تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - اثر دعا در تعجیل ظهور حضرت قائم علیه السلام
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
فروغ تابان ولایت درباره امام زمان امام زمان درقرآن زندگی حضرت مهدی امام مهدی در كتاب و سنت نصرت امام زمان مهدی ظهور مهدی صاحب الزمان صاحبالزمان داستان درباره امام زمان امام زمان در سخن حضرت علی یاری امام زمان زندگی نامه امام زمان تقیه زندگی امام زمان شیوه یاری امام زمان موعود شناسی نثر درباره امام زمان داستان كوتاه امام عصر احادیث حدیث حدیث ثقلین در روایات مقاله ظهور مهدی گفتار علی (ع) درباره امام زمان امام زمان در حدیث ثقلین كتابها امام زمان در احادیث امام زمان در سخن پیامبر اكرم امام زمان در سخن امیرالمومنین حضرت مهدی تحقیق درباره حضرت مهدی مقاله وتحقیق در كلام امیرالمومنین انتظار صاحب الزمان امام زمان انتظار و مهدویت در سخنان پیامبر در وصف امام زمان داستان امام زمان امام زمان در ادبیات انتظار شعر درباره امام زمان نهج البلاغه شناختی از زندگی امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   اثر دعا در تعجیل ظهور حضرت قائم علیه السلام
سه شنبه 5 مرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها شیوه های یاری امام زمان(عج) نظراتنظر دهید!

اثر دعا در تعجیل ظهور حضرت قائم علیه السلام

امر دوّم : روایاتى وارد شده كه در تعجیل ظهور آنحضرت(علیه السلام) ; دعا اثر كامل دارد ، و آنچه از اخبار دلالت بر این امر دارد ; پنج قسم است :
قسم اوّل : در بعضى روایات تصریح شده است كه دعاى مؤمنین و طلب فرج آنحضرت (علیه السلام) موجب تعجیل در فرج مى شود ، و ترك آن موجب تأخیر در فرج مى شود .
از آن جمله روایتى كه در  نجم الثاقب از شیخ جلیل عیّاشى از فضل بن ابى قره نقل شده ، كه گفت : از حضرت صادق (علیه السلام)شنیدم كه مى فرمود :
حقّ تعالى به حضرت ابراهیم (علیه السلام)وحى فرمود كه : بزودى از براى تو از ساره پسرى متولّد مى شود .
ساره گفت : كه من پیره زن و عجوزه ام .
حقّ تعالى فرمود : بزودى فرزندى آورد و فرزندان آن پسر تا چهارصد سال در دست دشمن من معذّب مى گردند ، به سبب آنكه كلام مرا ردّ نمود .


پس چون بنى اسرائیل در دست فرعون مبتلا شدند تا چهل روز در درگاه خداوند ناله و گریه نمودند .
حقّ تعالى به حضرت موسى و هارون (علیهما السلام)وحى فرمود كه : ایشان را از دست فرعون خلاص گرداند ، و صد و هفتاد سال از آن چهار صد سال باقى مانده بود كه آن را از ایشان برداشت .
پس حضرت صادق (علیه السلام)فرمود : كه اگر شما نیز چنین تضرّع و زارى مى كردید ، حقّ تعالى فرج ما را مقدّر مى كرد ، و چون چنین نكنید پس بدرستیكه این امر به نهایت خود خواهد رسید .( [45] )
و در كتاب  احتجاج در توقیع مبارك آنحضرت چنین آمده :
 و أكثروا الدّعا بتعجیل الفرج فإنّ ذلك فرجكم  .( [46] )
یعنى براى تعجیل فرج ; بسیار دعا كنید ، پس بدرستیكه این دعاء موجب فرج شما است .


نكاتى مهمّ در توضیح كلام آنحضرت(علیه السلام)

و این روایت جامع ترین و كامل ترین كلام در امر دعا در فرج ایشان مى باشد ، و در اینجا تذكر چند نكته لازم است :
اوّل : در آن ; شدّت تأكید در باب دعا در فرجشان را بیان فرموده اند ، به آنكه امر به آن فرموده اند ، و آن ظاهر است و تا شاهد و قرینه بر اراده استحباب از آن نشده باشد ; حمل بر وجوب مى شود .
دوّم : زیاد دعا كردن را بیان فرموده ، بطوریكه لازم است در همه اوقات شب و روز و در همه مجالس و در همه حالات و خصوصاً بعد از نماز ها و مواقع استجابت دعا بر آن مواظبت و محافظت شود .
سوّم : بیان فرموده آنكه این امر ـ دعا در فرج ایشان  ـ بر همه بندگان فرض و لازم است ، و بر فرد فرد ایشان ــ مانند امر اقیموا الصلوة ــ تكلیفى است ثابت .
چهارم : اهتمام در طلب فرج را به وجه عموم بیان فرموده ، چنانچه مقتضاى اطلاق كلمه  الفرج همین است ، یعنى : دعا در تعجیل فرج ــ چه فرج كلّى و چه فرج در هر امرى از ایشان ــ و طلب كشف حزن و رفع غم از قلب مباركشان ــ در آنچه تعلّق به ایشان دارد یابه هریك از شیعیان ــ لازم است .
پنجم : فائده دعا براى تعجیل فرج ، فرج كلّى و عمومى براى جمیع مؤمنین است كه با ظهور آنحضرت حاصل مى شود و جمیع حالات دنیوى و اخروى آنها را شامل مى شود .
و شاهد براین تعمیمات در فقرات توقیع رفیع ــ با آنكه به مقتضاى ظاهر آن چنین است ــ كلام حضرت صادق (علیه السلام)است در  كافى در تفسیر آیه شریفه :
( الَّذینَ یَصِلُونَ ما اَمَرَ الله بِهِ اَنْ یُوصَلَ )( [47] )
قال : نزلت فی رحم آل محمّد (علیهم السلام) وقدیكون فی قرابتك ، ثمّ قال: فلاتكوننّ ممّن یقول للشىء إنّه فی شىء واحد ( [48] )


امر ائمه علیهم السلام بر دعا در هنگام شدائد و مهمّات

قسم دوّم در بیان اخبارى است كه وارد شده در آنكه ائمّه اطهار (علیهم السلام)در حوائج و مهمات خاصه خود ، شیعیان و اولیاء خود را امر مى فرمودند كه دعا براى اصلاح آن حوائج و مهمات بنمایند .
از آنجمله در  بحار  روایت شده : بالاسانید العدیدة عن أبی هاشم جعفری ، قال : دخلت على أبی الحسن علىّ بن محمّد (علیه السلام) و هو مهموم علیل ، فقال لى : یا أباهاشم! إبعث رجلا من موالینا إلى الحیر یدعوا الله لی .
فخرجت من عنده فاستقبلنی علىّ بن بلال فأعلمته ما قال لی و سألته أن یكون الرجل الّذى یخرج .
فقال : السمع و الطاعة ، و لكنّنى اقول : إنّه أفضل من الحیر ، إذا كان بمنزلة من فی الحیر ، و دعائه لنفسه أفضل من دعائى له بالحیر ، فأعلمته (علیه السلام) ما قال .
فقال لی : قل : له كان رسول الله (صلى الله علیه وآله) افضل من البیت و الحجر ، و كان یطوف بالبیت و یسلّم الحجر ، و انّ لله تبارك و تعالى بقاعاً یحبّ أن یدعى فیه فیستجیب لمن دعاه .( [49] )
یعنى: حضرت امام علىّ النقى (علیه السلام) مریض بودند ، فرمود : اى ابى هاشم! مردى از دوستان ما را جانب كربلا بفرست تا در حرم حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)از براى من دعا نماید ; كه خداوند عافیت مرحمت فرماید .
پس از خدمت ایشان بیرون رفتم ، در این حال على بن بلال رو به جانب من مى آمد ، فرمایش ایشان را به او گفتم و از او درخواست كردم كه او براى امتثال فرمایش امام (علیه السلام)برود .
پس گفت سمعاً و طاعتاً ، و لكن مى گویم كه آنحضرت (علیه السلام) خود از حائر افضل مى باشد ، و او خود مثل كسى است كه در حائر مى باشد و امام است ، و دعاء ایشان از براى خود افضل است از دعاى من در حقّ ایشان و در حائر .
پس این كلام را به آنحضرت (علیه السلام) گفتم ، به من فرمود : به او بگو : حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)از كعبه معظمه و از حجر الاسود افضل بودند و با این حال طواف كعبه را مى فرمودند و حجر الاسود را مى بوسیدند ، بدرستیكه از براى خداوند تبارك و تعالى بقعه هائى است كه دوست مى دارد در مكانها خوانده شود ، پس هر كس او را بخواند اجابت فرماید ، و حائر از جمله آن بقعه ها مى باشد .
و از آن جمله در كتاب  شفاء الصدور  از شیخ فقیه زاهد عارف احمد بن فهد حلّى (رضی الله عنه) در  عدة الداعى  روایت كرده كه حضرت صادق(علیه السلام) مریض شدند ، به كسان خود امر فرمود كه شخصى را اجیر كنند كه براى ایشان كنار قبر مطهر امام حسین (علیه السلام)دعا كند .
پس كسى را یافتند و به او گفتند ، گفت : مى روم ، ولى حسین (علیه السلام) ; امام مفترض الطاعة است ، و او نیز مفترض الطاعة است .
پس برگشتند بسوى حضرت صادق (علیه السلام) و كلام او را خبر دادند ، آنحضرت در جواب فرمود : امر چنان است كه آن شخص گفته ، و لكن ندانسته كه خداى تعالى را بقعه هائى است كه دعا در آنها مستجاب مى شود ، و آن بقعه كه قبر حسین (علیه السلام) در آن است از آنهاست.( [50] )
پس از همه این اخبار و اخباریكه در باب طلب دعا نمودن ائمّه اطهار (علیهم السلام)از شیعان و اولیاء خود وارد شده است ، چنین استفاده مى شود كه دعاء مؤمن تأثیر در اصلاح حوائج و كشف هموم و غموم ائمّه(علیهم السلام) دارد.
و این منافات ندارد با آنكه خود ایشان وسیله همه فیوضات الهى براى دیگران هستند ، و از غیر خود در همه جهات جزئیه و كلّیه بى نیاز مى باشند ، چرا كه همان طوریكه خداوند متعال جل شأنه با آنكه از غیر خود ـ یعنى همه موجودات ـ غنى و بى نیازمى باشد ، و لكن بندگان را امر به عبادتش فرموده ، و نیز از آنها طلب یارى نموده ، و از آنها قرض خواسته ، اینها همه به این حكمت است كه آنها در صدق عقیده شان و ضعف آن در مقام دوستى با خداوند امتحان شوند ، و همچنین بوسیله عبادت و نصرت او لیاقت و قابلیت رحمتهاى او را پیدا نمایند ، چنانچه در مقدّمه این رساله به آن اشاره شد .
همچنین است امر نسبت به اولیاء معصومین او (علیهم السلام)كه دوستان آنها در مقام خدمات و احسان و نصرت با آنها (علیهم السلام) ; در صدق عقیده مودّت و محبّت خود امتحان مى شوند ، و نیز این وسائل تطهیر و تزكیه مى شوند ، و از براى فیوضات و رحمتهاى الهیّه ــ خصوصاً عطیّه هاى مهمّ و نیكوى اُخروى و درجات عالیه جنان و رضوان ــ كه بوسیله ائمّه معصومین (علیهم السلام)عطا كرده مى شود قابل مى گردند .
چنانچه در احادیث بسیارى در  كافى  و غیر آن خصوصاً در باب صله به امام(علیه السلام) و باب خمس به حكمت آن تصریح شده است .( [51] )
پس دعا هم براى آنها مثل یارى كردن آنها در جهاد و جنگ با دشمنان آنها و مخذول و مغلوب كردن دشمنانشان است ، و به این سبب كشف حزن ائمّه معصومین (علیهم السلام)مى شود ، اگرچه آن شكست دشمنان نیز در واقع به یمن افاضه غیبیّه الهیه از جانب خود آنها(علیهم السلام)مى باشد .


دعاء  براى تعجیل ظهور

قسم سوّم اخبارى كه در آنها دعاء مؤمنین و طلب تعجیل در فرج آنحضرت (علیه السلام)از خداوند تصریح و تأكید شده است ، و نیز ادعیه مخصوصه ایكه در خصوص این دعا وارد شده و در زمان غیبت ایشان به خواندن آن امر شده است .

قسم چهارم اخبارى است در آنكه ائمّه اطهار (علیهم السلام) خودشان بسیار دعاء مى فرمودند ، و طلب تعجیل فرج ایشان را مى كردند ، و نیز دعاهاى مخصوصى كه در این مورد مكرّر تلاوت مى فرمودند .
و اخبار زیادى در این دو قسم وارد شده و از آنها استفاده مى شود كه زمان ظهور آنحضرت (علیه السلام)از امور بدائیه غیر محتومه است ، و دعا در تعجیل آن ; تأثیر و مدخلیّت تامّ و كاملى دارد .


یكى از حكمتهاى طولانى شدن غیبت

و لكن با كثرت دعاى ائمّه اطهار (علیهم السلام) مى بینیم باز امر ظهور ایشان و غیبتشان بطول انجامیده ، پس یكى از حكمتهاى آن كه از مجموع اخبار استفاده مى شود آنچیزى است كه در باب تقوا ــ در عنوان پانزدهم ذكر شد ــ و خلاصه آن چنین است كه :
 از اعظم وسائل كامله الهیّه از براى نزول بركات و افاضه فیوضات ، شفاعت و دعاى ائمّه اطهار(علیهم السلام) در قبولى اعمال و آمرزش گناهان است ، كه اگر نباشد بواسطه دعا و شفاعت آنان ، پس اعمال بندگان فى نفسها به ملاحظه كوتاهى و نقصان آنها در شرایط تأثیر ــ هرچند درآنها سعى كامل بشود ــ وسیله قرب به درگاه الهى و سلب آثار گناهان براى فیوضات و رحمتهاى الهیه در جنان نمى شود .
و لكن باید بندگان در مقام اطاعت الهى در واجبات ، و اجتناب از كبائر چنان باشند كه مسامحه و سهل انگارى چنان نشود كه به حدّ استخفاف به امر الهى برسد ، كه به این سبب از شمول دعاى ائمّه (علیهم السلام)و شفاعتشان در حقّ آنها ، سلب قابلیّت شود ، و همین یك نوع اعانت و یارى امام (علیه السلام)است كه مؤمنین به تقواى خود در مورد تأثیر شفاعت آنها انجام دهند ، چنانچه در عنوان تقوا ذكر شد .
پس امر فرج و ظهور حضرت حجّت صلوات الله علیه چنین است كه وسیله همه رحمتهاى كامله است نسبت به عامّه انبیاء و اولیاء و مؤمنین از اولین و آخرین ، و عمده وسیله در انجام این تعجیل نیست مگر همان دعائى كه ائمّه معصومین (علیهم السلام)مى فرموده اند .
و لكن چونكه عمده سبب وقوع این غیبت سوء اعمال خود بندگان است كه در فقراتى از توقیع مبارك هم به این خصوصیت اشاره شده است :
 و لو أنّ أشیاعنا ـ وفّقهم الله لطاعته ـ على اجتماع من القلوب فی الوفاء بالعهد علیهم لما تأخّر عنهم الیمن بلقائنا ، و لتعجّلت لهم السعادة بمشاهدتنا على حقّ المعرفة و صدقها منهم بنا ، فما یحبسنا عنهم إلاّ ما یتّصل بنا ممّـا نكرهه و لا نؤثوه منهم .( [52] )
پس سعى و كوشش مؤمنین در توبه و انابه و تضرّع به درگاه الهى ، و طلب نمودن آنها این فرج را وسیله رفع مانع از آنها مى شود ، و آنها قابل مى شوند كه مشمول آن دعاهاى اولیاء معصومین (علیهم السلام)واقع شوند ، و به سرعت معجّلا اثرش براى آنها ظاهر شود ، و اگر در دعا و توبه مسامحه نماید و اشتغال به غفلت و معصیت داشته باشد مانع مى شود از آنكه اثر آن دعاها به سرعت ظاهر گردد ، و لكن با این حال مسامحه در ترك دعا و توبه باز آثارى چند از دعاهاى ایشان(علیه السلام) شامل او مى شود .
یك نوع آنكه اگر دعاهاى آنهانبود ، پس سوء اعمال بسا سبب مى شد كه به روزگاران طویه طولانى شود ، و لكن بواسطه آن دعاها تخفیف مى یابد ، مثلا در واقع اگر باید ده هزار سال یا بیشتر باشد ، پس به نصف آن یا یك سوّم یا كمتر تقلیل مى یابد ، و تا مادامى كه دعا وتوبه از خود بندگان عموماً واقع شود پس زمان طول غیبت بسیار كوتاه شود و بسا ده سال و كمتر مى شود .
نوع دیگر آنكه بواسطه آن دعاها تخفیف در شدائد زمان غیبت مى شود كه اگر آن دعاها نباشد در اثر بدى اعمال شدائد دوران غیبت بسیار سخت خواهد شد ، چنانچه در امّتهاى سابقه چنین بوده ، خصوص در بنى اسرائیل كه زمانى در غل و زنجیر و به حال غلامى و كنیزى گرفتار فرعونیان بودند .
چنانچه به این خصوصیت ــ یعنى تخفیف شدائد بوسیله دعاى امام (علیه السلام) ــ در فقراتى از توقیع رفیع اشاره شده است :
 إنّا غیر مهملین لمراعاتكم و لاناسین لذكركم ، و لولا ذلك لنزل بكم اللاواء واصطلمكم الأعداء . و این توقیع را با ترجمه اش در كیفیّت اوّل بیان كردیم .
و در توقیع دیگر ; ــ بعد از خبر از حال ظهور ظالم منافقى ــ مى فرماید :
 و لایبلغ بذلك غرضه من الظلم لهم و العدوان ، لأنّنا من وراء حفظهم بالدعاء الّذی لا یحجب عن ملك الأرض و السماء فلتطمئنّ بذلك من أولیائنا القلوب ، و لیثقوا بالكفایة منه و إن راعتهم الخطوب ، و العاقبة لجمیل صنع الله سبحانه تكون حمیدة لهم ، ما اجتنبوا المنهی عنه من الذنوب .( [53] )
و لكن هر گاه در حالى كه عامّه مردم از اجتماع در توبه و دعا غافلند ، پس بعضى از مؤمنین ــ بر حسب وسع حال خود ــ سعى در آن نمایند ، و بر دعاى آنان فوائد مهم دیگرى هم مترتّب مى شود كه در كیفیّت یازدهم ذكر خواهد شد.


روایات وارده در تأثیر و استجابت دعا

قسم پنجم ; اخبارى كه در باب تأثیر و استجابت دعا در كلیه حوائج و در باب قبولى توبه وارد شده است ، و آنكه بوسیله آن دعا ; نعمتهائى كه بواسطه سوء اعمال از انسان سلب شده باشد بر مى گردد ، خصوص روایاتى كه در تأثیر دعا وارد شده است كه هرگاه دعا با آداب و شرایط ظاهرى و باطنى آن واقع شود ، از قبیل توبه حقیقى و خضوع و خشوع و با حال یأس از غیر خدا ، و خلوص و مودّت و موالات با اهلبیت اطهار (علیهم السلام)، و معرفت به حقّ واجب و شأن جلیل آنها ، پس چنین دعائى مشكلات را هر چند عظیم باشد و هر چند تقدیر آن مبرم و محكم شده باشد ; رفع مى كند ، چنانچه بلاى عظیم بر قوم حضرت یونس (علیه السلام) نازل شد و به توبه و تضرّع واقعى دفع گردید .
پس از ملاحظه این نوع آیات و اخبار كه بسیار زیاد است معلوم مى شود كه : هر زمان كه مومنین به درگاه الهى اجتماع كرده و با توبه و تضرّع و ناله از خداوند درخواست دفع بلیّات و مصائبى را كه بخاطر غیبت حضرت صاحب الامر(علیه السلام) بر آنها وارد شده ; بنمایند ، و فرج و ظهور ایشان را مسئلت كنند ; پس خداوند متعال اجابت خواهد فرمود و تعجیل در فرج آنحضرت (علیه السلام) را مقدّر خواهد نمود .
و مؤیّد این مطلب نقلى است كه بعضى از بزرگان از بعضى از مؤمنین كرده اند كه : در عالم رؤیا حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام)رامشاهده كرد ، پس عرض نمود : كه حكمت چیست كه در امّتهاى گذشته هرگاه حجّتهاى آنها غائب مى شدند به این مقدار طولانى نمى شد كه در این امّت واقع شده است ؟
جواب فرمود : چون در امّتهاى گذشته هر گاه غیبتى براى حجّت آنها واقع مى شد ، براى توبه و تضرّع و دعا اجتماع مى كردند ، و لكن در این امّت چون چنین اجتماعى واقع نشده از این سبب غیبت به طول انجامیده است .


تكمیل بحث دعا در تعجیل فرج حضرت قائم (علیه السلام)

پس بنا بر آنچه بیان شد ; واضح گردید كه دعاى در فرج آنحضرت صلوات الله علیه نصرت و یارى است نسبت به ایشان هم در ظهور شأن جلیل و مقام رفیع دنیوى و اُخروى ایشان هم در نظر دوستان و هم در نظر دشمنان و هم نصرت و یارى است نسبت به شیعیان و اولیاء و همه رعایاى آنحضرت در جهت كشف كروب آنها و رفع اعدائشان و اصلاح اُمورشان ، و هم یارى است نسبت به وجود مبارك آنحضرت ، چه از نظر روحى و چه از نظر جسمى ، كه رفع هموم و احزان و ابتلائات وارده بر ایشان در حال غیبت شان مى شود .
چرا كه در بعضى از احادیث وارد است كه از جمله شباهت هاى ایشان به انبیاء (علیهم السلام) و سنّتهاى جاریه آنها محبوس بودن آنحضرت است ، كه دراین باب شباهت به حضرت یوسف دارند ، و بنابراین ; حال ایشان از جهت قلبى و جسمى در وقت غیبت شان مانند حال كسیكه زندانى شده و در ابتلاء و حزن است ، مى باشد .
و نیز در بعضى احادیث است كه از القاب و اوصاف آنحضرت  طرید و شرید و وحید و فرید و مضطرّ و خائف  مى باشد ، و واضح است كه اینها اوصاف حال غیبت ایشان است .
 و نیز دعاء موجب نصرت و یارى آنحضرت است در جهت حقّ عظیم الهى ایشان كه در حال غیبت مغصوب در دست اعداء و در تصرّف آنها است .
و بر حسب بعضى از احادیث كه : هرگاه بنده اى اقدام به انجام عملى از اعمال حسنه نماید ، پس او عند الله در زمره اهل آن عمل محسوب است ، و به او اجر و فضل كامل آن عمل عطا مى شود ، هر چند آن عمل را او انجام ندهد ، و خصوصاً آن عمل در معرض ترتّب اثر و نتیجه باشد ، و رجاء حصولش در آن عمل محقّق باشد ، و با توجّه به آنچه كه گفتیم ; واضح شد كه توبه و دعاى مؤمنین در تعجیل فرمودن خداوند ظهور و فرج آنحضرت (علیه السلام)تأثیر تامّى دارد .
پس بنابراین ; هركس كه برحسب مقدور خود سعى دراین وسیله الهیّه ــ یعنى توبه و دعا ــ نماید ، در حالى كه بانیّت صادق و خلوص عقیده در مودّت و معرفت آنحضرت (علیه السلام)باشد ; و به حصول آن امید وار باشد ; به مقتضاى اخبار مسطوره ; چنین شخصى آنحضرت را در همه آن جهات مزبوره یارى نموده ، گرچه در عالم خارج دعاى او فوراً مستجاب نشود ، بواسطه آنكه همه این جهات بطور كامل در ظهور و فرج ایشان حاصل مى شود ، و بر حسب آن اخبار هم رجاء و امید زیادى به حصول ظهور بوسیله دعا مؤمنین هست .
و بعضى از مطالب در این باب و شواهد بر آن در كیفیّت یازدهم خواهدآمد.
از اقسام پنجگانه اخبار در باب تأثیر دعاء در امر تعجیل فرج واضح گردید كه : دعا در فرج ایشان و ترتّب این فضل ; منحصر بر دعا در امر فرج كلّى ایشان ; ــ آنهم دعاء به عنوان خاص طلب تعجیل در ظهور ــ نیست ، بلكه به هریك از این چند عنوان كه دعا شود هم مصداق دعاى در فرج و هم مصداق نصرت حاصل مى شود .


انواع دعا براى ظهور كه سبب یارى حضرت مى شود

اوّل : در دعاى معصومین (علیهم السلام)كه براى تعجیل فرج نموده اند ; آمین بگوید ، به این نحو كه از خداوند تعجیل در استجابت آن دعاها را طلب كند ; كه خداوند متعال در ظاهر كردن اثر آن دعاها ; تعجیل فرماید ، و معناى آمین هم همین مضمون است .
و در حدیث وارد شده است كه :  آمین گوینده با دعا كننده شریك است ( [54] ) و واضح است كه شركت با چنان دعاهاى جلیله اولیاء الله اگر براى كسى میسّر شود و توفیقش را پیدا نماید ; مشمول ( فَذلِكَ فَضْلُ الله یُؤتیهِ مَنْ یَشاء ).( [55] ) خواهد بود .
دوّم : از مؤمنین استدعا كند كه این دعا را بنمایند ، و به هر وجه كه بتواند آنها را تشویق و ترغیب نماید ، و هر كس بوسیله این تشویق دعا كند مثل آن است كه خود او دعا كرده است ، بواسطه آنكه در بعضى از اخبار است كه :
 هر گاه كسى سنّتى و عمل خیرى را انجام دهد تا آنكه در ما بین بندگان جارى گردد پس ما دامى كه این سنّت و عمل خیر باقى است هر كس به آن عمل نماید مثل ثواب عمل كننده براى آن شخص جارى كننده نوشته مى شود ، خواه زنده باشد یا مرده ، بدون آنكه از ثواب آن عمل كننده چیزى كم شود .( [56] )
و واضح است كه این دعا از بهترین اقسام صدقات جاریه است .
علاوه بر این خصوصیت ; بعد از آنكه ثابت شد دعا براى فرج و ظهور نصرت و یارى آنحضرت (علیه السلام)مى باشد ، پس اعانت و سعى و تلاش در وقوع این نصرت هم ; نصرت و یارى خواهد بود .
سوّم : از خداوند مسئلت نماید كه به جمیع مؤمنین توفیق این دعا و این توبه را مرحمت فرماید ، كه از دعا گوئى آنحضرت غفلت ننمایند ، و این هم به چند جهت نصرت و یارى آنحضرت است .
1 ــ یكى بواسطه آنچه روایت شده كه :  هركس در حقّ غیر دعا و طلب خیر نماید دو برابر آن خیر ، یا دویست برابر آن ، یا هزار هزار برابر آن خیر ; به آن دعا كننده عطا مى شود ( [57] )ّ.
2 ــ دیگر بواسطه آنكه در بعضى از اخبار وارد شده كه : از جمله دعاهاى مستجاب ; دعاى مؤمن در حقّ برادران ایمانى است كه در غیاب آنها براى آنان دعا نماید . این دعا در حقّ آنها حتماً مستجاب است گرچه در دعا كننده موانع اجابت دعا باشد ، به دلیل آنكه مؤمن دعا كننده زبانش را به منزله زبان برادران خود قرار مى دهد ، كه در حقّ آنها از گناه پاك است .
پس در واقع چنین مى شود كه آن مؤمنین به این زبانى كه آنها به آن گناه نكرده اند در حقّ خود دعا كرده باشند ، چنانچه حكمت این در حدیث قدسى از خداوند به حضرت موسى (علیه السلام)بیان شده است.
پس بنابراین ; هر مؤمنى كه به جهت دعاى او ; موفّق به دعا براى فرج شود ، چنان است كه خود او آن دعا را كرده باشد ، چنانچه در عنوان تشویق و ترغیب بیان كردیم .
3 ــ دیگر آنكه در جارى گردانیدن سنّت و عمل خیرى سعى و كوشش نماید ، چه آنكه این دعا هم یك نوع سعى در جارى شدن این نصرت از مؤمنین است ،البته این وجه را در عنوان قبل بیان كردیم .
4 ــ دیگر آنكه دعا كند كه خداوند آنهائى را كه سعى در دعا گوئى آنحضرت (علیه السلام)مى كنند یارى فرموده و موفّق به آن شوند ، ان شاء الله تعالى بیان خواهیم كرد كه هر نوع اعانت و یارى كه به اهل صلاح شود ، پس آن اعانت و یارى به حضرت خواهد بود ، و هر عملى از اعمال خوب و حسنات انجام دهند به این وسیله ; شریك در عمل آنها و از اهل آن عمل محسوب خواهند شد .
5 ــ دیگر آنكه دعا كند كه خداوند جمیع گناهانى كه سبب تأخیر فرج آل محمّد (علیهم السلام)شده است از جمیع مؤمنین و مؤمنات از اموات و احیاء آنهابیامرزد ، و بیان آن در عنوان یازدهم خواهد آمد.
6 ــ دیگر دعا كند كه خداوند شرّ جمیع اشرار و منافقین را كه موجب تأخیر این فرج شده اند یا مى شوند رفع نماید .
7 ــ دیگر دعا كند كه خداوند هر سببى كه موجب تعجیل این فرج است به عافیت میسّر نماید .
8 ــ دیگر دعا كند كه خداوند متعال آنچه مانع در تعجیل این فرج است به عافیت دفع نماید ، و در احادیث وارد شده كه : چند چیز است كه موجب غیبت آنحضرت (علیه السلام) شده و مانع از تعجیل در ظهور آنحضرت است ، و لكن دعا در دفع همه آنها تأثیر دارد كه در هریك به كیفیّت خاصّه اثر مى گذارد . البته این مقام گنجایش ذكر آنها را ندارد .
9 ــ دیگر دعا كند كه خداوند جمیع انصار و یاوران آل محمّد (علیهم السلام) را ــ خصوصاً انصار و یاوران حضرت صاحب الأمر (علیه السلام) كه در قید حیاتند یا در اصلاب و ارحام مى باشند و بعدها به این عالم خواهند آمد ــ یارى نماید .
و وجه اینكه آنها در زمره دعا گویان و انصار آنحضرت (علیه السلام)مى شوند ; آن است كه هر كس در انجام عملى ــ چه در خود عمل یا در مقدّمات آن یا در رفع موانع آنــ سعى نماید ، پس در واقع از اهل آن عمل خواهد بود . چنانكه مقتضاى اخبار و نظر عرف و اهل اعتبار نیز همین است .
10 ــ دیگر دعا كند بر وجه كلّى كه خداوند در فرج آل محمّد علیهم السَّلام تعجیل فرماید ، خصوصاً با ضمیمه صلوات به این نحو :
 اَللّهمَ صَلِّ عَلى محمّد وَ آلِ محمّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ .
و این نوع دعا ; فضیلت مخصوص دارد ، كه علامّه مجلسى(رحمه الله) در مقیاس المصابیح از كفعمى (رضی الله عنه) روایت كرده كه حضرت صادق (علیه السلام)فرمود :
 هر كس بعد از نماز صبح و ظهر این صلوات را بخواند ; نمیرد تا قائم آل محمّد (علیهم السلام)را ملازمت كند.( [58] )
11 ــ دیگر آنكه بر دشمنان آنحضرت(علیه السلام)لعن نماید ، و مخذول و مقهور شدن آنها را از خداوند متعال بخواهد ، چنانچه در  بحار  و  تفسیر حضرت امام حسن عسكرى (علیه السلام) روایت فرموده از حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) به این مضمون كه :
هركس دشمنان ما را لعن نماید ، ملائكه لعن او را مى شنوند و به لعن او ; آنها نیز همه دشمنان ما را لعن مى نمایند ، و به درگاه الهى شهادت مى دهند كه این بنده آنچه مى توانست نصرت و یارى اولیاء تو را نمود ، پس دعا در حقّ او مى نمایند ، پس از حضرت احدیت جل شانه به آنها خطاب مى رسد كه : دعاء شما را در حقّ او شنیدم  و صلیت على روحه فی الأرواح و جعلته من المصطفین الأخیار .( [59] )
12 ــ دیگر آنكه از براى وجود اقدس و اشرف آنحضرت صلوات الله علیه دعا كند ، و از خداوند متعال سلامت و عافیت حضرتش را از جمیع آفات و عاهات روحى و جسمى ، و از جمیع هموم و احزان ; درخواست نماید .
و لكن این قسم دعا به بعض خصوصیّات آن ; نصرت و یارى آنحضرت در جهات دنیوى ایشان خواهد شد ، و بیان آن در فصل سوّم از باب اوّل خواهد آمد ان شاء الله تعالى .
و همه این عناوینى كه در باب دعا در امر فرج آنحضرت (علیه السلام)ذكر كردیم ; مضمون همه آنها در فقرات دعاهائى كه در مورد آن حضرت(علیه السلام) وارد شده مذكور است ، علاوه بر آنكه گفتیم با این عناوین نصرت و یارى به وجود مبارك آن حضرت(علیه السلام)نیز حاصل مى شود .
پس هر كس به هریك از این عناوین به زبان خود دعا نماید یعنى آنچه از ادعیه مخصوصه وارد شده ــ كه مشتمل براین عناوین است ــ تلاوت كند ، پس بدین وسیله در زمره یاران آنحضرت (علیه السلام)محسوب خواهد بود ، و به فیض كامل نصرت و یارى ایشان فائز خواهد شد ، و توضیحات بیشتر در این مورد ; در كیفیّت یازدهم خواهد آمد .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: امام زمان ، دعا وزیارت ، فرج امام زمان ، ظهور امام زمان ، دعا در ظهور ، تاثیر دعا ، در فرج امام زمان ، آیه درباره ظهور ، احادیث ظهور ، یاری امام زمان ، نصرت امام زمان ، دعاهای ظهور امام زمان ، فرج حضرت قائم ، تأثیر و استجابت دعا ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com