تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - افعال انسان در مقام ترتّب ثواب و اجر
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
احادیث مهدی صاحب الزمان ظهور مهدی ظهور داستان كوتاه امام زمان در سخن حضرت علی گفتار علی (ع) درباره امام زمان موعود شناسی امام زمان در سخن پیامبر اكرم در كلام امیرالمومنین در روایات مقاله وتحقیق حضرت مهدی امام زمان درباره حضرت مهدی زندگی حضرت مهدی درباره امام زمان امام عصر تحقیق فروغ تابان ولایت امام زمان در احادیث صاحبالزمان امام زمان در مهدی تقیه داستان درباره امام زمان امام مهدی در كتاب و سنت نصرت امام زمان انتظار امام زمان درقرآن شعر درباره امام زمان نثر درباره امام زمان شناختی از زندگی امام زمان زندگی امام زمان حدیث ثقلین ادبیات انتظار در وصف امام زمان كتابها امام زمان در حدیث ثقلین نهج البلاغه در سخنان پیامبر انتظار و مهدویت حدیث مقاله داستان امام زمان یاری امام زمان امام زمان در سخن امیرالمومنین صاحب الزمان زندگی نامه امام زمان شیوه یاری امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   افعال انسان در مقام ترتّب ثواب و اجر
جمعه 1 مرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها شیوه های یاری امام زمان(عج) نظراتنظر دهید!

افعال انسان در مقام ترتّب ثواب و اجر

بنابر آنچه در معناى مرابطه ذكر و نیز از حدیث امام محمّد باقر (علیه السلام) و احادیث دیگر استفاده مى شود ، ظاهر مى گردد كه تقوا و آنچه بعد از آن ذكر كردیم ــ یعنى كیفیات سه گانه ــ همه از قسم دوّم مرابطه محسوب مى شوند ; به این بیان كه : افعال صادره از انسان در مقام ترتّب اجر و ثواب بر آنها ، بر چهار قسم است :
قسم اوّل : افعالى است كه فى نفسها جنبه عبادى ندارند ، یعنى در جمله عبادات متعارفه معیّنه در شرع محسوب نمى شوند ، پس اجر و ثوابى هم بر آنها مترتّب نمى شود ، مگر در حالتى كه در آنها قصد عبادت بشود ، و به یك عنوان از عناوین عبادت او را در آورند .


و این قسم مثل كلیّه اُمور مباح ــ مانند خوردن و آشامیدن و خواب و رفت و آمد و معاشرت و امثال آنها ــ هر گاه در مقام مقدّمه امر مستحبى یا واجبى واقع شوند در آنها قصد عبادت كند ; اجر و ثواب بر آن مترتّب شده ; و از عبادات محسوب مى شود ، مثل آنكه چیزى را بخورد یا بیاشامد ، یا مباحى را انجام دهد از جهت خواهش یا سرور مؤمنى; كه در این حال استحباب پیدا مى نماید ، و فضل و اجرهاى بزرگ و مهمّ بر آن مترتب مى شود ، یا آنكه مقدارى كه به حدّ ضرورت است از اكل و شرب و نوم یا معاملات را از جهت رفع ضرورت از جهت مقدّمه عمل به فرائض و تكالیف الهیّه بجاى آورد ، پس در این حال عنوان وجوب پیدا مى كند .
بلى ; بعضى از این امور مباحه در بعضى از مقامات فضل و شرافت تبعى پیدا مى كند ، و اجر و ثواب بر آن مترتّب مى شود ، بدون آنكه در آن قصد عبادت كند ، چون خواب عالم كه عبادت است ، و این قهراً از جهت شرافت علم او است ، و چون خوابیدن شخص روزه دار كه از جهت شرافت صوم است ، و چون خوابیدن در ماه مبارك رمضان كه از جهت شرافت آن ماه شریف است ، و امثال آنها .
قسم دوّم : افعالى است كه صورت عبادت دارد ، و لكن اگر در آنها قصد عبادت نكند ; عبادت نمى شود و اجر و ثوابى بر آن مترتّب نمى شود ، و این قسم مثل كلیّه عبادات ــ مانند روزه و نماز ــ مى باشد كه هر گاه قصد قربت در آن نشود از عبادت بودن خارج مى شوند ، اگر چه صورتاً عبادت است بر حسب آنچه در تفصیل نیّت در كتب فقهى بیان شده است .
قسم سوّم : افعالى است كه خصوصیّتى دارد كه فى نفسه محبوب الهى است ، ولو آنكه قصد قربت در آن نشود ، و با قصد قربت افضل و اكمل خواهد شد ، چون احسان كردن كه آن فى نفسه امرى است محبوب و مطلوب از هر كه صادر شود ـ ولو از كافر باشد ـ جزاى خیرى مترتّب بر آن مى شود چه در دنیا و چه در آخرت ولو به تخفیف عذاب باشد .
پس دراین قسم هرگاه بنده مؤمن اقدام كند ، و قصد قربت هم در آن بنماید ; موجب كمال اجر و ثواب آن مى شود ، و وسیله ارتفاع مقام او در درجات عالیه جنان مى شود .
قسم چهارم : افعالى است كه در عنوان و مصداق خارجى یك عمل است ، و لكن به حسب نیّت و قصد اگر انسان مصداق اعمال متعدده قرار دهد ; پس اجر و ثواب كامل هر یك را دریابد .
مثل آنكه شخصى مؤمن باشد ، سیّد باشد ، عالم باشد ، مضطرّ هم باشد ، پس احسان به او در عنوان و مصداق خارجى یك عمل است ، و لكن عنوان احسان به مؤمن ، و احسان به ذریّه رسول (صلى الله علیه وآله) ، و احسان به عالم ، و احسان به مضطرّ ، و احسان به مظلوم ، و اگر رحمیّت هم باشد ; احسان به رحم است ، و هرچه از این عنوانها باشد  ; هر كدام عمل و عبادتى مستقلّ است كه هر گاه انسان به هریك در هر مورد خاصّى اقدام كند; اجر كامل دارد ، و لكن ممكن است در چنین موردى همه آن عناوین را قصد كند ، و اجر هریك را كاملا دریابد .
و از این قبیل كه تداخل افعال به حسب نیّت است در بعضى از واجبات و مستحبات جارى است كه در یك عمل به حسب نیّت; اعمال متعدّد محقّق مى شود ، از آنجمله در امر غسل كه ممكن است به یك غسل نیّت اغسال متعدّده كرد ـ چه واجب و چه مستحب ـ و اثر همه حاصل شود ، و یا در نماز كه ممكن و جائز است در یك نماز به حسب نیّت ، دو نماز را به عمل آورد ، بر حسب تفصیلى كه در كتب فقهى بیان شده است .
بنابراین ; آنچه در باب نصرت حضرت ولى عصر(علیه السلام) ذكر شد از اُمور پنج گانه و اُمور دیگرى ـ كه ذكر خواهد شد ـ از كیفیّات هفتگانه ، پس هرگاه فى نفسه از اُمور مباحه باشد ; به واسطه همان كه قصد نماید در آن حصول نصرت ولى عصر(علیه السلام) را در مقامى كه امید حصول آن باشد ، عمل او نصرت آنحضرت مى شود ، و عنوان مرابطه پیدا مى كند ، و بوسیله آن داخل در انصار ایشان و مرابطین در امر ایشان مى شود ، و فضیلت نصرت و مرابطه با ایشان را در مى یابد ، خصوصاً در حالى كه در خارج هم اثر نصرت بر آن مترتّب شود .
امّا هریك از امور مزبوره كه فى نفسه از جمله عبادات باشد ، كه جنبه عبادى آن به غیر عنوان نصرت باشد ، به حسب مصداق خارجى آن ، چون تقوا و همه فرائض الهى ، یا از جمله عباداتى باشد كه عنوان نصرت هم قهراً بر آن مترتّب مى شود ولو بدون قصد آن ــ چون هدایت جاهلین و امر به معروف و نهى از منكر ــ پس در این نوع هر گاه بنده بالخصوص قصد نصرت و یارى نماید ، این موجب كمال درجه اجر و ثواب او به چندین برابر مى شود ، علاوه بر آنكه اجر و ثواب كامل آن عناوین دیگر هم كه خود آن اعمال دارند ; در مى یابد ، پس بواسطه همین قصد نصرت ، جمیع آن اُمور مسطوره عنوان مرابطه پیدا مى نمایند ، و اجر كامل آن بر هریك از آنها مترتب مى شود .
و امّا اُمورى كه اصل عبادت بودن آنها در خارج به همان عنوان نصرت امام (علیه السلام)است ــ چنانچه در فصل سوّم بیان خواهد شد ان شاء الله تعالى ــ پس حكم آنها در جهت مرابطه بودن و ترتّب فضل مرابطه بر آنها ; واضح است .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: یاری امام زمان ، نصرت امام زمان ، شیوه یاری حضرت مهدی ، كتابها ، مهدویت ، افعال انسان در مقام ترتّب ثواب و اجر ، عبادت ، حضرت مهدی ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com