تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - پی نوشت ها - حضرت مهدى علیه السلام فروغ تابان ولایت
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
نصرت امام زمان شیوه یاری امام زمان نهج البلاغه مقاله وتحقیق امام عصر امام زمان در حدیث ثقلین صاحبالزمان یاری امام زمان حدیث امام زمان در فروغ تابان ولایت در روایات مهدی داستان كوتاه انتظار در كلام امیرالمومنین ادبیات انتظار كتابها داستان امام زمان امام زمان در سخن پیامبر اكرم موعود شناسی حضرت مهدی تقیه امام زمان در سخن امیرالمومنین شعر درباره امام زمان درباره امام زمان انتظار و مهدویت درباره حضرت مهدی امام مهدی در كتاب و سنت مهدی صاحب الزمان زندگی نامه امام زمان ظهور مهدی ظهور احادیث گفتار علی (ع) درباره امام زمان تحقیق حدیث ثقلین داستان درباره امام زمان امام زمان شناختی از زندگی امام زمان زندگی حضرت مهدی در وصف امام زمان نثر درباره امام زمان مقاله امام زمان در سخن حضرت علی امام زمان در احادیث زندگی امام زمان صاحب الزمان امام زمان درقرآن در سخنان پیامبر
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   پی نوشت ها - حضرت مهدى علیه السلام فروغ تابان ولایت
پنجشنبه 3 تیر 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : فروغ تابان ولایت نظراتنظر دهید!

1- ارشاد شیخ مفید (رحمة اللّه ) صفحه 306.
2- ریاحین الشریعه ، ج 3، ص 25.
3- اثباة الهداة ، ج 7، ص 137 المجالس السنیه جلد 5، صفحه 678 مرحوم شهید در كتاب دروس نیز همین عقیده را دارد (اثباة الهداة جلد 7، صفحه 162).
4- آیه 5 و 6 سوره قصص شرح بیشتر این مطلب در كشف الغمه ، ج 3، ص 405 و 406 آمده است و اضافه شده كه : امام قائم وقتى متولد شد، پاك بود و هیچگونه آلودگى نداشت و در بازوى راستش این آیه نوشته شده بود. ((جاء الحق و زهق الباطل كان زهوقا؛ حق آمد و باطل نابود شد، حتما باطل نابود شدنى است )).
5- توضیح المقاصد شیخ بهائى ، صفحه 532.
6- اثباة الهداة جلد 7، صفحه 162.


7- اقتباس از كتاب المراقبات ، نوشته عالم ربانى و عارف صمدانى ، مرحوم حاج میرزا جواد تبریزى صفحه 79 به بعد (دعاها و نمازهاى دیگرى نیز ذكر شده به این كتاب مراجعه شود.)
8- بعضى از اصحاب خاص در زمان امام عسكرى علیه السلام به خدمتش مى رسیدند و مسائل خود را از آن حضرت مى پرسیدند و جواب مى گرفتند (در این باره به كتاب احتجاج طبرسى جلد 2 صفحه 268 به بعد مراجعه كنید).
9- اقتباس از جامع النورین صفحه 314 و بحار، ج 51، ص 322 به بعد در مورد غایب شدن آن حضرت در سرداب و جریان غرق دشمنان در كتاب مجالس السنیه جلد 5 صفحه 728 مطالبى آمده است .
10- اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 185 المجالس السنیه ، جلد 5 صفحه 2. 7 3. 7
11- اثباة الهداة جلد 7، صفحه 184.
12- اثباة الهداة جلد 7، صفحه 184.
13- بحار جلد 54، صفحه 347 به نقل از امام باقر علیه السلام .
14- دومین نائب خاص امام زمان علیه السلام
15- من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة
16- كشف الغمه جلد 3، صفحه 451.
17- المجالس السنیه محسن جبل عاملى جلد5.
18- المجالس السنیه سید محسن جبل عاملى جلد 5.
19- المجالس السنیه ، ج 5 ص 70، به نقل از طبرانى .
20- اعلام الورى ، ص
21- اعلام الورى ، ص 3.4.
22- بحارالاءنوار، ج 52 ص 279.
23- كشف الغمه ، ج 3، ص 445 اعلام الورى ، ص 407.
24- اثباة الهداة ، ج 7 ص 103.
25- كشف العمه ، ج 3 ص 376 اثباة الهداة ، ج ص 190 208.
26- اثباة الهداة ، ج 7، ص 185.
27- اثباة الهداة ، ج 7، ص 238.
28- اثباة المقاصد شیخ بهائى ، ص 510 506
29- توصبح المقاصد شیخ بهائى ، ص 510 506.
30- ناگفته نماند كه امام صادق فرمود: همه ما امامان قائم هستیم ، ولى آن قائم (امام دوازدهم ) صاحب شمشیر (قدرت و حكومت ) است و برنامه اى غیر از برنامه ما دارد (اثباة الهداة ، ج 7، ص ‍ 127).
31- بحار، ج 51، ص 30.
32- اثباة الهداه ، ج 7، ص 110 و نیز در همین كتاب ص 169 وجه تسمیه دیگرى در مورد واژه مهدى از امام باقر علیه السلام نقل شده است (توضیح اینكه : مردم در آن زمان ، اسلام راستین را گم كرده اند حضرت مهدى (عج ) آنها را به دین اسلام ناب هدایت مى كند) (توضیح المقاصد ص 512).
33- بحار، ج 51 ص 30.
34- بحار، ج 52، ص 151 156.
35- كرعه قریه اى است در یمن (المجالس السنیه ، ج 5، ص 708).
36- اثباة الهداة ج 7، ص 58.
37- اثباة الهداة ، ج 7، ص 371.
38- شرح اسرارآمیز این ماجرا را در كتاب عدل منتظر، ص 84 تا 99 و در كتاب ((مثلث برمودا))بخوانید.
39- مصباح كفعمى ، ص 219.
40- بحار، ج 52، ص 158.
41- عدل منتظر، شماره 5 كتاب سالانه مسجد صدریه تهران ، ص 92.
42- منظور امامت معصومین است
43- اثباة الهداة ، ج 7، 402.
44- بحار، ج 52، ص 285.
45- تفسیر صافى ، ذیل آیه 86 سوره هود.
46- كششف الغمه ، ج 3، ص 261.
47- كشف الغمه ، ج 3، ص 460.
48- سوره مریم ، آیه 31.
49- سال 1376.
50- شرح این مطلب را در كتاب ((پرتوى از سیره چهارده معصوم علیه السلام ، در فصل زندگى امام جواد علیه السلام (تاءلیف نگارنده ) بخوانید.
51- تاریخ علوم ، پى یر روسو، صفحه 432.
52- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 485، (ط جدید) باب 33.
53- باید توجه داشت كه منظور از نام اصلى همان همنام بودن با پیامبر صلى اللّه علیه و آله است .
54- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 486، باب 33، حدیث 4.
55- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 486، باب 33 حدیث 5.
56- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 486، باب 33، حدیث 11.
57- كه نویسنده اش حضرت ولى عصر(عج ) است .
58- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 489، باب 33، حدیث 13.
59- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 489، حدیث 14.
60- بحار،ج 51.
61- بحار، ج 51.
62- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 486، باب 33، حدیث 3.
63- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 488، حدیث 9.
64- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 487، حدیث 7 از باب 33.
65- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 488، حدیث 8.
66- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 487 حدیث 12 از باب 33.
67- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 487 حدیث 13 از باب 33.
68- معمولا در این گونه احادیث منظور از مردم (ناس ) اگثریت مردم آن عصر كه مخالفان امامان بودند مى باشد.
69- بحارالاءنوار، چاپ قدیم ، ج 13، ص 8.
70- گوسفندى را كه به عنوان حفظ نوزاد و طفل از گزند قربانى مى كنند عقیقه مى گویند (وسائل الشیعه ، ج 11، ص 489 حدیث 15، باب 33).
71- مدرك پیشین ، حدیث 16.
72- مدرك پیشین ، ص 487، حدیث 17 از باب 33.
73- مدرك پیشین ، حدیث 19.
74- مدرك پیشین .
75- مدرك پیشین ، حدیث 20.
76- وسائل الشیعه ، ج 11، ص 489، حدیث 19.
77- مدرك پیشین ،ص 489، حدیث 19.
78- مدرك پیشین ،ج 11، ص 492.
79- علامه مجلسى رحمة اللّه این اخبار را در بحار طبع جدید، ج 51، از ص 31 به بعد آورده است .
80- با توجه به اینكه قسم دوم از روایات از جهت خوف ، مطلق بودند.
81- در صورت تساقط، اصل عدم حرمت نام بردن است .
82- وسائل الشیعه ، ج 11، صفحه 486.
83- روایت ششم از قسم چهارم ار روایاتى كه قبلا ذكر شد.
84- این فصل ترجمه مقاله اى است از كتاب ((القواعد الفقهیه )) جلد سوم ، صفحه 124، تاءلیففف استاد معظم آیت اللّه مكارم شیرازى .
85- بحار، ج 52، ص 158.
86- جنة الماءوى ، بحار طبع جدید، ج 53، ص 320.
87- به این ترتیب غیبت صغرى در حدود 70 سال بوده است و بعضى این مدت را 74 سال دانسته اند یعنى از سال 255 (سال تولد امام عصر(عج ) تا سال 329 (كشف الغمة ، ج 3، ص 454) شرح این مطلب در بحارالانوار، ج 51 ص 344 به بعدآمده است .
88- مدرك پیشین ، ص 101 كشف الغمه ، ج 3، ص 457.
89- احتجاج طبرسى ، ج 2، ص 263، سفینة البحار، ج 2، ص 381.
90- نهج البلاغه ، خطبه 224.
91- نهج البلاغه ، خطبه 27.
92- نهج البلاغه ، نامه 41
93- نهج البلاغه ، نامه 45.
94- سوره صاد، آیه 26.
95- بحارالانوار، ج 52، ص 304.
96- اثباة الهداة ، ج 7، ص 65.
97- در پاسخ این سؤ ال عالم بزرگوار تشیع سید مرتضى رحمه اللّه گوید: ((وقتى كه از راه عقل و نقل ، صحت امامت امام قائم (عج ) ثابت شد، اگر فلسفه غیبت را ندانیم چه مانعى دارد، چنانكه فلسفه بسیارى از احكام ما پوشیده است ))(تلخیص از كشف الغمه ، ج 3، ص 462).
98- بحار، ج 52 ص 351.
99- سوره فصلت ، آیه 53.
100- بحار، ج 51 ص 62 منظور از این تفسیر این است كه یكى از مصادیق روشن حق كه پس از طول زمان آشكار خواهد شد وجود قائم (عج ) است .
101- بحرا، ج 52، ص 140.
102- سفینة البحار، جلد 1، صفحه 250.
103- سفینة البحار، جلد 1، صفحه 250.
104- احیاء العلوم و مهجة البیضاء.
105- اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 40.
106- دو حدیث فوق را ابن ماجه در سنن خود نقل كرده است (اثباة الهداة ، ج 7، ص 197).
107- اثباة الهداة ، ج 7، ص 197، المجالس السنیه ، ج 5، ص 697.
108- اثباة الهداة ، ج 7، ص 189، كششف الغمه ،ج 3، ص 375، المجالس السنیه ، ج 5،696.
109- كشف الغمه ، ج 3، ص 375 و 381.
110- بحار، ج 52، ص 101 تا 122 اثباة الهداة ، ج 7، ص 86.
111- به توضیح المقاصد، شیخ بهائى ، ص 497 به بعد بنگرید.
112- المجالس السنیه ج 5، ص 705.
113- المجالس السنیه ، ج 5، ص 398.
114- بحار، ج 52، ص 256 به بعد.
115- یكى از بلاد گیلان .
116- منتهى الآمال ، ص 337 در این كتاب به بعضى از علائم دیگر نیز اشاره شده است به ص 335 به بعد مراجعه شود، در كتاب بحار، ج 52 نیز بطور كوتاه از سید حسنى از قول امام باقر علیه السلام آمده است ، و نیز در ج 53. ص 115 جریان سید حسنى آمده است ، و در آنجا ذكر شده وقتى سید حسنى از امام مطالبه دلائل مى كند و یقین به صدق امام پیدا مى كند مى گوید: اللّه اكبر دستت را بده تا با تو بیعت كنم . با آن حضرت بیعت مى كند و به پیروى از او، سپاه 0جز زیدیه ) نیز بیعت مى كنند.
از امام صادق علیه السلام نقل شده ، ((سید حسنى و یارانش ، دلاورانه از امام قائم (عج ) دفاع مى كنند، ولى سرانجام در راه امام شهید مى شود، اهل مكه او را مى كشند و سرش را به شام مى فرستند.))(بحار، ج 52، ص 301).
117- تفصیل آن در كتاب اعلام الورى ، ص 429.
118- اثباة الهداة ، ج 7، ص 397.
119- اثباة الهداة ، ج 7، ص 391 و 392.
120- بحارالاءنوار، ج 52، ص 209 و اعلام الورى ، ص 426.
121- كشف الغمه ، ج 3، ص 364 بحار، ج 52، ص 338.
122- اثباة الهداة ، ج 7، ص 397 بحار، ج 52، ص 213 (از نسل عتبة بن ابى سفیان ).
123- اعلام الورى ، ص 428.
124- المجالس السنیه ، ج 5، ص 723 این درخت بلند و پر شاخه اى است كه در آن هنگام در حیره است (اثباة الهداة ، ج 7، ص 168).
125- اثباة الهداة ، ج 7، ص 239.
126- المجالس السنیه ، ج 5، ص 723، بحار، ج 53، ص 10.
127- اثباة الهداة ، ج 7، ص 142 176.
128- در این باره به بحارالاءنوار، ج 52، ص 194 و 195 مراجعه شود.
129- المجالس السنیه ، ج 5، ص 710.
130- اثباة الهدة ، ج 7، ص 137 علائم بسیار دیگرى نیز ذكر شده كه براى رعایت اختصار از ذكر آنها صرف نظر شد
131- بحار، ج 523 ص 283.
132- سوره حجر، 37 و 38.
133- اثباة الهداة ، ج 7 ص 101.
134- بحار، ج 52، ص 384 توضیح بیشتر اینكه كشته شدن و نابود شیطان همانند كشته شدن و نابودى ما نیست ، شیطان مثل ما جسم ندارد تا كشته شود، كشته شدن او در مورد بالا همان قطع نفوذ او و مرگ حكومت و تزویر او مى باشد.
135- ((ان تنصرو اللّه ینصركم و یثبت اءقدامكم )) (محمد 7).
136- بحار، ج 52، ص 352 (یصنع كما صنع رسول ...).
137- یا ایها الذین آمنوا منیرتد منكم عن دینه فسوف ...
138- تفسیر برهان ، ج 1، ص 297 مجمع البیان ، ج 3، ص 208.
139- تفسیر برهان ، جلد 1، صفحه 497.
140- تفسیر نورالثقلین ، جلد 1، صفحه 642.
141- تفسیر نور الثقلین ، جلد 1، صفحه 642.
142- مجمع البیان ، ج 3، ص 208 نورالثقلین ، ج 1، ص 642 در بعضى از روایات بجاى دین ((علم )) آمده است (حلیه ابو نعیم اصفهانى ، جلد 6، صحفه 64) شرح بیشتر این مطلب را در كتاب ((ایرانیان مسلمان در صدر اسلام و...)) تاءلیف نگارنده بخوانید.
143- و طبق بعضى از روایات آن 313 نفر از یاران مخصوص امام زمان علیه السلام از عجم هستند. (اثباة الهداة ، ج 7، ص 92).
144- قال على بن الحسین علیه السلام : یا ابا خالد ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته المنتظرین لظهوره افضل من اهل كل زمان ان اللّه تبارك و تعالى اعطاهم من العقول و الافهام و المعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة و جعلهم فى ذلك الزمان بمنزلة المجاهدین بین یدى رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله بالسیف اولئك المخلصون حقا و شیعتنا صدقا و الدعاة الى اللّه سرا و جهرا (كمال الدین و تمام النعمه ، صفحه 320)
145- یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدى سلطانه (كنزالعمال ، ج 7، ص 186).
146- بحار، جلد 52، صفحه 358.
147- بحار، جلد 52، 335. نظیر این روایت با كمى تفاوت از امام سجاد علیه السلام نقل شده كه فرمود: ((اذا قام قائمنا اذهب اللّه عزوجل عن شیعتنا العاهة و جعل قلوبهم كزیر الحدیید و جعل قوة الرجل منهم قوة اربعین رجلا و یكونون حكام الارض و سنامها...؛
وقتى كه قائم ما قیام كند خداوند متعال ، پیروان ما را از آفات حفظ كند و قلب آن را همچون پاره آهن محكم سازد و نیروى هر مردى از آنها را به اندازه نیروى چهل مرد كند، و آنها حاكمان و سران مردم روى زمین خواهند بود (بحار، ج 52، ص 327).
148- بحار، ج 52، ص 126.
149- اثباة الهداة ، ج 7، ص 419.
150- بحار، ج 52، ص 327.
151- ارشاد مفید، ص 399 اعلام الورى ، ص 433.
152- ذى طوى در حدود یك فرسخى مكه در راه تنعیم قرار گرفته است (مجمع البحرین ماده طوى ).
153- این حدیث از امام باقر علیه السلام نقل شده (بحار، ج 52، ص 304 و 307).
154- اثباة الهداة ، ج 7 ص 92.
155- بحار، ج 52، ص 310 به همین مضمون در كتاب اثباة الهداة ، ج 7، ص 176، نقل شده با این بیان كه حضرت قائم (عج ) كنار در حرم مى ایستد و با فریاد، یارانش را مى طلبد، خداوند در یك شب 313 نفر یارانش را از دورترین نقاط زمین در آنجا به گرد هم مى آورد.
156- بحار، ج 2، ص 317 اول من بایع جبرئیل ثم ثلاثماءة و ثلاث عشر رجلا.
157- بحار، ج 52، ص 323، ص 337.
158- بحار، ج 52، ص 306.
159- بحار، ج 52، ص 436.
160- سوره بقره ، آیه 148.
161- تفسیر نور الثقلین ، ج 1، ص 139، به نقل از روضه كافى و اثباد الهداة ، ج 7، ص 50 بحار ج 52، ص 342.
162- تفسیر برهان ، ج 2، ص 228 اثباة الهداة ، ج 7 ص 100.
163- بحار، ج 52، ص 343.
164- سوره بقره ، آیه 148.
165- اثباة الهداة ، ج 7، ص 94.
166- مدرك پیشین ، ص 90
167- مدرك پیشین ، ص 91.
168- اثباة الهداة ، ج 7، ص 92 و بحار، ج 52، ص 370 و المجالس السنیه ، ج 5، ص 24.
169- اثباة الهداة ، ج 7، ص 92.
170- سوره محمد صلى اللّه علیه و آله ، ایه 7.
171- اثباة الهداة ، ج 7، ص 113.
172- مدرك پیشین .
173- مدرك پیشین ، ص 114، یصلح اللّه امره فى لیلة .
174- بحار الانوار، ج 52، ص 358.
175- بحارالانوار، ج 52، ص 242 301.
176- مدرك پیشین ، ص 223.
177- تفسیر المیزان ، ج 4، ص 69، به نقل از اصول كافى .
178- ویروى آن خمسین امرئة من اصحب الامام المهدى (عج ) (المجالس السنیه ، ط، نجف ج 5، ص ‍ 551
179- الاوائل ، ص 33.
180- بحار، ج 523، ص 367 اثباة الهداة ، ج 7، ص 88 گویا اشاره به شرقیهاى طرفدار سیستم كمونیسم و غربیهاى طرفدار كابیتالیسم كه با این پرچم مخالفت مى كنندمى باشد.
181- اثباة الهداة ، ج 7، ص 113.
182- المجالس السنیه ، ج 5، ص 709.
183- المجالس السنیه ، ج 5، ص 722 (تاءلیف علامه بزرگ سید محسن جبل عاملى رحمة اللّه چاپ بیروت )
184- المجالس السنیه ، ج 5، ص 711.
185- المجالس السنیه ، ج 5، ص 723 724.
186- المجالس السنیه ، ج 5، ص 723 734 711.
187- بحار، ج 52، ص 390.
188- غیبت طوسى ، ص 102، بحار، ج 52، ص 158.
189- المجالس السنیه ، ج 5،، ص 699 در مورد وفادارى مردم كوفه (كه شامل نجف نیز خواهد شد) روایات دیگرى نیز رسیده از جمله اینكه پنجاه هزار نفر از دلیران مردم كوفه مدافع خاص امام قائم (عج ) در بابر دشمن هستند (بحار، ج 52،ص 306)، و اینكه مقر حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) كوفه است (اثباة الهدة ، ج 7، ص 94) نیز حاكى است كه مردم كوفه در پشتیبانى آن حضرت جدى و شجاع هستند. و امام باقر علیه السلام ضمن روایتى فرمود: خوشبخت ترین مردم نسبت به امام قائم (عج ) مردم كوفه هستند. (اثباة الهداة ، ج 7 صفحه 169).
190- اثباة الهداة ، ج 5، ص 699 و 709.
191- المجالس السنیه ، ج 5، ص 699 و 709.
192- مجمع البحرین 0ماده بدل ).
193- سفینة البحار، (ماده بدل ).
194- امام على علیه السلام فرمود: الابدال بالشام و انجباء بمصر و العصائب بالعراق (مجمع البحرین ماده عصب ).
195- المجالس السنیه ، ج 5، ص 709.
196- بحار، ج 52، ص 306.
197- ضمنا ناگفته نماند كه طبق بعضى از روایات پس از ظهور آن حضرت جبرئیل علیه السلام و فرشتگان و نجباء جن و نقباء مردم با او بیعت مى كنند (بحار، ج 53، ص 8 و 9) به این ترتیب واژه ((نقباء)) كه بمعنى مردان آگاه و متعهد است نیز بر یاران خاص امام افزوده مى شود.
198- بحار، ج 53، ص 36.
199- اثباة الهداة ، ج 7، ص 37.
200- سوره محمد، آیه 7.
201- المجالس السنیه ، ج 5، ص 710 به نقل از اسعاف الراغبین در این باره مطالبى در بحار، ج 52، ص ‍ 328، نیز آمده است .
202- بحار، ج 52، ص 283.
203- هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین كله و لو كره المشركون (سوره صف ، آیه 9).
204- و لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر اءن الارض یرثها عبادى الصالحون )).
205- وعد اللّه الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الاءرض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبد لنهم من بعد خوفهم اءمنا یعبدوننى لا یشركون بى شیئا.
206- اثباة الهداة ك ، ج 7 ك ص 247.
207- سوره قصص ، آیه 5.
208- مجمع البیان ، ذیل آیه 5. سوره قصص .
209- نور الثقلین ، ج 2، ص 110 و در نهج البلاغه كلمات قصار شماره 209 نیز به این مطلب اشاره شده است .
210- مجله دانشمند سال 6 شماره 1 ص 43.
211- مجله خواندنیها، سال 28 شماره 38 ص 43.
212- شرح بیشتر و جواب آن را در كشف الغمه ، ج 3، ص 472 به بعد بخوانید.
213- درباره افرادى كه در دنیا عمر طولانى كرده اند به كتاب اعلام الورى ، ص 442 و كتاب بحار، ج 51، ص 225 به بعد مراجعه شود.
214- ان اللّه على كل شى قدیر.
215- بحث بیشتر در این باره در كتاب ارمغان استعمار (تاءلیف نگارنده ) و در كتاب بحار،
216- در این باره به كتاب عقائد الامامیه تاءلیف محمد رضا مظفر (بحث رجعت ) ترجمه نگارنده مراجعه شود.
217- اثباة الهداة ، ج 7، 62 104.
218- مدرك پیشین ، ص 154.
219- مدرك پیشین ، ص 164.
220- مدرك پیشین ، ص 146.
221- مدرك پیشین ، ص 102.
222- منتخب الاثر، ص 307، اثباة الهداة ، ج 7، ص 97.
223- اثباة الهداة ك ج 7، ص 199.
224- نهج البلاغه ، خطبه 159.
225- نهج البلاغه ، نامه 45.
226- بحار، 52، ص 395.
227- بحار، ج 52، ص 359.
228- اثباة الهداة ، ج 7، صفحه 89.
229- بحار، ج 52، ص 242.
230- اثباة الهداة ، ج 7، ص 179 المجالس السنیه ، ج 5، ص 699 و 702.
231- بحار، ج 52، ص 390
232- و اءنزلنا الحدید فیه باءس شدید و منافع للناس (سوره حدید، آیه 25).
233- و لكم فى القصاص حیاة یا اولى الاءلباب (سوره بقره آیه 179).
234- اثباة الهداة ، ج 7، ص 83، و در كتاب كشف الغمه ، ج 3، ص 365 آمده : امام صادق علیه السلام فرمود: اذا قام القائم جاء بامر جدید كما دعا رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله فى بدو الاسلام .
235- بحار، ج 52، ص 352، و اثباة الهداة ، ج 7، ص 77.
236- بحار، ج 52، ص 367.
237- تفسیر صافى ، ص 469 ذیل آیه 67 سوره زمره اعلام الورى ص 436.
238- بحار، ج 53 ، ص 9 ك و ج 52، ص 351.
239- اثباة الهداد، ج 7، ص 177 به نقل از امام باقر علیه السلام .
240- اثباة الهداة ، ج 7، ص 177 به نقل از امام باقر علیه السلام .
241- اثباة الهداة ج 7، ص 51.
242- القسط هو النصیب بالعدل (مفردات راغب حرف عین ) القسط اسم للعدل فى القسم (لافروق اللغویه ).
243- سفینة البحار، جلد1، صفحه 225.
244- توضیح بیشتر در این باره ، در كتاب بیت المال در نهج البلاغه ، از استاد آیت اللّه حسین نورى (تنظیم نگارنده ) آمده است .
245- بحار، ج 52 ص 336.
246- بحار، ج 52 ،ص 393.
247- بحار، ج 52، ص 321
248- بحار، ج 52، ص 359.
249- اصول كافى ، ج 1، ص 410.
250- سوره حدید، آیه 17.
251- اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 63 الى 130.
252- ویژگیهاى این زمان در كتاب بحار، جلد 53، از صفحه 1 الى 38 آمده است .
253- والعصر (سوره عصر، آیه 1) كه یكى از تفاسیر آن سوگند به عصر درخشان حكومت مهدى (عج ) است .
254- بحار، جلد 52، صفحه 324.
255- اثباة الهداة ، ج 7، ص 61 بحار، جلد 52، ص 110.
256- اثباة الهداة ، ج 7، ص 61 بحار، جلد 52، ص 110.
257- منتخب الاثر، صفحه 471 الى 473 البته در آغاز، امام (عج ) براساس دلیل و منطق با مردم برخورد مى كند و حجت را بر آنها تمام مى نماید، امم باقرعلیه السلام در این باره فرمود: ((امام قائم (عج ) به یارانش مى فرماید:
((مردم مكه ، به سوى من نمى آیند، ولى من مى فرستم سراغ آنها، و به آنچه كه شایسته من است بر آنها استدلال مى كنم .)) (بحار، جلد 52، طبع جدید، صفحه 307).
258- بحار، جلد 53، ص 4).
259- اثباة الهداة ، ج 7، ص 96.
260- اصول كافى ، جلد 1، صفحه 25.
261- بحار، جلد 52، صفحه 337.
262- بحار، ج 52، ص 336.
263- منتحب الاثر، صفحه 483 بحار، ج 52، صفحه 336.
264- بحار، ج 52، ص 272.
265- مدرك پیشین ، ص 324.
266- اسعاف الراغبین ، ص 140 كشف الغمة ، ج 3، ص 376.
267- منتخب الاثر، صفحه 168.
268- المجالس السنیه ، جلد 5، صفحه 707.
269- اثباة الهداة ، ج 7 ص 113 بحار ك ج 52، ص 373.
270- بحار ك ج 52 ك ص 345.
271- المجالس السنیة ، ج 5، ص 706.
272- المجالس السنیه ، جلد 5، صفحه 110 كشف الغمه ، ج 3 ص 365.
273- كشف الغمه ، صفحه 382، المجالس السنیه ، ج 5، ص 722.
274- كشف الغمه ، صفحه 376 الى 390.
275- كشف الغمه ، صفحه 365 و 446 اعلام الورى ، صفحه 429.
276- كشف الغمه ، جلد 3، صفحه 365.
277- اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 111 بحار، جلد 52، صفحه 339.
278- تفسیر نورالثقلین ، ذیل آیه 86، سوره زمر.
279- اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 109 بحار، جلد 52، صفحه 330 كشف الغمه ، جلد 3، صفحه 361.
280- منظور، سید حسنى است كه شرح قیام او را قبلا ذكر كردیم .
281- بحار، جلد 52، صفحه 330. -
282- بحار، جلد 52، صفحه 337.
283- اعلام الورى ، صفحه 434.
284- گویا منظور چهار مسجدى است كه دشمنان اهلبیت علیه السلام هر یك از آن را براى تشویق به نام یكى از دشمنان یا شركت كنندگان در خون امام حسین علیه السلام ساختند كه عبارتنداز مسجد ثقیف (به نام مغیرة بن شعبه ثقفى ) ومسجد اشعث (به نام اشعث بن قیس ((سركرده منافقین )) ) و مسجد جریر (به نام جریربن عدالله مخالف امام على علیه السلام ) و مسجد سماك (به نام سماك بن مخزمه اسدى ((كه از فرمانروایان جنگ صفین است )) ) تهذیب ، جلد 2، ص 250.
285- اعلام الورى ، صفحه 432 بحار الانوار، جلد 52، صفحه 339.
286- اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 146.
287- این روایات در معانى الاخبار، ضفحه 200 به بعد آمده است .
288- معانى الاخبار، صفحه 203.
289- اثباة الهداة ، ج 7، ص 83.
290- اثباة الهداة ، ج 7، ص 11.
291- ااثباة الهداة ، ج 7، ص 10.
292- سوره هود، آیه 93.
293- سوره اعراف ، آیه 71.
294- توضیح بیشتر در كتاب ((بیان حقیقت )) كه در شرح همین دعاى شریفه است .
295- كشف الغمه ، ج 3 129.
296- بحار، ج 53، ص 9.
297- سوره توبه ، آیه 3.
298- اثباة الهداة ، ج 7، ص 99.
299- اعلام الورى ، ص 431.
300- اعلام الورى ، صفحه 431 اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 35 118.
301- اعلام الورى ، صفحه 431.
302- جالب اینكه در روایات آمده اولین دسته اى كه با قیام امام زمان علیه السلام مخالفت مى كنند، علما هستند. (ظاهرا مراد همین دسته از علماى دربارى مى باشند.)
303- آیا سیراب كردن حجاج و آباد كردن مسجدالحرام را همانند عمل كسى قرار دادید كه ایمان به خدا و روز قیامت آورده و در راه او جهاد كرده است ؟ (این هر دو) هرگز نزد خدا مساوى نیستند و خداوند گروه ظالمان را هدایتنمى كند. (توبه ،آیه 19)
304- اشاره به سخن امام باقر علیه السلام مناقب آل ابیطالب ، ج 4، ص 184.
305- نقل فرازهایى از پیام حضرت امام رحمة اللّه از روزنامه اطلاعات ، شماره 7387، پنجشنبه هشتم شهریور ماه صفحه سوم كه به مناسبت ایام حج بیان فرمودند.
306- نهج البلاغه ، نامه 47.
307- تهذیب ، شیخ طوسى .
308- اعلام الورى ، صفحه 430.
309- اعلام الورى ، صفحه 432.
310- اعلام الورى ، صفحه 433 444.
311- ارشاد اهل القبله الى ما ورد فى الكوفه ، ص 20 به نقل از بحار.
312- ارشاد اهل القبله الى ماورد فى الكوفه ، ص 20 به نقل از بحار، (هم اكنون نجف اشرف به كوفه متصل شده است ). -
313- ارشاد اهل القبله ، صفحه 30.
314- اما انه (مسجد سهله ) منزل صاحبنا اذا قام باهله (تهذیب ، جلد 3، صفحه 252)
315- ارشاد اهل القبله ، صفحه 72 الى 76 به نقل از بحار.
316- ارشاد اهل القبله ، صفحه 29.
317- نهج البلاغه ، خطبه 47.
318- منهاج البراعه ، جلد 4، صفحه 266.
319- بحار، ج 60، ص 216.
320- سفینة البحار، جلد 2. صفحه 446.
321- سفینة البحار، ج 2، ص 446.
322- در این باره به ج 60، بحار، ص 210 به بعد رجوغع شود.
323- سفینة البحار، ج 2، ص 446.
324- سفینة البحار، ج 2، بحرا، ج 60، ص 214.
325- شرح این مطلب را در كتاب ((حضرت معصومه علیهاالسلام فاطمه دوم ))، نوشته نگارنده ، از ص 191 تا 202 بخوانید.
326- عروة الوثق ، آخر كتاب الصلوة ، صفحه 348.
327- قسمتى از داستان این شرفیاب شدگان در كتاب دارالسلام مرحوم عراقى رحمة اللّه و اثباة الهداة شیخ حر عاملى رحمة اللّه ج 7، از صفحه 270 تا 283 و نیز در كشف الغمه ، ج 3، به بعد و بحار، ج 53، صفحه 300 تا 331 و نجم الثاقب حاجى نورى آمده است .
328- دارالسلام عراقى ، ص 172 با توضیحاتى از نگارنده .
329- چگونگى شیعه شدن شاه خدابنده به دست علامه را در كتاب بندهایى از تاریخ تاءلیف نگارند، ص 334 بخوانید.
330- دارالسلام عراق رحمة اللّه ، ص 171.
331- المنجد فى الاعلام ، صفحه 80، ماده ((بحرین ))
332- منظور از فرماندار در اینجا، امیر و رهبر بحرین است .
333- لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه ابوبكر و عمر و عثمان و على خلفاء رسول اللّه .
334- اقتباس از اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 375، به نقل از بحارالانوار و نجم الثاقب ، صفحه 314. این داستان اینك هم در میان مردم بحرین مشهور است . مرقد پاك محمد بن عیسى همواره مزار و مورد احترام اهالى آنجا است كه شكوه این مرقد لحظه به لحظه با یادآورى خاطره داستان فوق بیشتر مى گردد.
335- مشروح این ماجرا در كشف الغمه ، ج 3 ك ص 398 به بعد آمده است .
336- گنجینه دانشمندان ، جلد 2، صفحه 64.
337- چهره درخشان قمر بنى هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ، على ربانى خلخالى ، ص ‍ 419.
338- قصص العلماء، صفحه 399.
339- قاموس الرجال ، جلد 8، صفحه 364.
340- مشروح این دو توقیع در احتجاج طبرسى رحمة اللّه ، جلد 2، ص 322، به بعد آمده است در مورد توقیعات دیگر به بحار، ج 53، ص 150 تا 198 مراجعه شود.

341- احتجاج طبرسى ، جلد 3، ص 324.
342- این جمله حاكى است كه تا دنیا در دست رهبران فاسق است ، امام (عج ) پنهان است و باید دنیا را از دست رهبران فاسق گرفت تا زمینه سازى ظهور امام (عج ) فراهم گردد.
343- احتجاج طبرسى ، جلد 2، صفحه 322.
344- احتجاج طبرسى ، جلد 2، صفحه 322.
345- سرود نگارنده در عید نوروز سال 1351 شمسى امام صادق علیه السلام فرمود: ((هیچ نوروزى نیست مگر این كه ما در آن منتظر فرج هستیم ، زیرا این روز از روزهاى ما است (اثباة الهداة ، ج 7 ص ‍ 142).
346- افضل اعمال امتى انتظار الفرج (پیامبر صلى الله علیه و آله بحار، ج 52، ص 128).
347- كمن فارع مع رسول اللّه بسیفه (بحار، جلد 52، ص 126).
348- درباره فضیلت انتظار به كتاب اثباة الهداة ، ج 7، ص 40 به بعد مراجعه نمائید.
349- بحار، ج 52، ص 316.
350- یكى از یاران امام صادق علیه السلام مى گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم : روش ‍ مهدى (عج ) چگونه است ؟
351- نورالثقلین ، ج 3 ص 78.
352- نهج الفاحه ، حدیث 90.
353- نهج البلاغه ، كلمات قصار، شماره 364.
354- بحار، ج 21 ص 53.
355- فرازهائى از خطبه 159 نهج البلاغه .
356- جابر جعفى گوید به امام باقر علیه السلام عرض كردم : فرج شما چه وقت است ؟ سه بار فرمود: فرج ما تحقق نمى پذیرد تا غربال شوید و آزمایش گردید تا آن وقتى كه قلبها صاف شود.(بحار، ج 52، ص 101)
357- بحار، ج 61، ص 150.
358- ادع الى السبیل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتى هى احسن (سوره نحل ، آسیه 125)
359- مشروح این مناظره در كتاب احتجاج طبرسى ، ج 1، 16 تا 24 آمده است .
360- تفسیر ابوالفتوح ، ج 2، صفحه 450.
361- باید توجه داشت كه بنابراین است كه امور از روى طبیعى و خودجوش به پیش رود و گرنه اگر صحبت اعجاز باشد، امام حسین علیه السلام فرمود: ((سوگند به خداوند، خدا چیزى را نیافرید، مگر اینكه به او فرمان داده از ما پیروى كند))(بصائر الدرجات بحار، ج 23، ص 287) البته اگر مردم وظیفه خود را انجام دهند دست خدا بالاى سر آنها است و امدادهاى غیبى به كمك آنها خواهد شتافت چنانكه قرآن مى فرماید: ((ان تنصروا اللّه ینصركم و یثبت اقدامكم .)) (سوره محمد، آیه 7
362- اثباة الهداة ، ج 7، ص 126 (سوره نمل ، آیه 62).
363- تفسیر نور الثقلین ، ج 4، ص 94، ذیل آیه 62 نمل .
364- بحار، ج 52، ص 358 (مضمون روایتى از امام باقر علیه السلام ).
365- بحار، ج 52 ص 340.
366- بحار، ج 52، ص 285.
367- اثباة الهداة ، ج 7، ص 412.
368- اثباة الهداة ، جلد 7 صفحه 128.
369- قربانیان استعمار، ص 25، (به نقل ریدرزادیچست )
370- البته ناگفته نماند كه امپریالیستها این برنامه هاى دراز مدت را به عنوان تاكتیكهاى موذیانه خود در جهت منافع استعمارى خودشان به كار مى گیرند، مثلا سالها قبل ، یك فرد ویه المله را در درون كشور تحت استعمار خود، به عنوان اینكه هم صدار و همفكر با ملت است به طور سرى نگه مى دارند تا در آینده اگر سنگى به كاسه خورد، آن مهره به ظاهر ملى را روى كار بیاورند تا بتوانند به وسیله او استعمارگرى خود را ادامه دهند چنانكه فلسفه پریده ((فرامانوسرى )) (فراموشخانه ) در تاریخ معاصر همین بود.
371- سوره ص ، آیه 81.
372- بحار، جلد 70، صفحه 243 و 248.
373- مدرك پیشین
374- مشكوة الانوار، صفحه 135.
375- مدرك پیشین .
376- سوره مجادله ، آیه 11.
377- وسائل الشیعه ، جلد 18، صفحه 14.
378- شرح در داستان باستان ، ص 39 الى 105.
379- المیزان جلد 5، صفحه 292.
380- روزنامه جمهورى اسلامى ، 1/11/1362.
381- نورالابصار فى فضیلة الانتظار (تاءلیف : سید ابوالقاسم دهكردى )، صفحه 67.
382- اصول كافى ، ج 12، ص 74 (باب الطاعة و التقوى )
383- اصول كافى ، ج 2، ص 174 (باب حق المؤ من على اخیه )
384- اصول كافى ، ج 2، ص 77
385- اصول كافى ، جلد 2، صفحه 169 در این باره روایات جالب دیگرینیز آمده كه در این كتاب از صفحه 169 تا 174 ذكر شده است .
386- تفسیر روح البیان بر سوئى ، ذیل آیه 3، سوره مؤ من .
387- وسائل الشیعه ، جلد 11، صفحه 10.
388- عن النبى صلى اللّه علیه و آله من جهز غازیا بسلك او ابرة غفر اللّه له ما تقدم من ذنبه و ما تاءخر (مستدرك الوسائل ، جلد 2، ص 245.)
389- حرس لیلد فى سبیل اللّه عز و جل افضل من الف لیلة یقام لیلها و یصام نهارها (نهج الفصاحه ، حدیث 1355)
390- ما من قوم اجتمعوا فى مجلس فلم یذكروا اسم اللّه عز و جل و لم یصلوا على نبیهم الا كان ذلك المجلس حسرة و بالا علیهم . (تفسیر نور الثقلین ، جلد 4، صفحه 301)
391- اثباة الهداة ، جلد 7، صفحه 24.
392- سوره بقره ، ایه 155.
393- كشف الغمه ، ج 3، ص 359 اعلام الورى ، صفحه 427.
394- بحار الانوار، جلد 52، صفحه 348.
395- غیبت شیخ طوسى رحمة اللّه ، صفحه 275.
396- احتجاج طبرسى رحمة اللّه ، جلد 2، صفحه 323.
397- اصول كافى ، ج 1 (كتاب الحجة باب معرفة الامام و الرد الیه ، حدیث 2)
398- احتجاج طبرسى ، ج 2، ص 325.
399- الحیاة ، جلد 2 ك صفحه 395.
400- الحیاة ، جلد 2، ص 396.
401- وسائل الشیعه ، جلد 2، صفحه 131.
402- وسائل الشیعه ، جلد 12، صفحه 131.
403- وسائل الشیعه ، جلد 12، صفحه 128.
404- وسائل الشیعه ، جلد 12، صفحه 128.
405- وسائل الشیعه ، جلد 12، صفحه 129.
406- وسائل الشیعه ، جلد 12، صفحه 130 در یان باره روایات دیگر كه جمعا 17 حدیث مى شود نقل شده كه در وسائل الشیعه ، ج 12، از صفحه 127 تا 132 ذكر شده است .
407- حضرت على علیه السلام در وصیت خود به امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام مى فرماید: خدا راه خدا را در مورد قرآن مواظب باشید مبادا دیگران از شما پیشى گیرند. (نهج البلاغه ، نامه 47)
408- مجمع البیان ، جلد 5، صفحه 60، ذیل آیه فوق .
409- توجه به نهج البلاغه نیز كه مى توان گفت یك كتاب انقلابى و براى زمینه سازى تحریر شده ، باید مورد توجه قرار گیرد.
410- داستانهایى از تاریخ ، نوشته سید غلامرضا سعیدى ، جلد 2 ك صفحه 46.
411- وسائل شیعه ك ج 5، ص 377 تهذیب ، ج 2، ص 266.
412- وسائل شیعه ك ج 5، ص 377
413- نهج البلاغه ، خطبه 151.
414- تهذیب الاحكام ، جلد 3، صفحه 338.
415- تهذیب الاحكام ، ج 3، ص 336.
416- تهذیب ، ج 3، ص 254.
417- تهذیب ، جلد 3، صفح 283.
418- تهذیب ، جلد 3 ك صفحه 255.

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: پی نوشت ، مهدی ، فروغ تابان ولایت ، كتابها ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com