحیه اى كه در پرتو ایمان و توكل بدست مى آید، بزرگترین عامل خیزش و پرواز و اراده و تقوى است كه نقش آن در حماسه آفرینى اعجازآمیز و شگفت انگیز مى باشد.

ویژگى دوم :  
به پیوند اخلاقى و وحدیت و یكپارچگى با مؤ منان اشاره مى كند كه نقش آن در پیشبرد كار بسیار مهم و چشمگیر است .

ویژگى سوم :  
حاكى از سازش ناپذیرى مؤ منان در برابر كافران ، و نه شرقى بودن و نه غربى بودن آنها است ، كه در پرتو آن هر گونه تلاش و شگرد دشمن خنثى مى گردد....

ویژگى چهارم :  
جهاد و مبارزه پى گیر با كفار و دشمنان اسلام است .

بالاخره ویژگى پنجم :  
كه بسیار مهم است ، قاطعیت و پایمردى مؤ منان را بیان مى كند كه روح محافظه كارى و مجامله در آنها نیست ، از عوامزدگى و محیطزدگى و غوغاى اكثریت منحرف و استهزاء آنها نمى هراسند، و با گامهاى استوار در صراط مستقیم حركت مى كنند و یاوه هاى چپ و راست در حركت آنها اثر ندارد.
و باید به آغاز آیه نیز توجه داشت كه ارتداد و بیعت شكنى عده اى وجیه المله ، آنها را سست و نگران نمى كند، آنها شرایط سخت حاضر را معیار قرار نمى دهند امید به آینده دارند، چرا كه خود آینده سازند و كمبودها آنها را سست و لرزان نمى كند.
در میان این ویژگیها هر چند همه در جاى خود از اهمیت بسیار برخوردارند ولى این ویژگى پنجم از همه مهمتر به نظر مى رسد ابوذر غفارى ، آن مرد نستوه و قاطع را در تاریخ با این لقب :(( لا یخاف فى اللّه لومة لائم )) مى خوانند، و خود مى گوید: پیامبر صلى اللّه علیه و آله به من سفارش كرد كه در راه خدا از یاوه سرائى یاوه سرایان و سرزنش كنندگان نهراسم . (140)
وقتى كه حجر بن عدى آن بزرگمرد خدا با یارانش به فرمان معاویه به شهادت رسیدند، امام حسین علیه السلام بزرگترین چهره انقلابى تاریخ به عنوان اعتراض به معاویه نوشت و در آن نامه بخصوص این ویژگى حجر و یارانش را تذكر داد و نوشت :
((تو كسانى را كشته اى كه امر به معروف و نهى از منكر مى كردند، گناه را بزرگ مى شمردند (( و لا یخافون فى اللّه لومة لائم ؛))(( و در راه خدا از ملامت ، ملامت كنندگان نمى هراسیدند)) (141)
بسیارى هستند از یاوه سرائیهاى رسانه هاى همگانى شرق و غرب تحت تاءثیر قرار مى گیرند و خود را مى بازند، ولى اگر داراى این ویژگى بودند، هیچگونه تحت تاءثیر قرار نمى گرفتند بلكه بیشتر به راه خود ادامه مى دادند.


پیشگویى پیامبر صلى اللّه علیه و آله از یاران اسلام در ایران 

در روایتى مى خوانیم وقتى از پیامبر صلى اللّه علیه و آله در مورد آیه مذكور سؤ ال كردند پیامبر صلى اللّه علیه و آله دست خود را بر شانه سلمان رحمة اللّه نهاد و فرمود:
((منظور از این یاران ، هموطنان این شخص هستند.))
سپس فرمود:
(( لو كان الدین معلقا بالثریالتنا و له رجال من ابناء الفارس ؛))
((اگر دین به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت .)) (142)
اگر كوششهاى پى گیر و نتیجه بخش ایرانیان را در طول تاریخ اسلام بررسى كنیم ، بخصوص در قرن معاصر، و پیروزى انقلاب اسلامى ، و تشكیل حكومت اسلامى به نیابت از حضرت قائم (عج ) به خوبى به حقانیت این پیشگوئى پى مى بریم ، بعلاوه این پیشگوئى اعجازآمیز الهام بخش آن است كه مسلمانان ایران در حركت دادن مردم جهان به سوى حكومت مهدى (عج ) نقش مؤ ثر و اساسى دارند، و چنانكه از نشانه هایش پیداست ، نسبت به آینده امید بخش است . (143)
به هر حال همانگونه كه در آخر آیه مذكور مى خوانیم باید امید به فضل و لطف خدا داشت ، فضل و رحمت خدا وسیع است ، و حتما شامل افراد شایسته و برازنده خواهد شد.
به این ترتیب نتیجه مى گیریم كه طرفداران جدى تشكیل حكومت جهانى به رهبرى قائم (عج ) باید با كسب ویژگیهائى كه در تفسیر آیه مذكور بیان شد، در هر جا ستاد مقاومت و تلاش تشكیل دهند و بدانند كه حتما با چنین حركت قرآنى به كعبه مقصود خواهند رسید.
در اینجا از یك شاهد عینى كمك گرفته و بطور ملموس موضوع را ترسیم مى كنیم :
از شما مى پرسم براستى اگر مردم همه كشورهاى اسلامى با هدف قراردادن اسلام تحت رهنمودهاى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و آلش ، تحت نظر مردان صالح و آگاه خود، همچون كشور ایران در وضع فعلى به جنگ با طاغوتیان بروند، و حكومت اسلامى تشكیل دهند و كم كم آنرا توسعه داده و به تهذیب و تكمیل آن بپردازند چقدر به حكومت جهانى امام قائم (عج ) نزدیك خواهند شد؟
امید آنكه جهان اسلام با تجزیه و تحلیل و دیدن این نشانه هاى عینى و ملموس ، دنبال كار را بگیرد كه مسلما به نتیجه خواهد رسید.


تحلیل سخنى از امام سجاد علیه السلام 

امام سجاد علیه السلام درباره منتظران و یاران حضرت مهدى (عج ) به یكى از دوستانش بنام ابوخالد رحمة اللّه چنین فرمود:
((مردمى كه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به سر مى برند و معتقد به امامت و رهبرى آن حضرت بوده و منتظر ظهور و قیامش هستند، از مردم هر زمانى برترند، چرا كه خداوند آنها را آنچنان از عقل و فهم و شناخت برخوردار كرده كه غیبت امام زمان علیه السلام براى آنان همچون ظهور آن حضرت است ، خداوند آنها را در این زمان همچون مجاهدانى قرار داده كه با شمشیر در پیشاپیش رسول خدا صلى اللّه علیه و آله با دشمن مى جنگیدند، در حقیقت مردان خالص و شیعیان راستین ما چنین افرادى هستند كه در آشكار و پنهان به سوى خدا دعوت كنند.)) (144)
در این روایت مردم منتظر ظهور امام زمان علیه السلام در زمان غیبت به عنوان ((برترین مردم )) همه زمانها خوانده شده اند و در پایان به عنوان ((انسانهاى خالص و شیعیان راستین )) لقب گرفته اند به خاطر سه ویژگى:

نخست :  
به خاطر آگاهى و شناخت به گونه اى كه غیبت امام زمان علیه السلام را همچون حضور او دانسته و تلاش و فكر و هدفشان بر این اساس است ، نه اینكه دست روى دست بگذارند كه از ما كارى ساخته نیست به انتظار مى نشینیم تا امام زمان علیه السلام ظهور كند و خودش كارها را اصلاح نماید.

دوم :  
به خاطر اینكه جهاد و تلاش و پیكار با دشمنان دارند، بسان مجاهدان صدر اسلام كه در پیشاپیش پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله با دشمن مى جنگیدند، بى تفاوت نیستند و تا آخرین حد توان در صحنه نبرد حضور دارند.

سوم :  
به خاطر اینكه مردم را در آشكار و پنهان به سوى خدا مى خوانند:
اولا دعوتشان به سوى خداست نه به سوى شرق و غرب ، ثانیا همواره در آشكار و نهان كارشان هدایت و روشنگرى است تا مردم را به سوى حق جلب و جذب كنند.
به این ترتیب یاران ویژه و ویژگیهاى یاران امام زمان علیه السلام را مى شناسیم و در یك جمع بندى كوتاه چنین نتیجه مى گیریم كه اگر هواداران امام زمان علیه السلام داراى چنین ویژگیهائى باشند، جهان به سوى حكومت واحد جهانى تحت رهبرى حضرت قائم (عج ) نزدیك مى شود و قدمهاى بزرگ و مؤ ثرى براى ظهور آن حضرت برداشته خواهد شد.


حركت انقلابى نه گام به گام 

نكته دیگرى كه در رابطه با یاران مهدى (عج ) باید مورد توجه قرار گیرد این كه از روایات مربوط به حضرت مهدى (عج ) كاملا استفاده مى شود كه نهضت و انقلاب آن حضرت به گونه رفورمى و گام به گام نیست ، بلكه به طور انقلابى است ، و در میان صفات یاران مهدى (عج ) پس از ایمان و معرفت ، بیشتر از سلحشورى و جهاد و رزمندگى از اراده قوى آنها سخن به میان آمده است ، و این حكایت از آن مى كند كه براى برقرارى حكومت جهانى امام مهدى (عج ) باید جهاد كرد و هرگز از راه سازش با دشمنان اسلام برخورد ننمود اكنون به چند روایت ذیل در این جهت توجه فرمائید: 1 پیامبر صلى اللّه علیه و آله فرمودند:
((مردمى از مشرق زمین بپاخیزند و زمینه ساز حكومت حضرت مهدى (عج ) شوند.)) (145)
تعبیر ((خروج )) كه در فارسى معادل ؛ نهضت و شورش و انقلاب است دلیل بر حركت انقلابى یاران مهدى (عج ) است نه حركت گام به گام .
ضمنا از این روایت استفاده مى شود، یاران زمینه ساز برقرارى حكومت حضرت مهدى (عج ) در مشرق زمین هستند.
2- شخصى از امام باقر علیه السلام پرسید:
((مردم گویند وقتى كه حضرت مهدى (عج ) قیام كرد كارها به طور طبیعى به پیش مى رود و به اندازه شاخ حجامتى خونریزى نمى شود؟
امام در پاسخ فرمود: به خدا سوگند چنین نیست اگر چنین چیزى ممكن بود در مورد پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله صورت مى گرفت ، در صورتى كه دندان آن حضرت در جهاد با دشمن خون افتاد و پیشانیش شكست ، به خدا سوگند نهضت امام قائم (عج ) تمام نمى شود مگر اینكه در میدان جنگ عرق بریزیم و خونها ریخته شود، پس دست به پیشانى مباركش مالید.)) 3 امام باقر علیه السلام در ضمن گفتارى فرموند:
(146)
((وقتى قائم ما (عج ) قیام كرد و هر یك از شما به اندازه قوت چهل مرد نیرو پیدا مى كند، و دلهاى شما همچون پاره هاى آهن مى شود كه اگر به كوهها بزنند آنها را مى شكافند...)) (147)
4- نیز فرمود:
((قیام حضرت مهدى (عج ) از این جهت شباهت به لشكر حضرت محمد صلى اللّه علیه و آله دارد كه با شمشیر قیام مى كند و دشمنان خدا و رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و گمراه كنندگان را به قتل مى رساند و با شمشیر و ترساندن ، پیروز مى گردد، آنچنان پیروزى كه هیچ پرچمى از او شكسته نمى شود.))
روشن است كه كلمه شمشیر، كنایه از جنگ با اسلحه است .
5- روایاتى كه درباره ویژگیهاى منتظرین حضرت مهدى (عج ) آمده نیز مطلب فوق را تاءیید مى كنند كه در بسیارى از این روایات آمده :
((منتظرین همانند كسانى هستند كه در ركاب پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم بر فرق دشمن ضربه مهلك وارد مى سازند.)) (148)
ضمنا لقب قائم ((عج )) (قیام كننده ) براى حضرت مهدى (عج ) و اوصافى كه در مورد او آمده مانند اینكه : حضرت رضا علیه السلام فرمود:
((قائم (عج ) در سن پیران ولى به صورت جوانان ظاهر مى شود، به قدرى قوى و نیرومند است كه اگر به بزرگترین درخت روى زمین دست دراز كند آن را از ریشه مى كند و اگر در میان كوهها فریاد بزند سنگهاى سخت آن متلاشى مى گردند.)) (149)
6- در بعضى از تعبیرات ائمه علیهم السلام آمده :
(( و لو مروا الجبال من حدید لیقطعوها لا یكفون سیوفهم حتى یرضى اللّه عزوجل ؛))
((اگر این یاران به كوههائى از آهن عبور كنند آنها را قطعه قطعه كنند، اسلحه هایشان همواره در كار است تا خداوند راضى شود.)) (150)
اینها همه حاكى است كه قیام حضرت مهدى (عج ) یك حركت عمیق انقلابى در كل جهان است و باید براى چنین حركتى بسیج عمومى و به تعبیر دیگر ارتش عمومى و مجهز از مسلمانان در تمام نقاط دنیا تشكیل شود، ارتشى كه كاملا آمادگى رزمى داشته باشد و با روحیه اى عالى به پیش ‍ رود و در جسم و روح بتوان او را به عنوان سرباز امام زمان علیه السلام خواند. براى تكمیل این بحث به روایت معروف ذیل توجه كنید:
امام صادق علیه السلام فرمود:
(همراه ظهور قائم ((عج )) ) بیست و هفت نفر از پشت كوفه (نجف اشرف ) ظاهر شده (و به حضرت مهدى ((عج )) مى پیوندند)، پانزده نفر آنها از قوم موسى علیه السلام هستند كه به سوى حق هدایت مى كنند و حاكم به حق و عدالتند و هفت نفر آنها اصحاب كهف اند و بقیه عبارتند از: یوشع بن نون رحمة اللّه ، سامان رحمة اللّه ، ابودجانه انصارى رحمة اللّه ، مقداد رحمة اللّه و مالك اشتر رحمة اللّه اینها در خدمت امام زمان علیه السلام به عنوان یاران و فرماندهان آن حضرت به شمار مى آیند. (151)
با توجه به اینكه گروه كوچكى از افراد صالح و طرفدار حضرت موسى علیه السلام كه همه جا حامى موسى علیه السلام بودند و تسلیم دعوت سامرى نشدند و همواره در این فكر بودند كه از خط موسى علیه السلام خارج نشوند، چنانكه در قرآن (آیه 59 سوره اعراف ) اشاره اى به این گروه صالح و در خط حق و عدالت شده است ، همان پانزده نفر مذكور در روایت فرق مى باشند.
و همچنین با توجه به داستان زندگى آزاد مردان و حق طلبانى همچون اصحاب كهف و مبارزه منفى آنها با طاغوت زمانشان ... و همچنین با توجه به حمایتها و فعالیتهاى یوشع بن نون (وصى حضرت موسى علیه السلام ) در راه توحید چنانكه در تاریخ آمده و با توجه به زندگى برجسته مردانى همچون ابودجانه انصارى ، سلمان رحمة اللّه ، مقداد رحمة اللّه و مالك اشتر رحمة اللّه در مى یابیم كه یاران راستین حضرت مهدى (عج ) باید چگونه افرادى باشند؟ و در چه خطى باشند و چگونه در راه حق از جان و مال دریغ نورزند؟


تجزیه و تحلیلى درباره 313 نفر از یاران مخصوص امام 

تواتر حدیث 313 نفر 
براى شناخت این یاران مخصوص به مطالب زیر توجه كنید:
در همه جا معروف است و در كتابهاى مربوط به امام زمان علیه السلام نوشته شده كه هنگام ظهور آن حضرت 313 نفر یاران مخصوصش به او مى پیوندند و همچون كوه در برابر حوادث ایستادگى كرده و همراه امام (عج ) هستند، اكنون بجاست كه در این كتاب درباره این افراد خاص به بررسى فشرده اى بپردازیم ، براى روشن شدن مطلب نخست صحت اصل حدیث را مورد بررسى قرار داده سپس ویژگیهاى این یاران را بیان مى كنیم .
به طورى كه در كتب مربوطه مانند بحارالانوار، (طبق قدیم ، جلد 13، و نیز چاپ جدید جلد 52)، اثباة الهداة ، جلد 7، و منتخب الاثر و... آمده ، حدیث ماجراى پیوستن 313 نفر از یاران خاص حضرت قائم (عج ) به آن حضرت ، هنگام ظهور در مكه ((متواتر)) است ، یعنى به اندازه اى نقل شده كه انسان با بررسى آنها علم پیدا مى كند كه این حدیث صحیح است ، و از پیامبر صلى اللّه علیه و آله و ائمه علیهم السلام نقل شده است .
بنابراین نباید شكى در صدور حدیث مذكور از جانب معصومین علیهم السلام نمود.
توضیح بیشتر اینكه : این حدیث با تعبیرات گوناگون نقل شده و در مجموع به اصطلاح ، تواتر معنوى بر صحت صدور آن از معصومین علیهم السلام داریم .


ویژگیهاى این افراد 

اكنون با توضیحات كوتاه ، ویژگیهاى این افراد و یاران مخلص دیگر امام قائم (عج ) را در امور ده گانه زیر بررسى مى كنیم :

1-امام در انتظار آنها بسر مى برد:  
هنگام ظهور امام قائم (عج ) آن حضرت قبل از آنكه كنار كعبه برود و تكیه بر كعبه (كانون و مركز توحید) كند و صداى دل آراى خود را بلند كرده و به جهانیان برساند، در مكانى بنام ((ذى طوى )) (152) در انتظار 313 نفر از یاران خاصش توقف مى كند، تا اینكه آنها مى آیند و به آن حضرت مى پیوندند... (153) و از آنجا همراه امام به كنار كعبه مى روند... (154)

2- آنها از اطراف جهان جمع مى شوند:  
این 313 نفر از اطراف جهان و دورترین نقطه ها جمع شده و به امام قائم (عج ) مى پیوندند چنانكه در حدیثى از امام باقر علیه السلام بیان شده :
(( یجمع اللّه من اقاصى البلاد على عدة اهل بدر ثلاثماءة و ثلاث عشر رجلا؛))
((خداوند براى حضرت قائم از دورترین شهرها، به تعداد جنگاوران جنگ بدر، 313 مرد را جمع مى كند.)) (155)

3- آنها نخستین بیعت كنندگان با امام قائم (عج ) هستند: 
هنگام ظهور، نخستین كسانى كه پس از جبرئیل امین علیه السلام با امام قائم (عج ) بیعت مى كنند، همین 313 نفر هستند، چنانكه این مطلب را امام باقر علیه السلام در ضمن حدیثى فرمود. (156)
البته باید توجه داشت كه در آغاز ظهور، یاران امام زمان علیه السلام 313 نفرند، و گرنه به طور سریع بر یاران آن حضرت افزود مى شود به طورى كه در همان آغاز به 000/10 نفر مى رسند، چنانكه امام صادق علیه السلام فرمود:
(( ما یخرج الا فى اوله قوم و ما یكون اولو القوة اقل من عشرة آلاف ؛))
امام زمان علیه السلام خروج و ظهور نمى كند مگر همراه یاران نیرومند و رشید، و این یاران كمتر از 000/10 نفر نیستند. (157)

4- آنها جانبازان سلحشورند:  
این 313 نفر در حدى از ایثار و جانبازى و شجاعت و سلحشورى هستند كه دشمنان قائم (عج ) جمع مى شوند تا آن حضرت را به قتل برسانند، همین 313 نفر با دفاع قهرمانانه و جانبازى در راه آن بزرگوار، دشمنان را دفع كرده و آنان را در راه رسیدن به هدف شوم خود، مفتضحانه شكست مى دهند، چنانكه این مطلب در ضمن حدیثى از امام سجاد علیه السلام نقل شده است . (158)

5- آنها پرچمداران و حاكمان روى زمینند:  
این افراد، در روایات بسیار، تشبیه به 313 نفر مسلمانان شجاع و سلحشورى شده اند كه در جنگ بدر، نخستین شكست بزرگ را بر كفار و دشمنان اسلام وارد آوردند، كه تا آن وقت دشمنان چنین شكستى از اسلام نخورده بودند، و اصلا تصور چنین شكستى را نمى كردند.
به علاوه ، این 313 نفر پرچمداران روى زمین ، و حاكمان خدا بر مردم در سراسر زمین مى باشند، این ویژگیها حكایت از آن مى كند كه این افراد علاوه بر سلحشورى و شجاعت ، داراى علم و بینش بوده كه لیاقت رهبرى جامعه ها را دارند و شایستگى آن را دارند كه پرچمدار كشورها باشند.
شاید بتوان گفت : هنگام برقرارى حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) همه جهان به 313 ایالت و استان تقسیم گردد، و در هر یك از این ایالتها و استانها این مردان بزرگ رهبر آنجا گردند، اینك به اصل روایت توجه كنید:
(( عن الصادق علیه السلام و كاءنى انظر الى القائم (عج ) على منبر الكوفة و حوله اصحابه ثلثماءة و ثلاث عشر رجلا عدة اهل البدر و هم اصحاب الاءلویة و هم حكام اللّه فى ارضه على خلقه ...؛))
امام صادق علیه السلام فرمود: گویا امام قائم (عج ) را بر بالاى منبر كوفه مى نگرم كه یارانش 313 نفر مرد به تعداد جنگاوران مسلمان جنگ بدر، اطرافش را گرفته اند، این یاران پرچمداران و حاكمان بر مردم در زمین از جانب خدا هستند. (159)

6- آنها امت معدود و همچون پاره هاى ابرهاى متراكم هستند:  
در قرآن مى خوانیم :
((هر جا كه باشید خداوند همه شما را حاضر مى كند.)) (160)
در تفسیر این آیه ، امام باقر علیه السلام فرمود:
(( یعنى اصاب القائم (عج ) الثلاثماءة و البضعة عشر رجلا و اللّه هم الامة المعدودة قال یجتمعون و اللّه فى ساعة واحدة قزع كقزع الخریف ؛))
((منظور یاران قائم (عج )اند كه 313 نفرند، به خدا سوگند منظور از امت معدوده (كه در آیه 8، سوره هود آمده ) آنها هستند، به خدا سوگند در یك ساعت همگى جمع مى شوند همچون پاره هاى ابر پائیزى كه بر اثر باد جمع و متراكم مى گردد.)) (161)
و در حقیقت آیه مباركه مذكور مى گوید: خدائى كه قدرت دارد ذرات پراكنده خاك انسانها را در قیامت از نقاط مختلف جهان جمع آورى كند به آسانى مى تواند یاران مهدى (عج ) را در یك روز و یك ساعت براى براى افروختن نخستین جرقه هاى انقلاب به منظور تاءسیس حكومت جهانى عدل الهى و پایان دادن به ظلم و ستم جمع نماید.
تعبیر ((امة معددة )) و همچنین با پاره هاى ابر پائیزى كه توده هاى آن جمع و متراكم مى گردند، حاكى است كه این 313 نفر خود یك ((امت )) هستند و همچون توده هاى ابرهاى متراكم ، خلل ناپذیر و تیز پرواز و نیرومند مى باشند.

7- آنها ركنها و پایه هاى خلل ناپذیر و پشتیبانان محكم اند:
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 80، سوره هود علیه السلام كه در آن آمده حضرت لوط علیه السلام به قوم سركش و تبهكار خود گفت :
(( لو اءن لى بكم قوة اءو آوى الى ركن شدید؛))
(((افسوس ) اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم یا تكیه گاه و پشتیبان محكمى در اختیار من بود (آنگاه مى دانستم كه با شما پس فطرتان چه كنم ) )).
فرمود: منظور از ((قوه )) همان قائم ((عج )) است و منظور از ((ركن شدید)) (پشتیبانان محكم ) 313 نفر از یارانش هستند. (162)
آرى حضرت لوط علیه السلام آرزو مى كند كه اى كاش مردانى مصمم ، با قدرت روحى و جسمى كافى و هم پیمانهاى نیرومند همانند 313 نفر مردانى كه هسته مركزى حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) را تشكیل مى دهند در اختیار داشت تا قیام كند و با تكیه بر قدرت ، با فساد و انحراف مبارزه نماید.
و طبق روایت مى خوانیم آنها همچون پاره هاى آهن ((محكم و استوار)) هستند. (163)

8- چند نشانه دیگر از این 313 نفر:  
امام صادق علیه السلام به یكى از یاران مخصوص ((مفضل )) رحمة اللّه فرمود:
((وقتى كه امام قائم (عج ) از سوى خدا اجازه خروج و ظهور بگیرد، خدا را به اسم اكبر در لغت عبرانى بخواند و 313 نفر از اصحابش كه از افراد نخستین در مورد قبول ولایت امام هستند، مانند پاره هاى ابر پائیزى كه به سوى او مى شتابند، جمعى شبانگاه از بستر خود ناپدید شوند، و صبحگاه در مكه باشند و جمعى در روز دیده مى شوند كه بر روى ابر حركت مى كنند تا آنجا كه فرمود:
این آیه ((هر كجا باشید خداوند همه را حاضر مى كند)) (164)
درباره آنها نازل شده است .)) (165)
یكى از اصحاب مى گوید: در مسجدالحرام در مكه در حضور امام باقر علیه السلام بودم آن حضرت دستم را گرفت و فرمود:
((بزودى خداوند متعال 313 نفر را در همین مسجد حاضر كند، مردم مكه مى دانند كه هنوز پدران و اجداد آنها خلق نشده اند، همراه آنها شمشیرهائى است كه بر هر شمشیرى نام شخص و نام پدر و اوصاف و نسبش نوشته شده ، سپس به دستور امام (عج ) شخصى اعلام مى كند:
این مهدى (عج ) همچون داود علیه السلام و سلیمان علیه السلام قضاوت مى كند و گواهى نمى خواهد.)) (166)
و در ضمن روایتى از امام صادق علیه السلام مى فرماید:
((بر شمشیرهاى آنان هزار كلمه نوشته شده كه هر كلمه آن كلید هزار كلمه دیگر است و آن حضرت ، باد را در هر دره اى بفرستد كه ندا كند: این مهدى (عج ) است كه قضاوت و حكومتش همچون قضاوت و حكومت داود علیه السلام است و گواهى از متخلفین نمى خواهد.)) (167)
و بالاخره امام باقر علیه السلام فرمود:
((امام قائم (عج ) داراى 313 نفر یاور است كه این افراد از نژاد ((عجم )) هستند، بعضى از آنها در روز بر روى ابر سوار شده و راه مى روند، و بنام و پدر و اوصاف و نسب معروفند (168) و بعضى از آنها در بستر خود خوابیده اند و بدون وعده قبلى در مكه به حضور امام قائم (عج ) شرفیاب مى گردند.)) (169)
این روایات حاكى است كه 313 نفر در همه ابعاد انسانى ، افراد شایسته و شخصیتهاى ممتاز و قاطع و دلیر و داراى امكانات وسیع بوده و شایستگى آن را دارند كه نخستین دسته گروندگان به آن حضرت باشند و هسته مركزى حكومت حضرت قائم (عج ) و سران ارتش انقلاب جهانى ایشان را تشكیل مى دهند.

9- دست خدا بالاى سر امام عج و یارانش :  
از آنجا كه این مردان آزاده ، براستى به امام (عج ) مى پیوندند تا در راه او هر گونه جانبازى لازم را بنمایند، خداوند نیز یار و یاور آنها است و با نیروهاى غیبیش آنها را كمك مى كند.
چنانكه قرآن مى فرماید:
(( ان تنصرو اللّه ینصركم و یثبت اقدامكم ؛))
((اگر شما خدا را یارى كنید، خداوند شما را یارى مى كند و گامهاى شما را استوار مى دارد.)) (170)
امام سجاد علیه السلام فرمود:
((گویا صاحب شما (حضرت قائم ((عج )) ) را مى بینم كه همراه سیصد و اندى نفر در پشت كوفه به نجف مشرف شده ، جبرئیل علیه السلام در طرف راست و میكائیل علیه السلام در طرف چپ و اسرافیل علیه السلام در پیش روى او است ، پرچم پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم را برافراشته و آن پرچم را به جانب هیچ گروهى از مخالفان متمایل نكند، مگر اینكه خداوند آنان را به هلاكت مى رساند)). (171)
نیز در ضمن روایتى رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
((هنگام خروج قائم (عج ) منادى خدا از آسمان فریاد مى زند: اى مردم ! مدت ستمگران تمام شد، و كار بدست بهترین امت محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم افتاد، روانه مكه شوید.)) (172)
به این ترتیب مى بینیم دست خدا همراه مهدى (عج ) و یارانش است ، در این صورت پیروزى آنها حتمى است از طرفى در روایات مى خوانیم خداوند خروج قائم (عج ) را در یك شب سامان مى بخشد. (173)
به هر حال طبق مضمون فرموده امام باقر علیه السلام این انقلاب نیاز به یاران قهرمان و رشید دارد، و باید در این راه خونها ریخته شود و عرقها در بدن جارى گردد. (174)
یارانى كه شایسته اطراف امامى باشند كه پرچم رسول خدا را به دست گرفته و اسلحه هاى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم را با خود حمل مى كند، و پیراهن خونى شده اى را كه پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم در جنگ احد در تن داشت به تن دارد. (175)

10- نقش زنان در انقلاب حضرت مهدى (عج ):
جالب اینكه از امام باقر علیه السلام نقل شده فرمود:
(( ... و یجى و اللّه ثلاث ماءة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امرئة یجتمعون بمكهة على غیر میعاد قزعا كقزع الخریف ؛))
((سوگند به خدا سیصد و اندى نفر مرد مى آیند در میانشان 50 نفر زن هستند، در مكه اجتماع مى كنند بى آنكه قبلا وعده داده باشند، آمدنشان همچون ابرهاى پائیزى است (كه با حركات تند مى آیند و در آن مركز جمع مى گردند).)) (176)
شكى نیست و به تجربه ثابت شده كه زنان در انقلابها نقش مؤ ثر و تعیین كننده دارند، زنان هستند كه جوانان رشید و سلحشور در دامان پاك خود مى پرورانند و در پشت جبهه و خانه دارى ، پشتیبان محكم و خوب براى مردان مى شوند، آنها مى توانند با تصمیم آهنین خود شهید پرور باشند، آتش انقلاب را شعله ور سازند، و در كنار جبهه ها به پانسمان زخمى ها بپردازند و نوازشگر انقلابیون شوند.
در روایات آمده پس از جنگ احد بدن حضرت على علیه السلام پر از زخم شد به طورى كه 60 مورد از بدن مولا على علیه السلام بریدگى سخت پیدا كرد، پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم دو زن بنام ام سلیم و ام عطیه رحمهمااللّه را ماءمور مداوا و پانسمان زخمهاى بدن مبارك امام على علیه السلام نموده ، آنها طبق ماءموریت به زخم بندى مشغول شدند، بعد گزارش دادند بقدرى بدن حضرت على علیه السلام پر از زخم شده كه هر زخمى را مى بندیم در كنارش زخم دیگرى شكافته مى شود. (177)
نیز در روایات آمده پنجاه نفر از اصحاب (یاران خاص ) حضرت قائم (عج ) زن هستند. (178)
به این ترتیب : زنان نیز باید شخصیت و نیروى معنوى خود را بیابند و بدانند كه مى توانند نقش سازنده داشته باشند و از اصحاب امام مهدى (عج ) گردند، و در جبهه هاى سیاسى و نظامى ، شركت و تلاش فعال نمایند، و همچون زینب كبرى علیهاالسلام مسؤ ولیتهاى سنگین یك انسان كامل را بدوش بكشند و رسالت خود را انجام دهند. (به امید آن روز).
به این حدیث جالب نیز توجه كنید:
مفضل رحمة اللّه گوید: امام صادق علیه السلام فرمود:
((همراه مهدى (عج ) سیزده زن هست .
عرض كردم این بانوان براى چه در كنار مهدى (عج ) هستند؟ فرمود: اینها مجروحان را مداوا مى كنند و از بیماران جنگى پرستارى مى نمایند، چنانكه زنان در زمان پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم همراه آن حضرت در جنگها این كارها را به عهده مى گرفتند.))
ضمنا ناگفته نماند كه از كتاب خطبة البیان منسوب به امام على علیه السلام آمده نخستین كسى كه از 313 نفر به خدمت امام عصر علیه السلام مى رسد دو نفر بصرى بنام على و محارب ، و شش نفر دیگر از ابدال بنام عبداللّه هستند. (179)
و بالاخره در وصف یاران مهدى (عج ) از امام صادق علیه السلام به این مضمون آمده است :
((آنچنان در برابر فرمانده كل قوا خبردار ایستاده اند كه گویا مرغى بر سرشان است و تكان نمى خورند غذایان تمام شده ، در عین حال آثار سجده در پیشانیشان پیدا است ، شیران روز و پارسایان شب هستند و قلبشان همچون پاره آهن محكم است .
همراه آنها پرچمى است كه جبرئیل علیه السلام در جنگ بدر براى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم آورد... پرچمى كه تا یك ماه راه از چهار طرفش ‍ ترس را بر دشمنان مسلط مى كند از مكه بیرون نمى آید تا اینكه ((حلقه اى )) در اطرافش باشند، شخصى پرسید: این حلقه از چند نفر تشكیل شده ؟
امام صادق علیه السلام فرمود: از ده هزار نفر كه جبرئیل علیه السلام در طرف راست و میكائیل علیه السلام در طرف چپ این حلقه هستند، سپس ‍ امام علیه السلام پرچم فتح را برافرازد و حركت كند و در مشرق و مغرب كسى نماند جز اینكه ((از روى عناد)) بر آن پرچم لعنت كند.)) (180)

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: ویژگیهای یاران امام زمان ، دوستداران مهدی ، یاران امام عصر ، حضرت مهدی ، صاحب الزمان ، 313 یار ، تحقیق ، مقاله ، یاران اسلام ، سخن پیامبر اكرم درباره یاران مهدی ، تحلیل امام سجاد درباره یاران امام زمان ، حركت انقلابی ، انقلاب مهدی ، یاران مخصوص امام ، ویژگیهاى این افراد ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com