تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - عناوین تقوى كه مؤمن با آنها حضرت را یارى مى كند
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
نصرت امام زمان امام زمان در سخن پیامبر اكرم زندگی امام زمان امام زمان در در كلام امیرالمومنین احادیث در روایات امام زمان در سخن امیرالمومنین موعود شناسی مهدی صاحب الزمان امام زمان درباره امام زمان داستان كوتاه نثر درباره امام زمان داستان درباره امام زمان نهج البلاغه حدیث گفتار علی (ع) درباره امام زمان مقاله یاری امام زمان درباره حضرت مهدی انتظار شناختی از زندگی امام زمان حضرت مهدی مقاله وتحقیق ظهور مهدی صاحب الزمان فروغ تابان ولایت ظهور شعر درباره امام زمان زندگی حضرت مهدی صاحبالزمان تحقیق تقیه مهدی حدیث ثقلین داستان امام زمان امام مهدی در كتاب و سنت امام زمان در احادیث در وصف امام زمان انتظار و مهدویت امام عصر شیوه یاری امام زمان ادبیات انتظار زندگی نامه امام زمان امام زمان در سخن حضرت علی كتابها امام زمان در حدیث ثقلین در سخنان پیامبر امام زمان درقرآن
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   عناوین تقوى كه مؤمن با آنها حضرت را یارى مى كند
چهارشنبه 30 تیر 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها شیوه های یاری امام زمان(عج) نظراتنظر دهید!

عناوین تقوى كه مؤمن با آنها حضرت را یارى مى كند

بنابراین ; مؤمن در تحصیل صفت تقوا ; با چند عنوان امام (علیه السلام)را نصرت و یارى مى نماید ، كه در هركدام نفعى است نسبت به وجود مبارك امام (علیه السلام) در همه جهاتى كه بیان كردیم .
عنوان اوّل : از بزرگترین و مهمترین امورى كه آنحضرت از جانب خداوند جلّ شأنه دارند ; هدایت بندگان و ارشاد آنها بسوى خیر و صلاح است ، تا آنكه در طریق حقّ ثابت قدم بوده و از اهل آن بشوند .
پس هر گاه انسان یك نفر از بندگان را هدایت و ارشاد كند تا آنكه از اهل خیر و صلاح شود ، اگر چه در واقع ; رسیدن او به درجه و رتبه صلاح از افاضه خود ایشان از جانب خداوند جلّ شأنه مى باشد ، لكن به همان مرتبه ظاهرى كه انسان در هدایت او وسیله شده است  ; امام (علیه السلام)را یارى كرده است ، و در این امر فرقى نمى كند كه انسان دیگرى را ارشاد و هدایت به صلاح و تقوا نماید یا خودش را اصلاح نموده و با تقوا شود ، پس خود او هم یكى از آنهائیست كه امام (علیه السلام)باید او را به خیر و صلاح هدایت و ارشاد فرمایند .


و چون تقواى واقعى چه ظاهرى و چه قلبى موقوف به تحصیل معرفت و علم به دستورات ائمّه اطهار (علیهم السلام)ــ دستوراتى كه در بیان حقیقت تقوا و وظائف و آداب آن است ــ، و به تبعیت و پیروى و عمل به آن دستورات است ; روشن است كه این معرفت و عمل و تبعیّت ; با احیاء امر ائمّه اطهار(علیهم السلام) ; و احیاء اخبار و احادیث آنها ; و تضییع نشدن اوامر شان نسبت به این بنده متّقى ، و ابقاء و اظهار آن اخبار حاصل شده و تحقّق پیدا مى نماید.
و این احیاء و ابقاء از بزرگترین و مهمّترین اقسام نصرت نسبت به امام(علیه السلام)است كه مورد رضایت و محبوبیّت ایشان بوده ، و تأكید زیادى به آن شده است .
عنوان دوّم : آنكه در مقام هدایت ; هدایت عملى چندین برابر هدایت گفتارى مؤثر است و اثر واقعى دارد ، بلكه هدایت گفتارى بدون هدایت عملى چندان اثرى پیدا نمى كند ، پس هرگاه كسى اهل تقوا شد همان آثار ظاهرى تقواى او موجب تنبّه و تذكّر و هدایت دیگران مى شود .
و ان شاء الله تعالى بیان خواهد شد كه هدایت بندگان ; از انواع نصرت و یارىِ ولىّ الله در امر دین است ، و به این مطلب در  كافى  در باب  ورع ( [6] ) و باب  علم ( [7] ) تصریح شده است .
عنوان سوّم : آنكه هر گاه بنده مؤمن واقعاً به وصف تقوا متّصف شد و آثار كمال از او ظاهر گردید ، این موجب عزّت و شرف امام (علیه السلام)است ، چنانچه وارد شده :  كُونُوا لَنا زَیناً و لا تَكُونُوا لَنا شَیناً .( [8] )
واضح است كه كمال فرزند موجب عزّ و شرف پدر است ، و كمال عبد موجب عزّ و شرف مولى است ، و كمال مصاحب و دوست ــ و هر چه متعلّقات انسان باشد ــ موجب شرف و عزّ انسان است ، و همه این انتسابات ما بین امام (علیه السلام)و مؤمنین ثابت است ، و اخبار زیادى در این مورد وارد شده است.( [9] )
عنوان چهارم : آنكه مراتب تقواى واقعى بر آن وجهى است كه از ائمّه اطهار (علیهم السلام)وارد شده است ، بنابراین ; چنانچه هر شخص مؤمن واقعاً در پى تحصیل تقوا باشد ، حتماً باید افعال و اقوال آنها(علیهم السلام)را كاملا تبعیّت نماید و در این تبعیت و پیروى ; تسلیم شدن به امر آنها و تعظیم شأن جلیل آنها(علیهم السلام)حاصل مى شود ، و این امر نسبت به ظاهر گردیدن مقام رفیع آنها نصرت و یارى كاملى است .
عنوان پنجم : آنكه بنده بواسطه اتّصاف به وصف شریف تقوا در زمره اولیاء و شیعیان واقعى آنها(علیهم السلام)داخل خواهد شد ، و همین دخول در زمره در دوستان و اولیاء آنها ــ كه موجب زیادتى عدد آنها است ــ نصرتى آشكار است ، و این نصرت نسبت به عزّ و شرف آنها است ، و مؤیّد این هم حدیث نبوى (صلى الله علیه وآله)است كه فرمود :
 تناكحوا و تناسلوا تكثروا فإنّی اُباهی بكم الاُمم یوم القیامة و لو بالسقط .( [10] )
كه آنحضرت : زیاد شدن عدد شما اُمّت را ــ ولو سقطى باشد ــ موجب مباهات خود در میان اُمّتهاى دیگر مى داند .
عنوان ششم : به مقتضاى اخبار زیادى ; وجود اهل تقوا در هر مكانى و مجمعى موجب رفع بلا و نزول رحمت است ، ولو اینكه اهل آن مكان مستحق عذاب و بلا باشند ، به طورى كه اگر وجود آنها نباشد بلا نازل مى شود .
و این عنوان نصرت كاملى است نسبت به امام (علیه السلام)در مقام ظهور آثار وجود مباركش ، چرا كه همه فیوضات الهیّه به یمن وجود مبارك حضرت ولىّ الله (علیه السلام)نازل و مقدّر مى شود ، و آن فیوضات از طرف آنحضرت (علیه السلام)در هر مكانى و مجمعى بخاطر وجود شیعیانشان كه از اهل تقوا مى باشند ; افاضه مى شود ، كه اگر تقواى آنهانباشد ; اعمال قبیحه دیگران مانع از ظهور آن آثار مى شود ، پس افراد متّقى بواسطه تقواى خود ; امام (علیه السلام)را در افاضه این فیوضات ; نصرت و یارى مى كنند .
عنوان هفتم : آنكه تقوا یارى است نسبت به آنحضرت (علیه السلام)در مقام دفع ضرر از متعلّقانشان ــ یعنى جهّال از دوستان ایشان ــ به خاطر آنكه گفتیم: اگر اهل تقواى از دوستان و شیعیان نباشند ; بلا و نقمت بر غیر آنها وارد مى شود .
عنوان هشتم : آنكه هرگاه بنده مؤمن تقواى حقیقى پیدا كرد و به درجه كمال رسید ، خداوند متعال بعضى از كرامات را در برخى از مواقع از آنها ظاهر مى فرماید ، و هر گاه مردم كراماتى را كه از شیعیان حضرت ولىّ الله صلواة الله علیه ظاهرمى شود ; دیدند ، موجب كمال و استحكام عقیده و معرفت و محبّت آنها نسبت به وجود مبارك آنحضرت (علیه السلام)مى شود .
بنابراین ; این نصرت است هم نسبت به عزّ و شرف ایشان كه هم در نظر اخیار و هم در نظر اغیار ظاهر مى شود ، و هم نصرت است براى متعلّقان و دوستان ایشان ، زیرا موجب ثبات و بقآء آنها در طریق ولایت آنها و صراط مستقیم حق است .
عنوان نهم : آنكه هر گاه بنده مؤمن واقعاً اهل تقوا شد محل وثوق و اعتماد ما بین بندگان مى شود ، و به این سبب هر چه بگوید یا خبر دهد مورد اطاعت واقع مى شود ، پس تقواى او نصرت است نسبت به احیاء و ابقاء احادیث و اخبار ائمّه معصومینصلواة الله علیهم اجمعین .
و همچنین موجب نشر فضائل آنها و تقویت قلوب مردم در معرفت و محبّت با ائمّه (علیهم السلام)بوسیله این احیاء و انتشار كه از اثر تقواى او است ; مى شود ، حتّى آنكه در حقّ بعضى از بزرگان و موثّقین از اصحاب این مضمون وارد شده است كه :  لولا هؤلاء لاندرست آثارنا .( [11] )
عنوان دهم : آنكه تقواى مؤمن نسبت به شیعیان و دوستان امام (علیه السلام)در امر آخرت آنها نیز نصرت و یارى است ، زیرا بواسطه اعتماد و وثوق به آنها ــ یعنى به اهل تقوا ــ به فیض جماعت آنها در نماز فائض مى شوند .
عنوان یازدهم : آنكه تقواى مؤمن نصرت است نسبت به ولىّ الله صلواة الله علیه در امر دنیاى شیعیان و دوستان ایشان ، زیرا بواسطه اعتماد به قول آنها در امر نكاح و طلاق و شهادات و امثال این اُمور ، اُمور دنیوى آنها نیز منظم مى گردد .
عنوان دوازدهم : آنكه تقواى مؤمن ; یارى است نسبت به ظهور مراتب شئونات و كمالات حضرت ولىّ الله (علیه السلام)در قلب خودش مى باشد . زیرا تقواى حقیقى وقتى محقق مى شود كه ما بین تقواى ظاهرى و قلبى جمع شود ، و هر گاه قلب بوسیله وصف تقوا از رذائل ــ كه اصل و عمده آنها حبّ دنیا است ــ پاك شد ، دل منوّر مى شود ، همچون چشمى كه باز شده و نور خورشید و جلال او را دیده و به كمال او عارف شود ; دل مؤمن متقى بینا مى شود ، و به جلال و كمال امام (علیه السلام)عارف و بصیر مى گردد ، و مرتبه نورانیّت ایشان در نزد او ظاهر مى شود ، و قلب او نسبت به جلال و مقام رفیع ایشان خاضع و خاشع مى شود .
و این عنوان ; هم نصرت قلبى و هم نصرت جسمى مى شود ، بر حسب آنچه در تحصیل اسباب تقوا سعى مى كند ، تا آنكه موجب بصیرت و نور قلبى شود .
بلكه بنابراین عنوان ; علاوه بر آنكه تقواى حقیقى سبب ظهور مراتب كمالیه آنها در قلب خود او مى شود ، وسیله ظهور این مراتب از براى دیگران نیز مى شود ، به خاطر آنكه در بعضى از اخبار وارد شده است :
 هر گاه قلب به تقواى از حبّ دنیا و آثار آن متّصف شد ; پس خداوند بر زبان او كلمات حكمت را القاء مى كند ، كه حسن كلمات مورد تعجّب شنوندگان مى شود .( [12] )
پس بنده مؤمن بعد از اینكه بوسیله نور تقوا در قلب خود نسبت به شئونات و مقامات رفیعه آنها (علیهم السلام)بصیرت و بینائى كامل پیدا نمود ; پس زبان او به آنچه در قلب ظاهر گردیده ناطق و گویا مى گردد ، و با بیان او حجّت و دلیل فضل و كمال آنها بر دوستان ; ظاهر و هویدا شده و به آن منتفع و هدایت مى شوند ، و بر دشمنان اتمام حجّت شده و موجب رغم انف آنها مى گردد .
پس به این عنوان تقوا هم نسبت به ظهور مقام امام (علیه السلام)در نظر دوستان و دشمنان نصرت مى شود ، و هم نصرت مى شود نسبت به شیعیان و دوستان ایشان كه به سبب آن در صراط مستقیم ثابت مى مانند ، و از فتنه اتباع شیطان رجیم سالم مى مانند.
و همین عنوان از تقوا ; یكى از وجوهى است كه در معنى و مراد از نصرت قلبى در هر مقام وارد شده است ، چنانچه در بعضى از اخبار فضیلت نصرت و یارى امام (علیه السلام)ذكر شد ، و بعضى دیگر از وجوه در معناى نصرت قلبى در كیفیّت هشتم ان شاء الله تعالى خواهد آمد .
عنوان سیزدهم : آنكه تقواى مؤمن نسبت به حقوق و اموال امام (علیه السلام)نصرت است ، زیرا هرگاه بنده واقعاً با تقوا شد ، پس آنچه از حقوق واجبه مالیّه امام (علیه السلام)به او تعلّق گیرد ــ كه در امر خمس واجب مى شود ــ در هر موردى كه به رضاى آنحضرت قطع پیدا كند ;انفاق مى نماید ، بر حسب آنچه در جاى خود بیان شده است .
و از جمله مواردى كه مورد رضاى امام (علیه السلام)است ــ از حقوق واجبه و غیر واجبه( [13] ) ــ مقامى است كه احیاء امر ایشان شود ، و در چنین موردى نصرت و عزّ و شرف ایشان هم حاصل مى شود ، كه بواسطه امر تقوا سهم دیگر از خمس را در مورد سادات از شیعیان ایشان انفاق مى كند . و نیز حقّ زكات را به عوام دوستان ایشان انفاق مى كند ، و همچنین بواسطه اعتماد به او بسا از این حقوق نزد او آورند ، و او به اهلش و موردش بر وجه مزبور برساند .
پس بنابراین ; نصرت و یارى كرده نسبت به شیعیانى كه آن حقوق را اداء مى كنند و به فیوضات و آثار دنیوى و اُخروى آن فائز مى شوند ، و هم نسبت به شیعیانى كه نیازمندند ، پس اصلاح امر آنها مى شود و در فرج واقع مى شوند ، پس همه این خصوصیّات ; نصرت و یارى است نسبت به ولىّ الله صلواة الله علیه ، و در مورد متعلقان ایشان كه به وسیله تقواى مؤمن ; نصیب او شده است .
عنوان چهاردهم : آنكه چون وارد است در اخبار ; و واضح است در انظار كه از آثار تقوا هیبت و عزّت الهى است كه در حال مؤمن ظاهر مى شود ، و در دل منافقین و اشرار تأثیر مى كند كه از او خائف و ترسان مى شوند ، پس بسا باشد به این سبب ; منكرات دفع شود ، و حدود الهى اقامه گردد ، و شرّ اشرار و فسّاق از اخیار مى شود ، و همه اینها نصرت و یارى امام (علیه السلام)در امر دین است ، چنانچه در كیفیّت چهارم ان شاء الله تعالى بیان خواهد شد .
عنوان پانزدهم : آنكه از جمله شئونات و مقامات رفیعه امام (علیه السلام)ــ كه آثار و بركات آن به شیعیان و دوستانشان اختصاص دارد ــ دعاو شفاعت آنحضرت (علیه السلام)است ، كه به این وسیله خداوند اعمال آنها را قبول فرموده ، و نقصان آن اعمال را اصلاح ، و از سیّئات آنها عفو مى فرماید ، كه اگر شفاعت و دعاى ائمّه اطهار (علیهم السلام)در حقّ اولیائشان نباشد ; هر آینه در دنیا و آخرت در سختى ها و نقمات الهى هلاك خواهند شد ، و از ثوابهاى آن اعمال و حسنات محروم خواهند شد ، و این امر در روایات بسیارى بیان شده است.( [14] )
و تأثیر دعاى امام (علیه السلام)در اعمال دوستان بر وجه مزبور نسبت به عبادات و اعمال صالحه آنها چنین است كه دوستان آنها در مقام عبادت و اهتمام در تكمیل آن به حسب شرایط ظاهرى و باطنى هر چند نهایت سعى و كوشش را بكنند ; مَثَل آن عبادات صحیح و كامل مانند قطعه مسى است كه هر گاه كیمیا به آن برسد ، قدر و قیمت پیدا مى نماید طورى لیاقت پیدا مى كند كه براى سلاطین و عمارات عالى آنها زینت و زیور مى شود ، و بدون كیمیا قدر و قیمت آن ناچیز است و به آن مرتبه نخواهد رسید .
پس همچنین است آن اعمال ; هر گاه به دعاى امام (علیه السلام)مقرون شود از جهت قبولى آنهاپیش خداوند ; مقام و مرتبه آنها جلیل و بلند خواهد بود ، به گونه اى كه مؤمن بخاطر زینت یافتن به آنها ، و نیز بواسطه تزكیه و تكمیل شدن نفس او به آنها لایق مى شود كه در مقامات عالیه جنان در رضوان و در جوار قرب الهى داخل شود ، و در زمره اولیاء طاهرین (علیهم السلام)بوده ، و با آنها در مسكن آنها قرار گیرد ، و به نعمتهاى آنان متنعّم شود .
امّا تأثیر دعاء امام (علیه السلام)نسبت به معاصى و گناهان ; مَثَل آن مانند تریاقى است كه به شخص مسمومى مى دهند ، و بواسطه آن اثر زهر از بین مى رود و از هلاكت سالم مى ماند ، پس همچنین است دوستان ; كه به جهت دعاى امام (علیه السلام)گناهانشان بخشیده و از هلاكتى كه در اثر معاصى است ــ به آنكه ایمان آنها فاسد و زائل شود ــ سالم بمانند ، چرا كه بعضى از معاصى و گناهان چنین اند كه گرچه به ظاهر صغیر و كوچك دیده مى شود ; و لكن نزد خداوند عظیم و بزرگ است ، و موجب سلب ایمان و كفر و شرك و ضلالت مى شود ، پس بوسیله دعا و طلب مغفرت امام (علیه السلام)از شرّ چنین معاصى و از چنین هلاكتى سالم مى ماند .
و با این بیان روشن شد كه یك وجه در مراد و معناى بعضى از اخبارى كه وارد شده است كه :  فائده صله نمودن مؤمنین با امام (علیه السلام)به مال خود تطهیر و تزكیه آنها مى باشد ،( [15] )كه این تزكیه نسبت به اعمال صالحه آنها آن است كه آنچه ناقص باشد ; رفع نقصان مى شود ، و آنچه تمام و كامل باشد ; رفعت قدر پیدا مى نماید ، به وجهى كه بیان شد كه چون مسى است كه به كیمیا طلا شود .
و نسبت به قلوب آنها آن است كه آن ظلمتهائى كه از آثار معاصى پیدا شده است رفع مى شود ، پس اخلاق آنها نیكو مى شود ، و ایمان آنها در قلوب از فساد سالم مى ماند .
و نسبت به جسم آنها آن است كه از بسیارى از بلیّات و آفات سالم مى ماند .
و نسبت به مال آنها آن است كه مال آنها گوارا و با بركت مى شود ، و از بسیارى از خطرات مانند شرّ حسودان و صاحبان چشم بد و امثال اینها سالم مى ماند .
چنانچه در این آیه شریفه هم (خُذْ مِنْ اَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرهُمْ وَ تُزَكّیهِمْ وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ اِنَّ صَلوتَك سَكَنٌ لَهُمْ )( [16] ) اشاره به این نوع تزكیه شده است ، كه حاصل مضمون آن اینست كه : گرفتن اموال بندگان و دعاى ایشان در حقّ آنها سبب تزكیه و تطهیر آنها مى شود ، و سبب سكون و آرامش قلوب آنها ــ از آنچه سبب اضطراب قلب است از شكوك شیطانى و شبهات نفسانى ــ مى شود.
پس لازمه كمال ایمان و معرفت به این مقام نسبت به امام (علیه السلام)آن است كه بنده مؤمن به عمل صالح خود مغرور نشود ، و براى او در عمل ; هر چند به نظر او بزرگ و زیاد آید ; عُجب حاصل نشود .
و بنابراین ; هر چند تقواى او كامل باشد ; كمال سعى را بنماید ، و آنچه كه لازمه مودّت واقعى و موالات حقیقى نسبت به امام زمان (علیه السلام)است ; به عمل آورد ــ چه در مال خود یا به زبان یا به فعل یا هرنحو دیگرى كه ممكن شود ــ تا آنكه بوسیله این مرتبه موالات مورد دعاى حضرت واقع شده ، و بوسیله آن ; قلب و جسم او و اعمال و صفات و مال ; از جمیع قذارات ظاهرى و باطنى دنیوى و اُخروى تزكیه و تطهیر شود.
البتّه به بعضى از كیفیّات مودّت و نصرت با آنحضرت در فصل سوّم اشاره خواهدشد .
ولكن بسا شود كه بنده بواسطه زیادى گناهان یا كوچك شمردن فرائض الهى ; قابلیّت تأثیر دعاى معصوم در حالش از او سلب مى شود ، چنانچه در این آیه كریمه است :
( اِسْتَغْفَرْ لَهُم اَو لاتَسْتَغْفِر لَهُمْ اِن تَسْتَغْفِر لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّةً فلَنْ یَغْفِرَ الله لَهُمْ ).( [17] )
و همچنین از او قابلیّت تأثیر مواعظ بالغه رسول و امام (علیهما السلام)سلب مى شود ، چنانچه در این آیه مباركه است : ( ء اَنْذَرْتَهُمْ اَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لایُؤمِنُونَ ).( [18] )
پس با این حال ; نه دعا در حقّ چنین كسى مى فرماید ، نه شفاعت براى او مى نماید .
بنابراین ; هرگاه بنده مؤمن در تقوا سعى نماید ، و از اعمال ناپسند و گناهان كبیره و نیز تسامح در فرائض ــ به گونه اى كه سبب استخفاف شود ــ اجتناب كند ، پس با این حال ; قابل و لایق شده و جاى امید هست كه مورد دعا و شفاعت حضرت ولىّ الله صلواة الله علیه واقع شود ، و دعاء و شفاعت ایشان در حقّ او تأثیر نماید .
بنابراین ; هر مؤمن متّقى به تقواى خود ، امام (علیه السلام) را در وقوع شفاعت و دعا ; نصرت و یارى كرده است ، و این در ظهور عزّت و جلال ایشان كه مقرّر است نسبت به مقام رفیع ولایتشان نصرت خواهد شد ، چنانچه در همین عنوان فرمایش حضرت حجّت الله صلواة الله علیه ظهور دارد ــ كه قبلا ذكر شد ــ به این مضمون كه :
 بپرهیزید از خداوند ، و یارى نمائید ما را به بیرون آوردن شما از فتنه اى كه مشرف بر شما شده ، و رو به شما آورده است( [19] ).
عنوان شانزدهم : آنكه از اعظم اقسام نصرت و یارى ایشان دعاى در تعجیل فرج آنحضرت (علیه السلام) مى باشد ، و اینكه از اعظم شرایط تأثیر دعا در استجابت ــ به خصوص این دعا ــ تقوا است ، و در فرمایش نبوى هم مروى است كه :
كافى است از دعا با وصف تقوا ; آن مقدارى كه كافى است از نمك براى طعام .
البته در این مورد ; در كیفیّت هفتم مفصّلا بحث خواهیم كرد.
پس دعاء و طلب فرج آن عالیمقام (علیه السلام)بر و جهى كه به آن واقعاً نصرت آنحضرت حاصل شود در حالتى است كه بنده حقیقتاً داراى وصف تقوا باشد .
بنابراین ; بنده بواسطه سعى و كوشش در تحصیل تقوا ; در وقوع این نصرت كامله نیز سعى مى كند ، خصوصاً اگر در هنگام سعى و كوشش در امر تقوا ; متذكّر این امر بود ، و خصوصاً قصد نصرت نماید ، و این مطلب نیز در كیفیّت پنجم و هفتم ذكر مى شود .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: شیوه یاری مهدی ، مهدی ، حضرت مهدی ، یاری حضرت مهدی ، نصرت مهدی ، كتابها ، مقاله ، تقوی ، مومن ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com