تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - موارد لزوم تقیّه و كیفیت عمل به آن
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
انتظار موعود شناسی صاحبالزمان داستان درباره امام زمان امام زمان در سخن حضرت علی شیوه یاری امام زمان مقاله حضرت مهدی تحقیق یاری امام زمان مهدی نثر درباره امام زمان ادبیات انتظار امام زمان در داستان كوتاه انتظار و مهدویت حدیث صاحب الزمان كتابها نهج البلاغه فروغ تابان ولایت در وصف امام زمان گفتار علی (ع) درباره امام زمان در كلام امیرالمومنین امام زمان در سخن پیامبر اكرم نصرت امام زمان زندگی حضرت مهدی امام زمان شناختی از زندگی امام زمان مقاله وتحقیق امام زمان در حدیث ثقلین شعر درباره امام زمان امام زمان در احادیث در روایات داستان امام زمان در سخنان پیامبر ظهور تقیه امام مهدی در كتاب و سنت امام زمان درقرآن درباره امام زمان امام زمان در سخن امیرالمومنین حدیث ثقلین امام عصر احادیث مهدی صاحب الزمان ظهور مهدی زندگی نامه امام زمان درباره حضرت مهدی زندگی امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   موارد لزوم تقیّه و كیفیت عمل به آن
جمعه 1 مرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : شیوه های یاری امام زمان(عج) كتابها كتابخانه مهدویت نظراتنظر دهید!

موارد لزوم تقیّه و كیفیت عمل به آن

مطلب سوّم : در اشاره اجمالى به مورد لزوم تقیّه ; و كیفیّت عمل به آن ، آنچه از برخى از احادیثى كه بیان شد و غیر آنها استفاده مى شود ، آن است كه تقیّه بر دو قسم است : 1 ــ قولى  ، 2 ــ فعلى .
تقیّه قولى نیز بر دو وجه است :
وجه اوّل : آنكه مؤمن از بیان احادیث اهلبیت (علیهم السلام) ــ خصوصاً آنچه در بردادنده شئون جلیل و خاصّه آنها است ــ در جائیكه مورد استهزا و استخفاف قرار گیرد و به آن بخندند ; یا از روى نادانى انكار كرده و ردّ نمایند ; احتراز نماید ، چرا كه عدم احتراز در این موارد موجب هتك حرمت اولیاء الهى مى شود ، و یا آنكه از روى حسادت یا دشمنى باشنیدن آن اخبار درصدد اذیت و قتل و غارت آنها برآیند .


وجه دوّم : آنكه انسان كلامى از قبیل سبّ و شتم و لعن و تبرّى را در جائى بگوید كه مى داند موجب سبّ و شتم و تبرى به امر الهى و اولیاء او مى شود ، چنانچه در این آیه شریفه به آن اشاره شده
 : ( وَلا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ الله فَیَسُبُّوا الله عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْم ).( [15] )
و امّا تقیّه فعلى ; پس آن هم بر دو وجه است :
وجه اوّل : آنكه مؤمن از مجالست و معاشرت با اهل ضلالت و جهالت و كسانیكه امر حقّ و فعل و قول حقّ را استهزاء مى كنند ، اجتناب نماید .
وجه دوّم : آنكه در جائیكه به مجالست با این افراد ناچار باشد ، پس با آنها به طریق مدارا و حسن اخلاق معاشرت و رفتار نماید ، به طوریكه تالیف قلوب آنها شود ، و اهل حقّ از ضرر و خطر آنها به سلامت باشند.
و هریك از این اقسام چهارگانه باید در چهار موردملاحظه شود :
اوّل : اعداء دین و منافقین.
دوّم : فسّاق و اشرار و ظالمین از اهل دین.
سوّم جهال از مؤمنین.
چهارم عامّه مؤمنین حتّى كاملین .
یعنى در هركدام از آنها نسبت به هر كدام كه از جهت مرتبه ایمان و یقین پائین تر مى باشد تقیّه كند . چنانچه در  كافى در باب ذكر احادیث صعبه مستصعبه از حضرت امام زین العابدین (علیه السلام)به این مضمون روایت نقل شده كه :
 سلمان رضوان الله علیه از اباذر رحمه الله تقیّه مى فرمود( [16] )
پس بنابراین ; حال سائر مؤمنین چگونه خواهد بود.


مواردیكه تقیّه لازم نیست و كیفیّت تقیّه از دشمنان

و لكن مورد لزوم تقیّه ــ بر وجهى كه بیان شد ــ در اقسام چهار گانه وقتى است كه بر تقیّه دفع محذورات مزبوره بشود ، و لكن در جائى كه تقیّه مفید واقع نشود ــ ولو در تخفیف محذور و در هر صورت محذور باقى است ــ پس در باره حكم آن ; در  كافى از حضرت امام محمّدباقر (علیه السلام)چنین روایت شده كه حضرتش فرمود :
جز این نیست كه تقیّه قرار داده شده براى آنكه مؤمن به سبب آن خون و جانش حفظ شود ، پس هرگاه ضرورت بحدّى است كه انسان در معرض كشته شدن است ، یعنى یقین دارد كه او را مى كشند ، پس دیگر دراین حال تقیه نیست( [17] ) ، یعنى آنچه بخواهد از امر حقّ بگوید و طریق خود را اظهار كند ، یا از دشمنان تبرّى و لعن نماید ، مانعى ندارد .
و در روایت دیگرى كه زراره از حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام)نقل میكند كه حضرت فرمود :
 در مورد هر ضرورتى مى شود تقیّه نمود ــ یعنى در هر خطر و ضرر جانى و مالى و ضرر عرض و آبروى خانوادگى یا دینى ــ و كسیكه ضرورت دارد به خصوصیّت آن داناتر است هنگامى كه براى او ضرورت واقع مى شود .( [18] )

و امّا در كیفیّت خصوص تقیه از اعداء ، پس هر گاه مؤمن در مابین آنها قرار گرفت ، و مضطرّ به مجالست و معاشرت با آنها گردید ، پس كیفیّت تقیه او در حالتى كه قلبش به ایمان در همه اعمال و افعالش از عبادات و غیر عبادات ــ از معامله و معاشرت و تكلم و هم تبرّى از امر حقّ بازبان ــ مطمئن باشد ، پس جمله اى از آنها از اُمور تقلیدى است ، كه در كتب فقهیه بیان شده است ، و لكن مجملش چنین است كه :
هر گاه در ما بین آنها به ناچار واقع شد ، نوعى رفتارنماید كه آنها او را از خود گمان نمایند ، و هیچ ملتفت نشوند كه او بر خلاف طریق آنها است ، تا آنكه موجب خطر و ضررى نسبت به خود او یا مؤمنین دیگر یا نسبت به امر حقّ و معالم دین نشود .
و در  اصول كافى در باب تقیّه( [19] ) و باب كتمان( [20] ) و باب عشرت ;( [21] ) آداب و كیفیّت و خصوصیّات تقیّه در ضمن روایاتى بیان شده است .


تذكّر مهمّ در مورد تقیّه

در تفسیر حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) روایت شده كه آنحضرت از آباء طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین نقل فرموده :
 دو عمل و عبادت است كه اهمیّت زیادى دارد  ، تا آنجا كه مؤمن بسیار دعا نماید ، و طلب توفیق آن دو عمل را از خداوند بخواهد ، یكى معرفت و شناخت به اداء حقوق برادران مؤمن ، و دیگرى حُسن تقیّه .( [22] )
و در همان كتاب از حضرت امام زین العابدین (علیه السلام)روایت شده كه حضرتش فرمود :
 دو گناه است كه خداوند عفو نمى فرماید و حتماً تقاص و تلافى آن را به عقوبت و عذابى مى فرماید ، مگر آنكه بنده از آن توبه نماید ، و هر نقصانى كه بواسطه این دو گناه وقوع یافته باشد تدارك نماید ، و آن دو گناه : یكى ترك اداء حقوق مؤمنین و تضییع آن است ، و دیگرى ترك تقیّه در مورد لزوم آن است .( [23] )
پس بنده مؤمن بعد از شناخت به آنچه در مدح تقیّه و تأكید در آن وارد شده است ; و آنكه از بزرگترین فوائد و فضائل تقیّه آن است كه به سبب آن نصرت و یارى حضرت حجّت الله (علیه السلام)حاصل مى شود ، و نیز دانست كه ترك تقیّه مذمّت شدیدى دارد ; و همچنین آشنائى با اقسام و مواردى كه هركس ممكن است مبتلا به آن شود پیدا كرد ; پس سزاوار است كه از آن غافل نباشد .
و از خداوند توفیق عمل به آن را ـ به بهترین وجه  ـ بسیار طلب نماید ، و از آنچه ممكن است از او واقع شده باشد ; توبه واقعى نماید ، و در تدارك آنچه را كه مى داند واقع شده ; كوشا باشد ، تا آنكه به بلیّه سخت آن گرفتار نشود .


تتمیم بحث تقیّه

چنانچه ترك تقیه در مورد آن ، مذموم و مورد نهى است ـ بر وجهى كه گذشت ـ و مخلّ به امر دین و ایمان انسان و دیگران است ، همچنین است بعینه تقیّه نمودن و كتمان امر حقّ در موردى كه سبب تقیّه موجود نباشد ، و این فقط به جهت تسامح و تكاسل یا ملاحظه هواى نفسانى و راحت طلبى یا مراعات شئونات دنیوى و مقدّم داشتن حفظ آنها بر امر دین و احیاء امر حقّ و نصرت اولیاء الهى باشد ، و این تقیه از اظهار امر حقّ جهت دیگرى ندارد ، خصوصاً تقیّه كردن علماء در اظهار علمشان .
و از جمله آنچه در شدت مذمّت كتمان امر حقّ وارد شده ، روایتى است كه در تفسیر منیر حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) بر این وجه ذكر شده :
دخل جابر بن عبدالله الانصارى على أمیرالمؤمنین(علیه السلام) ، فقال له أمیرالمؤمنین (علیه السلام): یا جابر ! قوام هذه الدنیا بأربعة ، عالم یستعمل علمه ، و جاهل لایستنكف أن یتعلّم ، و غنىّ جواد بمعروفه ، و فقیر لا یبیع آخرته بدنیا غیره .
یا جابر ! من كثرت نِعَم الله علیه كثرت حوائج الناس إلیه ، فإن فعل ما یحبّ الله علیه عرضها للدوام و البقاء ، و إن قصّر فیما یحبّ الله علیه عرضها للزوال و الفناء ، و أنشاء یقول شعر :
ما أحسن الدنیا و إقبالها***إذا أطاع الله من نالها
من لم یواس الناس من فضله***عرض للإدبار إقبالها
فاحذر زوال الفضل یا جابر***و اعط من دنیاك من مالها
فإنّ ذا العرش جزیل العطا***یضعف فی التحیة أمثالها
ثمّ قال أمیرالمؤمین (علیه السلام) : فإذا كتم العالم العلم ; أهمله ، و زهد الجاهل فی تعلّم ما لابدّ منه ، و بخل الغنىّ بمعروفه ، و باع الفقیر دینه بدنیا غیره ، جلّ البلاء و عظم العقاب .( [24] )
و فیه أیضا و قال أمیرالمومنین(علیه السلام) :
 سمعت رسول الله (صلى الله علیه وآله)یقول : من سئل عن علم فكتم حیث یجب إظهاره تزول عنه التبعة ، جاء یوم القیامة ملجماً بلجام من النار .( [25] )
و به این مضمون اخبار بسیارى ،در ذیل آیه مباركه ( اِنَّ الَّذینَ یَكْتُمُونَ ما اَنْزَلْنا . . . . )( [26] ) و غیر آن وارد است .
و در كتب دیگر هم به این مضمون آمده كه :  علمائى كه كتمان حقّ مى كنند در قیامت با یهود و نصارى محشور مى شوند ، و آنكه آنها به مقاریض مقراض مى شوند ( [27] ) و لا حول و لا قوّة الاّ بالله العلىّ العظیم .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: تتمیم بحث تقیّه ، تذكّر مهمّ در مورد تقیّه ، مواردیكه تقیّه لازم نیست و كیفیّت تقیّه از دشمنان ، تقیه ، تنمیم ، امام زمان ، یاری امام زمان ، شیوه یاری امام زمان ، حضرت مهدی ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com