تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - حكومت درخشان امام مهدى
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
نصرت امام زمان امام زمان در سخن حضرت علی درباره امام زمان حضرت مهدی كتابها ادبیات انتظار حدیث در وصف امام زمان داستان كوتاه داستان امام زمان حدیث ثقلین یاری امام زمان مهدی صاحب الزمان فروغ تابان ولایت ظهور تحقیق تقیه در سخنان پیامبر امام زمان در احادیث زندگی حضرت مهدی ظهور مهدی امام زمان در سخن امیرالمومنین امام زمان در حدیث ثقلین نهج البلاغه صاحبالزمان در كلام امیرالمومنین امام عصر امام زمان مقاله وتحقیق احادیث گفتار علی (ع) درباره امام زمان انتظار انتظار و مهدویت مقاله شعر درباره امام زمان امام مهدی در كتاب و سنت درباره حضرت مهدی در روایات صاحب الزمان شیوه یاری امام زمان امام زمان در سخن پیامبر اكرم موعود شناسی امام زمان درقرآن امام زمان در زندگی امام زمان شناختی از زندگی امام زمان داستان درباره امام زمان زندگی نامه امام زمان مهدی نثر درباره امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   حكومت درخشان امام مهدى
پنجشنبه 17 تیر 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها فروغ تابان ولایت نظراتنظر دهید!

حكومت درخشان امام مهدى 

مقدمه 
ما نمى توانیم درخشندگى حكومت جهانى حضرت قائم (عج ) را آنطور كه هست نشان دهیم ، ولى شاید با ذكر چند ویژگى از ویژگیهاى این حكومت در همه زمینه هاى ، دورنمایى از این نظام بهشتى و سراسر عدل آن را توصیف نموده و در معرض دید خوانندگان قرار دهیم .
به طور كلى همانگونه كه ائمه علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرمودند:
(( ان اللّه یحیى الارض بعد موتها؛))
((خداوند زمین را پس از مرگش زنده مى كند.)) (250)
و این آیه را با ظهور امام قائم (عج ) تطبیق نمودند و فرمودند:
((خداوند زمین را به عدالت قائم (عج ) پس از مرگ رهبران ستمگرا زنده مى گرداند.)) (251)
با مقایسته زمین خشك و مرده با زمین پر از گل و گیاه و میوه و سبزه و آب و مقایسه آن با حكومت مهدى (عج ) به دست مى آوریم كه حكومت جهانى آن حضرت تا چه اندازه اى از عدل و صفا و امنیت و شادمانى در همه زمینه ها برخوردار است . (252)



1- توحید سراسرى در همه زمینه ها 
اكنون براى آشنایى بیشتر با این دوران سراسر درخشان كه خداوند به آن سوگند یاد كرده (253) به ویژگیهاى زیر كه نمایانگر دورنمایى از آن است توجه كنیم ، تا زمینه ساز این ویژگیها باشیم :
امام صادق علیه السلام فرمود:
((وقتى كه قائم (عج ) قیام كند هیچ كافر و مشرك پیدا نمى شود مگر اینكه قیام او را انكار كرده و ناپسند مى شمرد ولى كار به جایى مى رسد كه اگر كافر و مشركى در شكم سنگى سخت ، پنهان شده باشند، آن سنگ مى گوید: اى مؤ من در شكم من كافر است مرا بشكن و او را بكش .)) (254)
و در عبارت دیگر فرمود:
((قائم (عج ) همه دین را در همه عالم آشكار مى سازد.)) (255)
امام باقر علیه السلام فرمود: امام قائم (عج ) هر منافق شكاكى را به قتل مى رساند. (256)
نیز امام باقر علیه السلام فرمود:
((حكومتهاى باطل نابود گردد، حكومتش شرق و غرب را فرا گیرد، دین خدا به وسیله قائم (عج ) زنده گردد و بدعتها و باطلها نابود شود.)) (257)
امام صادق علیه السلام در ضمن روایتى به مفضل رحمة اللّه فرمود:
((به خدا سوگند! اختلاف از میان ادیان برداشته مى شود و همه دینها به صورت یك دین درمى آیند چنانكه خداوند در قرآن مى فرماید: تنها دین در نزد خدا اسلام است .)) (258)
به این ترتیب وحدت جهانى معنوى پدید مى آید.
و به این ترتیب مى بینیم توحید در حكومت و سیاست و دین و قانون و در یك كلمه توحید در تمام زمینه ها كه شالوده اساسى یك حكومت درخشان است ، در حكومت حضرت مهدى (عج ) تحت رهنمودهاى آن بزرگمرد الهى پدیدار مى شود، به عبارت دیگر، نفوس مردم ، تكامل و رشد مى یابد كه در این صورت پایه نخستین حكومت عدل جهانى برقرار شده است ، آن هم در سطح كل جهان ، چنانكه در ذیل روایتى از امام كاظم علیه السلام آمده است : در تمام نقاط مشرق و مغرب كسى باقى نمى ماند جز اینكه معتقد به یكتایى خدا است . (259)
و چنانكه امام باقر علیه السلام فرمود:
(( اذا قام قائمنا وضع اللّه یده على رؤ وس العباد فجمع بها عقولهم و كملت به احلامهم ؛))
((وقتى كه قائم (عج ) ما قیام كرد، خداوند دست رحمتش را بر سر بندگانش ‍ مى گذارد و به وسیله آن عقلها و اندیشه هایشان را به كمك هم گرفته و كامل مى سازد.)) (260)
در اینجا اضافه مى كنیم كه آن حضرت اسلام را مو به مو و با كمال قاطعیت اجراء مى كند، زناكار همسردار را سنگسار مى نماید، و مانع زكات را گردن مى زند. (261)

2- پیشرفت عجیب علوم 
شكى نیست كه علم و دانش و رشد فكرى و فرهنگى نقش به سزایى در تكامل انسان دارد و بسیارى از مشكلات سر راه تكامل را رفع مى كند، در عصر انقلاب جهانى مهدى (عج ) یكى از امور، پیشرفت عجیب علوم در تمام زمینه ها است .
امام صادق علیه السلام فرمود:
((اصول علم و دانش داراى بیست و هفت حرف (رشته ) است ، تمام پیامبران آنچه براى مردم تا حال آورده اند دو حرف بوده ، وقتى كه قائم (عج ) ما قیام كند بیست پنج حرف دیگر عموم را نیز آشكار مى سازد و در میان مردم رواج مى دهد و ضمیمه آن دو حرف مى كند تا بیست و هفت حرف تكمیل گردد.)) (262)
این پیشرفت نه تنها در علوم انسانى ، بلكه در علوم صنعتى و اقتصادى و غیره نیز پدید خواهد آمد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
(( ان المؤ من فى زمان القائم و هو بالمغرب یرى اخاه بالمشرق ؛))
((مؤ من در عصر حكومت مهدى (عج ) در حالیكه در مغرب سكونت دارد، برادرش را كه در مشرق است مى بیند.)) (263)
خود امام قائم (عج ) نیز همچون حضرت على علیه السلام اعلام مى كند:
(( سلونى قبل ان تفقدونى فان بین جوانحى علما جما؛))
((قبل از آنكه از میان شما بروم هر گونه سؤ ال دارید از من بپرسید چرا كه سراسر وجودم سرشار از علم و دانش است .)) (264)
شخصى از امام صادق علیه السلام پرسد؛ مردم چگونه به قیام آن حضرت آگاه مى شوند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: ((هر یك از شما وقتى از بستر برخاست ، در كنار بسترش دعوتنامه اى مى بیند كه در آن آیه 53 نور نوشته شده و سپس در آن آمد؛ اطاعت خالصانه نشان دهید.)) (265)
مفهوم این روایت به تكنیك ((فاكس )) كه از وسایل مهم مخابراتى امروز است بسیار نزدیك مى باشد.
اینها نمونه هایى از روایات است كه حكایت از پیشرفت و رشد همه جانبه علوم مختلف در حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) مى كند.

3- پیشرفت و رشد كشاورزى و امكانات  
در تعبیرى از ائمه معصومین علیه السلام رسیده است :
((و لا یبقى فى الارض خراب الا یعمره ؛
در همه زمین جاى خرابى نماند بلكه همه را آباد خواهد ساخت .)) (266)
و در عبارتى آمده پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
((در آن زمان زمین كبد و اشیاء گرانقیمت خود را بیرون مى فرستد و ثروت فراوان در میان مردم پخش مى شود.)) (267)
و دامدارى نیز در این عصر به طور چشمگیر پیشرفت مى كند (268)

4- برادرى و صفا و صمیمت  
در آن زمان نه تنها مردم در جهت ظاهر مادى پیشرفت عجیبى مى كنند بلكه از لحاظ معنوى نیز كه بسیار مهم و هدف اصلى است رشد شایانى دارند.
امام باقر علیه السلام فرمود:
(( اذا قام القائم جائت المزلملة و اتى الرجل الى كیس اءخیه فیاءخذ حاجته لا یمنعه ؛))
((وقتى كه قائم (عج ) قیام كرد، رفاقت و برادرى برقرار شود، به طورى كه هر كس دست به جیب برادرش كرده و به قدر نیاز بدون ممانعت از آن برمى دارد.)) (269)
كوتاه سخن اینكه یك اقتصاد سالم ضد طبقاتى براساس عدل و مساوات اسلامى برقرار مى گردد. (270)

5- امنیت و بركت و وفور نعمت و عدالت  
در جهان مفاهیم ، واژه هایى بهتر از عدالت ، بركت ، امنیت و وفور نعمت نداریم .
در حكومت درخشان حضرت مهدى (عج ) تمام این مفاهیم به نحو احسن محقق مى گردد.
امام باقر علیه السلام فرمود:
((در آن زمان اگر پیر زنى از مشرق به مغرب برود كسى به او كار ندارد.)) امام صادق علیه السلام فرمود:
(271)
((وقتى كه قائم (عج ) قیام كرد، داورى به عدالت مى كند و ظلم و جور از میان مى رود، و راهها امن مى شود، زمین بركتهاى خود را آشكار مى سازد، و هر حقى به صاحبش برمى گردد، و همه مردم معتقد به اسلام مى شوند. پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم در ضمن گفتارى فرمود:
(272)
(( تنعم فیه امتى نعمة لم ینعموا مثلها قط تؤ تى الارض اكلها (كنوزها) و لا تدخر منهم شیئا و المال یومئذ كدوس یقوم الرجل فیقول یا مهدى اعطنى فیقول خذ؛))
((آنچنان در میان امت من وفور نعمت مى شود كه مثل آن هرگز نبوده است ، زمین گنجها و میوه هاى خود را آشكار مى سازد و از آنها چیزى كم نكند، و مال و ثروت همچون چیزى است كه زیر دست و پا افتاده باشد، شخصى مى آید و مى گوید: اى مهدى (عج ) از اموال به من بده امام به او مى فرماید: بگیر)) (273)
و در عبارت دیگر فرمود:
((خداوند باران را از آسمان همواره بر آنها بفرستد و از زمین چیزى از گیاه نماند مگر این كه سبز گردد.)) (274)
حضرت رضا علیه السلام در ضمن روایتى فرمود:
((قائم (عج ) وقتى كه ظهور كرد نورش جهان را روشن مى كند، ترازوى عدالت بین مردم قرار مى دهد، هیچكس به كسى ظلم نمى كند، زمین براى او در نور دیده مى شود (یعنى به هر جاى زمین برود فورى و آسان است ) و او سایه ندارد و...))
باز نقل شده كه در سال قیام آن حضرت بیست و چهار بار باران ببارد كه آثار و بركات آن دیده شود. (275)
جالب اینكه : وفور نعمت و به عبارت دیگر اقتصاد خوب و خودكفایى در حدى است كه مردم بى نیاز مى شوند و كسى براى صدقه و انفاق خود، شخص نیازمندى را پیدا نمى كند، چرا كه همه مردم خودكفا و بى نیازند. (276)
علاوه بر این پیشرفتها، پیشرفتهاى دیگرى نیز در شهرسازى و راهسازى و نوسازى و توسعه نهضت سوادآموزى و پیشرفت قضایى و در یك كلمه پیشرفت در همه زمینه ها بوجود مى آید. (277)
كوتاه سخن آنكه : یك نهضت به تمام معنى پر از صفا و صمیمیت در دنیا به وجود خواهد آمد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
((وقتى كه قائم (عج ) ما قیام كند سراسر زمین به نور پروردگارش روشن مى شود، یعنى عدل و داد در سراسر زمین تا آنجا كه طبیعت زمین پذیرا باشد اجرا خواهد شد.)) (278)

6- توجه كامل به اماكن مقدسه و توسعه شهرها و بهداشت  
از آنجا كه اماكن مقدسه مانند مسجد و... پایگاه مركزى براى عبادت و تعلیم و تعلم در جهت تكامل نفوس است ، امام قائم (عج ) در این جهت نیز توجه خاص دارد، به طورى كه امام صادق علیه السلام فرمود:
((وقتى قائم (عج ) ما ظهور كند در پشت كوفه ، مسجدى مى سازد كه هزار در دارد، و خانه هاى كوفه به دو نهر كربلا متصل مى گردد.)) (279)
ایجاد مسجد بزرگى در پشت كوفه (صحراى نجف ) در روایتى از امام باقر علیه السلام نقل شده كه مضمونش چنین است :
پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
((گویا حسنى (280) را (در كوفه ) با حسینى (ظاهرا منظور امام قائم (عج ) است ) مى بینم كه حسنى با یارانش با حسینى بیعت مى كنند و در اطراف آن حضرت هستند، تا در جمعه دوم مردم گویند نماز پشت سر امام قائم (عج ) مساوى بانماز پشت سر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم است اما بر اثر كثرت جمعیت در مسجد كوفه جا پیدا نمى شود، امام (عج ) به پشت كوفه رفته و خط مسجد بزرگى را مى كشد كه آن مسجد هزار در دارد، تا مصلاى بزرگ و فراگیر براى همه جمعیت باشد.)) (281)
در نوسازى و شهرسازى ، خانه هاى كوفه به خانه هاى كربلا متصل مى شوند. (282)
كوتاه سخن اینكه : آن چنان شرایط زندگى سالم در تمام ابعادش در زمان حكومت امام عصر(عج ) فراهم خواهد شده كه به فرموده امام صادق علیه السلام : ((یك مرد در این عصر چنان عمر طولانى مى كند كه داراى هزار فرزند مى شود.)) (283)
امام باقر علیه السلام فرمود:
((وقتى كه قائم قیام كرد به كوفه مى رود و چهار مسجد را در آنجا ویران مى نماید. هر مسجدى كه در زمین مشرف (بر خانه هاى مردم ) باشد، (284) ویران مى كند، راهها را وسیع مى نماید.))
به این ترتیب مى بینیم حتى اگر مسجد هدف غیر اسلامى داشت ویران مى شود. آرى هر مانعى را كه در راهها است از میان برمى دارد و عوامل ناپاكى و نادرستى و حتى ناودانهایى را كه موجب این كثافتها مى شوند از بین مى برد، هر بدعتى را نابود و هر سنت نیكى را احیاء مى سازد، قسطنطنیه (واقع در تركیه ) و كوههاى گیلان و چین را فتح مى كند... (285)
جالب اینكه : در این عصر درخشان ، امكانات یك فرد صالح و مؤ من ، پرنده را از هوا فرود مى آورد و او آن را ذبح كرده و مى پزد و از گوشتش بهره مند مى شود. (286)
در میان این امور، آنچه كه بسیار مهم است و امور دیگر مقدمه و وسیله آن است ، تكمیل نفوس و بالا بردن سطح معلومات و معنویات است ، كه هدف تمام پیامبران و اولیاء خدا همین بوده است . (البته در پرتو تكمیل نفوس ، سایر مواهب مادى نیز به دست مى آید.)
ما وقتى كه آیه 5، سوره قصص (( و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض ...)) را كه در مورد حكومت حضرت ولى عصر(عج ) مى باشد تحت مطالعه قرار مى دهیم ، واژه مستضعف را در روایات امامان علیه السلام مى نگریم مى بینیم بیشتر روایات ، مستضعف را به معنى كم عقل ، كم سواد، هدایت نشده ، بى خبر از قرآن و ناتوانى در فكر و شناخت گرفته اند. (287)
امام باقر علیه السلام در معنى مستضعف فرمود:
(( الذین لا یجدون حیلة و لا یهتدون سبیلا، لا یستطیعون حیلة الكفر و لم یهتدوا فیدخلوا فى الایمان فلیس هم من الكفر و الایمان ؛))
آنانكه چاره اى ندارند و به راه هدف ، هدایت نمى یابند، توانایى تشخیص ‍ تزویر كفر را ندارند، و راهى به هدایت نبرده اند تا ایمان آورند، آنها نه كافر و نه مؤ من هستند. (288)
نتیجه مى گیریم كه اهم هدف امام قائم (عج ) تكیل نفوس و آگاه كردن مردم و خط دادن به آنها و هدایت كامل معنوى و علمى آنها و نجات دادن آنها از استضعاف در جهت معنى و فكر و اندیشه است ، در اینجا سخن را كوتاه كرده و آن را با اشعار ذیل و چند سخن از بزرگان پایان مى بریم .

سراسر صحن آن آرامگه جنات موعودى

بعینه چون بهشت كردگار آن ساحت غبرا

نه دردى هست و نه رنجى نه آلامى نه اسقامى

نه سودایى تنى افزون شود نه كاهش صفرا

هزاران گل شكفته گردد از آسیب گل چینان

به صد شادى كنار گل كشد صد عندلیب آوا

چریدى و چمیدى در امان ز آسیب صیادان

غزال كوهى و آهوى دشتى ، شادر در صحرا

و بالاخره به فرموده امام صادق علیه السلام :
(( فیاطوبى لمن ادركه و كان من انصاره و الویل كل الویل لمن ناواه و خالفه و خالف امره و كان من اعدائه ؛))
((اى خوشا به سعادت آنكس كه امام مهدى (عج ) را درك كند و از یاورانش ‍ شود، و اى ، واى از هر جهت واى بر كسى كه با او مبارزه و مخالفت كند، و از فرمانش سرپیچى نماید و در صف دشمنانش قرار گیرد. (289)
و به قول ابن عباس رحمة اللّه صحابى معروف پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و مفسر بزرگ :
(( فطوبى لمن ادرك زمانه ؛)) ((خوشا به سعادت كسى كه زمان ظهور قائم (عج ) را درك كند. (290)
و به فرموده امام على علیه السلام : آیه
(( و نرید اءن نمن على الذیتن آستضعفوا فى الاءرض و نجعلهم اءئمة و نجعلهم الوارثین ؛))
((مى خواهیم بر آنانكه در زمین مستضعف شمرده شدند منت نهیم و آنها را امامان و وارثان زمین قرار دهیم .
در مورد آل محمد علیه السلام است كه مهدى علیه السلام آنها پس از رنج و سختى آنها، نهضت كند و به آنها عزت بخشد و دشمنان آنان را خوار نماید.
 

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: حكومت كهدی ، حكومت حضرت مهدی ، مهدی و حكومت آن ، حكومت درخشان امام زمان ، چگونگی حكومت حضرت مهدی ، صاحب الزمان ، امام زمان ، امام عصر ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com