تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - انتظار، یا زمینه سازى
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
انتظار و مهدویت امام زمان در سخن امیرالمومنین حدیث مقاله فروغ تابان ولایت موعود شناسی در وصف امام زمان مهدی صاحب الزمان ظهور مهدی گفتار علی (ع) درباره امام زمان تحقیق تقیه زندگی نامه امام زمان امام زمان ادبیات انتظار در سخنان پیامبر مهدی زندگی حضرت مهدی نصرت امام زمان داستان كوتاه احادیث شناختی از زندگی امام زمان حدیث ثقلین امام زمان در احادیث صاحبالزمان امام زمان درقرآن امام زمان در حدیث ثقلین داستان درباره امام زمان شیوه یاری امام زمان درباره امام زمان امام عصر ظهور امام زمان در سخن پیامبر اكرم درباره حضرت مهدی امام زمان در سخن حضرت علی در روایات انتظار امام زمان در حضرت مهدی نهج البلاغه صاحب الزمان مقاله وتحقیق كتابها در كلام امیرالمومنین زندگی امام زمان یاری امام زمان شعر درباره امام زمان نثر درباره امام زمان داستان امام زمان امام مهدی در كتاب و سنت
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   انتظار، یا زمینه سازى
پنجشنبه 17 تیر 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها فروغ تابان ولایت نظراتنظر دهید!

انتظار، یا زمینه سازى 
عوامل مهم زمینه سازى

مقدمه 
هر انقلابى وقتى به نتیجه مى رسد كه قبلا در ابعاد مختلف زمیه سازى خوبى براى آن شده باشد، و هیچ انقلاب و نهضتى بدون مقدمه و زمینه سازى به پیروزى نخواهد رسید و این قانون در تداوم آن نیز وجود دارد.
انقلاب جهانى حضرت مهدى (عج ) (ارواحنا فداه ) كه مهمترین و وسیعترین و عمیقترین انقلابات جهانى است و مربوط به همه جهان مى باشد، از این قانون ، مستثنى نیست بلكه به خاطر جهانى بودن و عمیق بودنش به طریق اولى باید براى آن زمینه سازى گردد.
مفهوم واقعى انتظار كه در روایات ما به عنوان بالاترین عمل شمرده شده (346) و آن ((به شمشیر زدن در ركاب پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم بر فرق دشمن )) تشبیه شده (347) همین زمینه سازى است .
و گرنه انتظار خشك و خالى ، به عبارت دیگر امید ذهنى بى آنكه در جامعه تحقق یابد و آثارش آشكار شود هیچگاه بهترین عمل و همانند شمشیر زدن در ركاب پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله نخواهد بود، چنانكه مفهوم واژه ((عمل )) و جنگیدن در ركاب پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم حاكى از حضور در صحنه و فعالیت عملى و كار و كوشش و زمنیه سازى عینى است كه نه نیت بدون عمل ، و امید ذهنى بدون آثار عملى .
((انتظار)) به معنى آینده نگرى است ، و به معنى ناراضى بودن از وضع موجود، و به راضى شدن از آیند بهتر است ، همچون بیمار كه انتظار صحت و سلامتى دارد یعنى امید آن دارد كه وضع موجود رهائى یابد و به وضع بهترى برسد، و پر واضح است كه چنین دگرگونى نیاز به زمینه سازى دارد.


در انقلابهاى پیامبران علیهم السلام نیز زمیه سازى وجود داشت ، و به آنها در صورتى انقلاب را به ثمر مى رساندند كه در همه ابعاد زمینه سازى عملى شود و گرنه انقلابشان در نیمه راه با شكست مواجه مى شد. (348)
و از آنجا كه انقلاب حضرت مهدى (عج ) جهانى و همه جانبه و دراز مدت است و همه انقلابهاى خداپرستان تاریخ و پیامبران علیهم السلام در آن خلاصه مى گردد، و هدف نهائى انقلابات مقدس بشرى است ، حتما نیاز به زمینه سازى وسیع تر و عمیقتر دارد.
به عبارت روشن تر وقتى در روایات اسلامى مى خوانیم : در حكومت امام زمان علیه السلام علم و صنعت ، عدالت ، اخلاق ، فكر و اندیشه ، كشاورزى و دامدارى و بطور كلى اقتصاد در همه زمینه ها زمینه سازى دراز مدت و عمیق و پر دوام لازم دارد، چرا كه بنابر اعجاز نیست ، بلكه همانند انقلاب پیامبران علیهم السلام بنابر فكر و عمل و كار و سعى مردم در همه ابعاد است چنانكه انقلابهاى بشر در طول تاریخ همیشه بر این اساس بوده است .
و براى مثال وقتى در روایات مى خوانیم : امام صادق علیه السلام فرمود: علم و دانش داراى 27 شعبه است ، تمام آنچه تاكنون از پیامبران به ما رسیده دو شعبه آن بیشتر نبوده و وقتى حضرت قائم (عج ) ظهور كند آن دو را به 27 شعبه مى رساند. (349)
نتیجه مى گیریم كه براى چنین انقلاب دامنه دار و عمیقى ، زمینه سازى پر دامنه و عمیق لازم است ، كه بسیار از زمینه سازیهاى دیگر انقلابها وسیعتر و پر دامنه دارتر است .

پاسخ به یك سؤ ال:
در اینجا این سؤ ال پیش مى آید كه : طبق روایات وقتى جهان ، پر از ظلم و فساد شد آنگاه امام زمان علیه السلام ظهور مى نماید و جهان را پر از عدل و داد مى كند، این موضوع نه تنها زمینه سازى نیست بلكه درست به عكس در جهت خلاف انقلاب مهدى (عج ) مى باشد.
پاسخ اینكه :  
خود این موضوع (غرق شدن جهان در ظلم و فساد) یك نوع زمینه سازى است ، چرا كه نوع مردم از این ظلم و فساد، ناراضى شده و به ستوه مى آیند و همین موضوع آنها را تشنه انقلاب مى كند، و این خود زمینه فكرى و معنوى ایجاد مى نماید.
علاوه ، منافات ندارد كه در كنار این ظلم و فساد جهانى ، دوستان و هواداران آن حضرت با زمینه سازیهاى مثبت و آینده ساز، در اندیشه خود و مردم ، مقدمه چینى براى انقلاب كنند، در حالى كه مخالفان سرگرم فساد و ظلم و غافل از همه جا هستند، گروههاى بیدار مسلمان از فرصت استفاده كرده با زمینه سازیهاى مثبت بر روند كار خود بیفزایند، و رفته رفته جهان را كه آتش ‍ زیر خاكستر است ، ناگهان به نفع انقلاب ، شعله ور سازند، چنانكه نمونه كوچك آن را در كشور اسلامى ایران در 22 بهمن سال 1375 با چشم خود دیدیم ، ولى نظر به این كه كتاب جهانى مهدى (عج )، جهانى و بسیار وسیع و عمیق است ، روشن است كه زمینه سازى (بخصوص زمینه سازى فكرى و فرهنگى ) بیشترى در سطح كل جهان لازم دارد.


عوامل مهم زمینه سازى 

از آنجا كه انقلاب حضرت مهدى (عج ) همان انقلاب اسلامى است منتهى در سطح وسیعتر و عمیقتر و از آنجا كه این انقلاب تكمیل كننده انقلاب پیامبر عظیم الشاءن اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم و با توجه به اینكه طبق روایات عین همان انقلاب پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم است . (350)
منتهى در سطح وسیعتر و در جهت تكمیل آن ، در این جا به ذكر یازده عامل زیر كه در انقلاب عظیم الشاءن اسلام به رهبرى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم نقش مهم در زمینه سازى حكومت اسلامى داشت مى پردازیم ، تا با تعقیب اساس این عوامل در ابعاد گوناگون و جهانى ، زمینه ساز انقلاب حضرت مهدى (عج ) گردیم ، و مفهوم عینى و واقعى ((انتظار)) را تحقق بخشیم (با توجه به اینكه عوامل زیر مهمترین آنها است ):

1- جاذبه قرآن و حقانیت اسلام :  
همان گونه كه در مثلها آمده ((سرانجام ، حقیقت جاى خود را باز مى كند)) تكیه بر حقایق نورانى و استوار و منطقى قرآن و اسلام ، این مكتب زنده و غنى و حیاتبخش و سازنده یكى از عوامل مهم پیروزى است .
در صدر اسلام ، درستى و واقعیت هماهنگى دستورات اسلام با عقل و وجدان و انسانیت و پیكار اسلام با هر گونه آلودگى و فقر و بدبختى و بى عدالتى خودبخود یك جاذبه قوى داشت كه انسانها را به سوى خود مى كشانید، و پیامبر اسلام صلى اللّه علیه و آله و سلم از این راه پیروزى هاى چشمگیرى به دست آورد، تا آنجا كه گاهى مى شد سرسخت ترین دشمنان اسلام مانند ولید بن مغیره وقتى چند آیه از آیات قرآن را كه حكایت از قوانى اسلام مى كند شنید دیوانه وار به مجلسى كه از طرف دودمانش ‍ تشكیل شده بود آمده و گفت :
به خدا سوگند از محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم سخنى كه نه شباهت به گفتار انسانها دارد، نه جن ها؛
(( و ان له حلاوة و ان علیه لطلاوة و ان اعلاه لمثمر و ان اسفله لمغدق و انه یعلوا و لا یعلى علیه ؛))
((گفتار او شیرینى خاصى دارد و زیبائى مخصوصى ، بالاى آن (همه شاخه هاى درختان برومندش ) پر ثمره و پایین آن (مانند ریشه هاى درخت كهن ) پر مایه است ، گفتارى است كه بر هر چیزى پیروز مى شود و چیزى بر آن پیروز نخواهد شد.)) (351)
امروز نیز تكیه بر چنین مكتب پر مایه و استوار و مقایسه علمى و منطقى آن بر سایر مكتبها، از نظر معنوى بزرگترین عامل حركت و زمینه سازى براى یك حكومت عدل جهانى است ، و به تنهائى كافى است كه نیازهاى مادى و معنوى انسانها را بر آورد و آنها را در همه ابعاد مثبت انسانى به پیش ببرد.
براستى اگر در انقلاب فرهنگى در دانشگاهها، قرآن به صحنه آید و حقائق نورانى آن به مردم برسد و پیاده گردد، ریشه دارترین زمینه براى آینده سازى و حكومت جهانى مهدى (عج ) پدیدار خواهد شد.

2- علم و اندیشه و به كار انداختن آن :  
بدون شك علم و فكر، بسیارى از كارها را آسانتر كرده و بسیارى از راهها را نزدیكتر نموده و بسیارى از گرهها را در زمینه هاى گوناگون گشوده است و گاهى راه صد ساله به وسیله علم و دانش یكشبه طى مى شود.
براى پیشرفت و زمینه سازى براى حكومت ایده آل جهانى اسلام به رهبرى امام مهدى (عج ) یكى از راههاى محكم ، تحصیل علم و دانش و كاراندازى آن است ، در صورتى كه این دو بر اساس شناخت و اولویتها و كارهاى مثبت و عادلانه به كار رود.
در این مورد اسلام اكیدا سفارش فرموده ، در اینجا به دو گفتار ذیل از پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم توجه كنید: (( لكل شیى دعامة هذا الدین الفقه و الفقیه الواحد اشد على الشیطان من الف عابد؛))
هر چیزى ، اساس و پایه دارد، پایه این دین (اسلام ) فهم و شناخت است ، و موضع گیرى یك مسلمان فهیم و داراى شناخت در برابر شیطان و هر گونه فساد، محكمتر و بیشتر از هزاران مسلمان بدون شناخت است .)) (352)
امام على علیه السلام در عبارتى فرمود:
((قوام و دوام دین و دنیا به چهار چیز بستگى دارد: نخست ... به دانشمندى كه دانش خود را به كار اندازد.)) (353)
بنابراین باید همه مسلمانان در تحصیل علوم مختلف و عینیت بخشیدن آن علوم در جامعه تلاش كنند و بدین وسیله زمینه فكرى و علمى را در همه ابعاد براى حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) فراهم سازند.

3- استقامت و پایدارى و شجاعت :  
در صدر اسلام ، استقامت و پایدارى و شهامت پر توان مسلمانان در برابر تندبادهاى حوادث ، از عوامل پیروزى بود، اینك نیز براى پیروزى در نیل به تكمیل اسلام به دست حضرت مهدى (عج ) نیاز به صبر و پایدارى است .
نمونه هاى صبر و استقامت مسلمانان صدر اسلام در تاریخ بسیار است و نمونه هاى صبر و استقامت در جنگهاى اسلامى به خوبى در روحیه مسلمانان آشكار است ، آنها با كمترین نفر و كمترین ابزار جنگى پوزه بزرگترین ارتش دشمنان را به خاك مالیدند.
مثلا جعفر طیار رحمة اللّه برادر امام على علیه السلام در جنگ موته (جنگ با ابر قدرت روم ) با این كه دو دستش قطع شده بود و نود زخم به بدنش ‍ رسیده بود، پرچم را با دو بازوى بریده اش نگه داشته بود و همچنان مى جنگید. (354)
قرآن صد و چهار بار سخن از صبر و استقامت به میان آورده و در آیه 200 سوره آل عمران مى فرماید:
(( یا ایها الذین آمنوا اصبروا و رابطوا واتقوا اللّه لعلكم تفلحون ؛))
((اى كسانى كه ایمان آوردید، استقامت كنید و در برابر دشمنان نیز پایدارى به خرج دهید و از مرزهاى خود مراقبت به عمل آورید و از خدا به پرهیزید شاید رستگار شوید.))
مسلما براى زمینه سازى براى یك حكومت جهانى اجراى این دستورات نیز لازم و ضرورى است .

4- زهد و رعایت اخلاق و حقوق :  
رعایت اخلاق نیك نسبت به یكدیگر در برخوردها و تمام ابعاد زندگى ، و رعایت حقوق جانى و مالى و عرضى و... كه عالیترین نقش را در جذب دیگران و نفوذ در دلها دارد، از عوامل مهم گسترش اسلام در صدر اسلام بوده است .
اخلاق پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام و شاگردانشان بسیارى از گردنكشان را به سوى اسلام پر از مهر و صفا جلب كرد و موجب تقویت مسلمانان گردید.
امیرمؤ منان علیه السلام در وصف پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم مى فرماید:
((از پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم پاك و نازنین پیروى كن ، او لقمه دنیا را با اطراف دندان مى خورد (نه اینكه دهانش را پر كند) و دنیا را به چشم (دقیق ) نمى نگریست ، از جهت پهلو لاغر و از جهت شكم گرسنه ترین اهل دنیا بود، مانند بردگان سیاه بر روى زمین مى نشست و كفش خود را با دست خود اصلاح مى كرد و لباس خود را با دست خود مى دوختد احیانا بر الاغ برهنه سوار مى شد و از شدت تواضع و فروتنى دیگرى را هم ردیف خود مى كرد.
یكى از همسرانش پرده اى نسبتا زیبا و داراى نقش و نگار بر در خانه آویخته بود، به آن بانو فرمود: بى درنگ این پرده رنگارنگ را از در خانه بردار، چرا كه من با نگاه به این پرده به یاد دنیا و زینتهاى آن مى افتم ...
اكنون مرا ببینید چگونه زندكى مى كنم ، بر این جامه پوشیده ام چندان وصله زده ام كه از وصله كننده آن شرم دارم ، روزى وصله كننده به من گفت : این پیراهن پاره را كه دیگر وصله نمى خورد به دور اندازم ، گفتم آهسته باش ‍ سبكباران زودتر به سر منزل مقصود مى رسند.)) (355)
براستى اگر همه شاخه هاى اخلاق اسلامى رعایت گردد بهترین زمینه سازى معنوى براى ظهور امام زمان علیه السلام خواهد بود.

5- ایمان و توكل به خدا:  
روحیه قوى و اطمینان قلب و اعتماد به نفس از عوامل سازنده و پیش برنده و زمینه ساز و سوزاننده موانع سر راه است ، یك چنین روحیه و آرامش و استوارى قلب در سایه ایمان به خدا و توكل به او به دست مى آید كه دعا و مناجات و نماز و روزه تقویت كننده چنین ایمان و توكل است .
پس از آنكه مكه به دست ارتش اسلام به رهبرى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فتح شد، ابوسفیان كنار ارتش قوى اسلام قدم برمى داشت و مى گفت :
(( لیت شعرى بماذا غلبنى ؛))
((كاش مى دانستم كه محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم با چه وسیله اى بر من پیروز شد؟ ما كه سازماندهى و تشكیلات و پول و جهاز جنگى و جمعیت داشتیم چطور مغلوب شدیم ، ولى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم با دست خالى بر ما پیروز گردید.))
پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم دست بر دوش او گذارد و فرمود:
(( باللّه غلتك ؛))
((من به كمك خدا بر تو پیروز شدم .))
آرى ایمان و توكل به خدا است كه اتحاد و انسجام و روحیه قوى مى سازد و كارهاى ناممكن مى كند و مشت خالى را بر تانكها پیروز مى گرداند، به طور قطع مى توان گفت كه نقش ایمان و توكل بر جنگها به مراتب بیش از نقش ‍ وسائل و ابزار جنگى و تشكیلات است .
و ما نیز باید در سایه ایمان و توكل به خدا به پیش رویم و فكرا و عملا زمینه ساز آینده درخشان باشیم ، چنانكه مسمانان در صدر اسلام در پرتو ایمان ، به پیروزى هاى معجزه آمیز نائل شدند.

6- تعاون و همكارى  
برادرى اسلامى و رسیدگى به دردهاى اجتماعى و تاءسیس واحدهاى وسیع و پر دامنه در این زمینه نیز در نوع خود براى انسجام و پیوند و بهم پیوستگى هر چه بیشتر، زمینه ساز آینده درخشان است و نقش اجتماعى مؤ ثرى در پیش برد هدفها دارد. (356)
پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود: ((مؤ منان در دوستى با مؤ منان دیگر همچون اعضاء یكدیگرند كه اگر یك عضو بدرد آید عضوهاى دیگر نیز ناآرام هستند.)) (357)
اگر براستى جامعه ما نسبت به همدیگر چنین احساسى مى داشتند پیشرفت بى نظیرى در زمینه هاى مختلف نصیبشان مى شد.

7- برخوردها و روشهاى منطقى با یكدیگر:  
پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم براساس علم و منطق با گروههاى مختلف غیر اسلامى مناظره و بحث مى كرد، امام صادق علیه السلام چهار هزار شاگرد در رشته هاى مختلف تربیت مى نمود، و خود شخصا با منكران خدا مى نشست و به بحث و گفتگو مى پرداخت .
این بحثها و تجزیه و تحلیلهاى روشنگرانه نقش مؤ ثرى در توسعه اسلام داشت .
قرآن مى فرماید:  
((مردم را به راه پروردگارت با حكمت و پنده هاى نیكو و جدال و بحث و انتقاد دعوت كن .)) (358)
حكمت همان روشهاى استدلالى و منطقى است .
موعظه نیك عبارت از اندرزهایى است كه جنبه عاطفى و احساسى دارد.
مجادله نیك بحثهاى رو در رو و براساس انصاف و حسن نیت است .
حضرت على علیه السلام فرمود:
((طرفداران پنج دین مختلف به صورت گروههاى پنج نفرى به حضور پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم براى بحث و مذاكره آمدند به ترتیب : گروه یهود، سپس گروه مسیحى گروه مادى ، سپس گروه دوگانه پرست ، سپس گروه مشرك به مناظره كردند.
پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم با كمال متانت سخن آنها را گوش داد و به پاسخ آنها پرداخت ، و این مناظرات ، سه روز بیشتر طول نكشید، كه پنج گروه قانع شدند و به اسلام گرویدند، در پایان گفتند:
(( ما راءینا مثل حجتك یا محمد، نشهد انك رسول اللّه ؛))
((اى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم ما همچون حجت و استدلال تو هرگز در جائى ندیده ایم ، گواهى مى دهیم كه تو رسول خدا هستى .)) (359)
آرى ! اگر براى جذب تحصیل كرده ها و افراد مختلف غیر اسلامى با چنین شیوه اى رفتار شود، نقش مؤ ثرى در گسترش اسلام خواهد داشت و همچنین زمینه سازى فكرى حساب شده اى براى آینده درخشان به دست حضرت مهدى (عج ) خواهد بود.

8- توجه به طبقه مستضعف :  
نوعا انقلابها بر دوش مستضعفین به پیش مى رود، چرا كه مستكبران و سرمایه داران از وضع موجود خود راضیند و نوعا مخالف انقلاب بر مبناى تعالیم الهى و یا طرفدارى از مستضعفان خواهد بود.
اسلام هیچگاه روى خوش به مستكبران و طاغوتیان نشان نداده است ، چنانكه در آغاز، حامى پیش برنده اسلام افراد مستضعفى همچون بلال رحمة اللّه ، سلمان رحمة اللّه ، جوبیر رحمة اللّه ، خباب رحمة اللّه و عمار رحمة اللّه ، سمیه رحمة اللّه و... بوده اند.
پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم به این گروه از افراد توجه خاصى داشت ، حتى همه اموال همسرش خدیجه علیهاالسلام را در این راه مصرف نمود و خود عملا همچون مستضعفان مى زیست و بیشتر با آنها محشور بود.
بهر حال توجه به مستضعفان ، و تاءمین نیازهاى آنها، و برقرارى عدالت اجتماعى و جلوگیرى شدید از استعمار و استثمار و استحمار، یكى دیگر از عوامل زمینه ساز براى حكومت امید مستضعفان جهان حضرت مهدى (عج ) خواهد بود.
در حالى كه این سطور را مى نویسم : اخبار مى گوید: امام خمینى فرمود: ((من یك لاخ موى گودنشینان را به همه كاخ ‌نشینان نمى دهم .))

9- اتحاد و انسجام مسلمانان :  
بدون شك اتحاد نقش اعجازآمیزى در پیشبرد اهداف دارد، جمعیت و اتحاد، قدرت را چندین صد برابر و هزار برابر و میلیون برابر مى كند، مثل اتحاد همچون مثل سد عظیمى است كه مبداء بزرگترین نیروهاى صنعتى و آبیارى سرزمینهاى بزرگ و روشنائى شهرهاى زیاد مى شود، یك چنین نیروئى بر اثر بهم پیوستن قدرتهاى ناچیز دانه هاى باران بدست آمده است .
پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
(( المؤ من للمؤ من كالبنیان یشید بعضه بعضا؛))))
افراد با ایمان ، نسبت به یكدیگر همانند اجزاى یك ساختمان هستند كه هر جزئى از آن ، جزء دیگر را محكم نگاه مى دارد.)) (360)
حال اگر مسلمانان دست به دست هم دهند و با اتحاد و انسجام همه جانبه در محور اسلام حركت كنند، همچون دریاى خروشانى خواهند بود كه در برابر امواج سهمگین طوفانها ایستادگى خواهند نمود.
براى زمینه سازى حضرت مهدى (عج ) و تشكیل حكومت جهانى ، اتحاد و انسجام مسلمانان نقش اساسى را خواهد داشت و باید مسلمانان از هر گونه اختلاف فرعى و موسمى پرهیز كنند و در برابر مشترك ، با اتحاد و وحدت و هماهنگى خود بایستند تا بتوانند راه را براى ظهور مصلح كل جهانى هموار سازند. (361)

10- رهبر شایسته :  
در اسلام به ((ولایت )) اهمیت فراوان داده شده است به گونه اى كه اگر آن نباشد هیچ چیز نیست ، بلكه باید برنامه هاى اسلام تحت نظارت ولایت باشد، و به عبارت دیگر چرخ انقلاب توسط او به گردش در مى آید، او نشان راه و پیشوا و جلودار امت است ، و همه گروههاى اسلام را در یك خط به پیش مى برد.
ولایت یعنى حكومت و سرپرستى دین و دنیاى مردم ، كه بسیار مقام پر مسئولیت بزرگى است و تنها افراد شایسته و كامل مى توانند عهده دار آن گردند.
همانگونه كه در صدر اسلام رهنمودهاى رهبر شایسته نقش اساسى در پیشبرد داشت ، امروز نیز در راه انتظار حضرت مهدى (عج ) و زمینه سازى براى حكومت جهانى آن حضرت حتما باید این خط حفظ گردد، تا مسلمانان در نظم و انسجام خاص تحت رهنمودهاى رهبر شایسته كه امروز از آن به ولایت فقیه تعبیر مى شود راه زمینه سازى صحیح را دریابند و با پشتگرمى معنوى خاصى آن را دنبال كنند. و به عبارت روشنتر، نائب و معاون به حق حضرت مهدى (عج ) مسلما به راه مهدى (عج ) نزدیكتر و آگاهتر است ، و رهنمودها و سرپرستى او مى تواند نزدیكترین و حساب شده ترین شیوه براى رسیدن به حكومت مولى امام زمان علیه السلام باشد، با توجه به اینكه انجام دو وظیفه بزرگ امر به معروف و نهى از منكر انسان را از بى تفاوتى بیرون مى آورد، و وادار مى كند كه حضور فعال در صحنه داشته باشد.
به امید آنكه با به كار بستن این عوامل كه در راءس عوامل دیگر است بتوانیم همچون مسلمانان صدر اسلام به پیش رویم و جهان را به استقبال حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) سوق دهیم كه خود در مسیر انقلاب ، و تداوم انقلاب است كه نهایت آن آینده درخشان و اهتزاز پرچم (( لا اله الا اللّه )) در كل جهان خواهد شد، و همین امید به آینده روشن نه مبهم و تاریك خود همان عامل درونى و انتظار است كه باید به صورت علم و عمل در آید و به نتیجه عینى برسد. باید توجه داشت كه خود امام قائم (عج ) نیز در انتظار است كه شرایط فراهم شود و خداوند متعال ، اذن خروجش را صادر فرماید و جهان را از ظلم و فساد رهائى بخشد و به قدرى در این مورد بى تاب است كه حتى وقت خروج وارد مسجدالحرام مى شود و بین مقام ابراهیم علیه السلام و كعله دو ركعت نماز مى خواند و پشت به حجرالاسود زده ، سپس دستهایش را به سوى آسمان بلند كرده و آنچنان گریه و تضرع مى كند كه به زمین مى افتد و این است فرموده خدا در قرآن :
(( امن یجیب المضطر اذا دعاه و یكشف السوء و یجعلكم خلفاء الارض ؛))
آیا خداى شما كسى است كه دعاى مظطر را اجابت مى كند و گرفتاریها را برطرف مى سازد و شما را خلفاى زمین قرار مى دهد؟ (یا معبودهاى باطل ))) (362)
امام صادق علیه السلام فرمود:
((سوگند به خدا ((مظطر)) همان قائم (عج ) است .)) (363)
آرى امام قائم (عج ) این چنین بى تابانه در انتظار اصلاح و انقلاب جهانى است ، تا جهان را از لوث آلودگیها و جنایات و ستمگریها نجات بخشد.

11- لزوم برنامه ریزى  
مى دانیم كه مساءله مهدى موعود(عج ) یك مساءله عادى و سطحى و اقلیمى و احتمالى نیست ، بلكه مسئله بسیار مهم جهانى و عمیق و واقعى است كه تقریبا در همه ادیان و در همه جا و در همه زمانها در راءس مسائل مهم عقیدتى و سیاسى است و در اسلام به عنوان یك اصل استوار و خلل ناپذیر مطرح مى باشد، و از آن به ثمره و نتیجه قیام تمام پیامبران و رسولان و رهبران الهى یاد مى گردد، و نهضت جهانى حضرت مهدى (عج ) با عنوان امید پیامبران و رسولان و مستضعفان تاریخ و وصول به اهداف عالى انسانى در همه ابعاد و... خوانده مى شود.
حال كه چنین است باید مساءله را جدى گرفت ، در طول تاریخ در این باره حرف زیاد زده اند ولى براى وصول به این هدف باید همت كرده و آن هم همتى عمیق ، همه جانبه در كل جهان ، و همیشگى ، و در عمل .
با مطالعه و بررسى آیات و روایات مربوط به نهضت و ظهور امام زمان علیه السلام به دست مى آید كه مساءله وصول به این ظهور مساءله راحت طلبى نیست و با یك یا چند قیام و قعود به دست نمى آید باید در راه آن عرقها و خونها ریخته شود. (364)
از طرفى این مساءله داراى ابعاد گوناگون است ، مانند ابعاد فرهنگى ، اقتصادى ، سیاسى ، مكتبى ، نظامى و خلاصه آمیخته با مساءله دین است ، همانگونه كه دین حقیقى یك مجموعه عمیق و اهرم قوى و همه جانبه براى رشد در همه ابعاد است ، مساءله قیام مصلح جهانى حضرت مهدى (عج ) كه در هر زمانى مطرح بوده و در هر دینى از آن به نوعى سخن به میان آمده و در اسلام از آن به عنوان یك اصل مهم انقلابى یاد مى شود داراى ابعاد گوناگون است .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: انتظار ، یا زمینه سازى ، حضرت مهدی ، امام زمان ، امام عصر ، صاحب الزمان ، انقلاب مهدی ، عوامل مهم زمینه سازى ، زمینه ظهور ، مهدی ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com