تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - نصرت و یارى حضرت قائم علیه السلام با آرزو و تمنّاى یارى ایشان
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
امام زمان در سخن پیامبر اكرم زندگی حضرت مهدی امام زمان در سخن امیرالمومنین درباره حضرت مهدی نثر درباره امام زمان موعود شناسی گفتار علی (ع) درباره امام زمان در روایات حضرت مهدی مهدی حدیث امام مهدی در كتاب و سنت نهج البلاغه مقاله نصرت امام زمان زندگی امام زمان احادیث انتظار مقاله وتحقیق شناختی از زندگی امام زمان زندگی نامه امام زمان امام زمان در تحقیق امام زمان در سخن حضرت علی فروغ تابان ولایت ظهور ظهور مهدی امام عصر ادبیات انتظار در وصف امام زمان انتظار و مهدویت در كلام امیرالمومنین امام زمان در احادیث تقیه شیوه یاری امام زمان صاحبالزمان حدیث ثقلین یاری امام زمان شعر درباره امام زمان درباره امام زمان صاحب الزمان داستان كوتاه كتابها امام زمان درقرآن امام زمان داستان درباره امام زمان در سخنان پیامبر داستان امام زمان مهدی صاحب الزمان امام زمان در حدیث ثقلین
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   نصرت و یارى حضرت قائم علیه السلام با آرزو و تمنّاى یارى ایشان
سه شنبه 5 مرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها شیوه های یاری امام زمان(عج) نظراتنظر دهید!

نصرت و یارى حضرت قائم علیه السلام با آرزو و تمنّاى یارى ایشان
 
كیفیّت هشتم ; آرزو و تمنّاى یارى ایشان است ، در حالى كه با عزم و اراده حقیقى و اشتیاق قلبى و صدق و یقین باشد ، و این كیفیّت بر دو قسم است :
اوّل : آنكه با حال شوق عزم و اراده داشته باشد كه هرگاه آنحضرت صلوات الله علیه ظاهر شوند ایشان یارى كند ، پس در هر حال آرزوى ظهور ایشان و نصرت و یارى آنحضرت را داشته باشد .
قسم دوّم : آنكه همّ نصرت و یارى اسلام در قلب او باشد و بواسطه خرابى آن محزون باشد .


و بیان عنوانِ نصرت و یارى ; بر این بر كیفیّت بر دو وجه است :
امّا در قسم اوّل ; آنكه چون در هر فعلى كه از انسان صادر مى شود پس عمده چیزى كه در وقوع آن اصل است ، شوق و اشتیاق بسوى آن است بواسطه معرفت و شناختى كه به فضل و شرف آن دارد ، و بعد از آن ; عزم و اراده قلبى براى انجام آن فعل است ، بواسطه آنكه هر گاه این عزم و اراده به سبب آن حالت شوق حقیقتاً در قلب كسى تحقّق یابد ; اگر اسباب خارجى و ظاهرى آن فعل فراهم شود ; بر آن فعل اقدام مى كند . واگر اسباب خارجى آن فراهم نشود ; چون آن فعل در نظر انسان محبوبیّت دارد و اهتمام به شأن آن دارد ، پس آن عزم و اراده از قلب او زائل نمى شود ، بلكه قلب او تا موقع میسّر شدن اسباب خارجى آن ; توجّه و آمادگى به آن فعل دارد ، و تا آن اسباب فراهم نشده قهراً آرزوى فراهم شدنش را دارد ، و هر چه زمان فراهم شدن آن طولانى شود ; قلب محزون شده تا آنكه چشم گریان مى شود .
و بنابراین ; جزء عمده هر عمل ; همان حالت شدت عزم و اراده است كه منبعث از شوق است ، و آن شوق از معرفت و شناخت یقینى به فضل و شرف آن عمل حاصل مى شود ، و آن عزم و اراده موجب تمنّى و آرزو مى شود ، و تمنّى و آرزو سبب اقدام بر فعل در وقت امكان آن مى شود .
همچنین است براى مؤمن در مقام نصرت و یارى حضرت ولىّ الله (علیه السلام) ، كه هر گاه در حال قلبى او معلوم شد كه تمنّا و آرزوى واقعى دارد بر وجهى كه قلب اشتیاق به آن دارد كه آن بواسطه حسن معرفت و شناخت از روى یقین است به آنچه در نصرت و یارى ولىّ الله صلوات الله علیه مى باشد ــ از ثوابهاى اُخروى و فوائد دنیوى ــ و اشتیاق به حدّى است كه از جهت طول زمان میسّر شدن اسباب خارجى نصرت و یارى ــ كه عمده آن اسباب موقوف به ظهور موفور السرور آنحضرت (علیه السلام)مى باشد ــ مؤمن محزون ; بلكه گریان است ، تا به حدّى كه حال جزع و ندبه در او پیدا مى شود ، پس جزء عمده نصرت و یارى ــ كه به منزله اصل است ــ در وجود او مهیّا شده است .
امّا جزء دیگر ــ كه انجام دادن آن فعل است ــ در حال غیبت ممنوع است ، به سبب امرى كه از جانب خداوند متعال است و از اختیار بنده خارج است ، و لهذا بواسطه همین حالت آرزو اجر كامل نصرت و یارى را در مى یابد ، و در واقع نزد خداوند جزء یاوران آنحضرت محسوب مى شود .
و شواهد آن هم از اخبار بسیار است ولى دو وجه اش را بیان مى كنیم :
وجه اوّل : به عنوان عموم است به این مضمون كه : هر كس تمنّى و آرزوى عمل خیرى را داشته باشد ــ بلكه همانكه دوست داشته باشد ــ پس در ثواب آن عمل با آنهائى كه اهل آن عمل مى باشند شریك است ، بلكه مثل ثواب آنها به او داده مى شود .
1 ــ در  كافى  روایت شده : بالإسناد عن أبى بصیر ، عن أبی عبدالله (علیه السلام)قال :
 انّ العبد المؤمن الفقیر لیقول : یا ربّ ; ارزقنی حتّى أفعل كذا و كذا من البرّ و وجوه الخیر ، فإذا علم الله عزّوجلّ ذلك منه بصدق نیّـته ، كتب الله له من الأجر مثل ما یكتب له لو عمله ، إنّ الله واسع كریم .( [60] )
یعنى : حضرت صادق صلوات الله علیهفرمود :  بدرستیكه بنده مؤمن فقیر مى گوید پروردگارا! مرا سعه مال یا قوّت و تمكّن در مال عطا فرما تا اینكه چنین و چنان از اعمال نیك و افعال خیر را بجا آورم ، پس هرگاه خداوند عزّوجلّ این آرزو را از او دانست كه بر وجه صدق نیّت و درستى قصد است ، اجر آن را به او مى دهند ، اجرى كه اگر آن عمل را بجا آورده بود به او مى دادند، بدرستیكه خداوند وسعت دارد رحمت او و صاحب كرم است .
2 ــ باز درآن كتاب روایت شده : بالاسنادعن أبی هاشم قال : قال أبوعبدالله(علیه السلام):
 إنّما خلّد أهل النار فی النار لأنّ نیّاتهم كانت فی الدنیا أن لوخلّدوا فیها أن یعصوا الله أبدا ، و إنّما خلّد أهل الجنّة فی الجنّة ، لأنّ نیّاتهم كانت فی الدنیا أن لوبقوا فیها أن یطیعوا أبدا ، فبالنیّات خلّد هؤلاء و هؤلاء ، ثم تلا قوله تعالى : ( قُلْ كُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ)( [61] ) قالَ عَلى نیّته .( [62] )
یعنى : امام صادق (علیه السلام) فرمود :  جز این نیست كه اهل آتش در آتش مخلّد مى شوند به سبب آنكه نیّت هاى آنها چنانست كه اگر همیشه در دنیا باقى باشند مدام نافرمانى خدا را نمایند ، و جز این نیست كه اهل بهشت در بهشت مخلّد مى شوند ، بواسطه آنكه نیّتهاى آنها چنین است كه اگر در دنیا باقى باشند ، همیشه خداوند را اطاعت نمایند ، پس هر دو طائفه به سبب نیّت مخلّد مى شوند ، بعد كلام الهى را تلاوت فرمود كه خطاب به حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)است كه بگو : هر كس عمل او بر حسب نیّت او است .
3 ــ و نیز در آن كتاب روایت شده كه حضرت صادق (علیه السلام) فرمود :
 والنیّة أفضل من العمل ألا و أنّ النیّة هی العمل ، ثمّ تلا قوله تعالى ( قُلْ كُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ ) یعنى على النیّة ( [63] )
 یعنى نیّت از عمل افضل است ، آگاه باشید! بدرستیكه نیّت همان عمل است ، پس آیه شریفه را تلاوت فرمودند .
4 ــ و در بحار از تحف العقول روایت شده از حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)در ضمن نامه آنحضرت به محمّدبن ابى بكر :
  إن استطعت أن تعظم رغبتك فی الخیر و تحسن فیه نیّتك فافعل ، فإنّ الله یعطى العبد بقدر نیّته ، إن كان احبّ الخیر و أهله و إن لم یفعله ، كان إن شاء الله كمن فعله .( [64] )
یعنى : اگر بتوانى كه رغبت و میل خود را در امر خیر بزرگ نمائى ; پس چنین كن ، بواسطه آنكه خداوند به بنده به قدر نیّت او عطا مى فرماید ، اگر او دوستدار خیر و اهل خیر باشد گرچه با این حال آن خیر رابجا نیاورد ، ان شاء الله مانند كسى است كه آن را بجا آورده باشد .
وجه دوّم : به عنوان خصوص است با این مضمون كه : هر كس تمنّى و آرزوى نصرت و یارى هر یك از ائمّه معصومین (علیهم السلام) خصوصا حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)و حضرت قائم آل محمّد (علیهم السلام)را داشته باشد ، پس حقیقتاً داخل در زمره انصار آنها است ، و به فیض كامل نصرت و یارى آنان فائز مى شود .
1 ــ از آنجمله است حدیثى كه در كتاب  اقبال  نقل شده كه حضرت رضا صلوات الله علیه فرمود :
 یابن شبیب ! إن سرّك أن یكون لك من الثواب مثل ما لمن استشهد مع الحسین (علیه السلام)فقل متى ما ذكرته : یالیتنی كنت معهم فأفوز فوزاً عظیماً .( [65] )
یعنى : اى پسر شبیب ! اگر دوست دارى كه براى تو ثواب مثل كسانى كه درك شهادت با حسین (علیه السلام) نمودند ; باشد ، پس هر وقت كه بیاد آنحضرت (علیه السلام)بودى بگو : كاش من با آنها بودم و به فوز عظیم فائز مى شدم .
2 ــ و در  لآلى الأخبار  نقل شده كه امام (علیه السلام) فرمود :
 إنّی أعدّ نفسی من شهداء كربلا و ذلك إنّى لو كنت معه لجاهدت أعدائه .
یعنى : بدرستیكه من خود را در عداد شهداء كربلا مى دانم ، بواسطه آنكه اگر من با او بودم هر آینه با دشمنان او جهاد مى كردم .
3 ــ و در روایت دیگرى نیز در  نور الابصار  از  بحار  نقل شده از عبدالحمید واسطى كه گوید : به حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام)گفتم : ما به جهت انتطار این امردست از بازار و كار و كاسبى خود بر داشته ایم ، به نحویكه نزدیك است بعضى از ما سائل به كف شود .
فرمود : اى عبد الحمید ! آیا گمان مى كنى كسیكه در را خدا چنین كند خداوند به او فرج و گشایش نمى دهد ؟ بلى ; و الله گشایش به او مى دهد ، خدا رحمت كند بنده اى را كه خودش را براى یارى ما نگاه مى دارد ، خدا رحمت كند بنده اى را كه امر ما را احیاء مى كند .
گفتم : اگر پیش از ظهور قائم شما در حال انتظار بمیرم چه ثواب دارم ؟
فرمود : هركس از شماها كه در حال انتظار حضرت قائم (علیه السلام)از دنیا برود و تصمیم به یارى او در زمان ظهورش داشته باشد ، مثل كسى است كه در ركاب او جهاد كرده و شهید شده است.( [66] )
4 ــ و باز در فرمایش حضرت صادق (علیه السلام) در مقام تمجید هشام بن حكم كه در فصل اوّل ذكر كردیم حضرتش فرمود :  ناصرنا بقلبه و یده و لسانه .( [67] )
یعنى : (هشام) یارى كننده ما به قلب خود و به دست و زبانش است .
و یك وجه از نصرت قلبى همین حال تمنّا و آرزو و عزم بر یارى آنان است ، و وجه دیگرى را هم در عنوان دوازدهم از كیفیّت اوّل ذكركردیم .
 
امّا قسم دوّم ; از كیفیّت تمنّى و آرزو كه نصرت و یارى امام (علیه السلام)به آن حاصل مى شود این است كه : بنده مؤمن ــ به همان وجهى كه در معناى تمنّى بیان شد ــ تمنّاى نصرت و یارى اسلام را داشته باشد ، و حقیقتاً براى آنچه مطلع مى شود از خرابیهائى كه از جانب دشمنان به اسلام وارد شده ; محزون و مهموم باشد ، و براى آنكه قدرت ندارد تا آن را نصرت و یارى كند و نیز دفع ضرر دشمنان از آن نماید ; محزون و غمگین شود .
پس كسیكه با عدم قدرت ; آرزو و تمنّاى یارى اسلام دارد ; در زمره مجاهدین و انصار واقعى اسلام محسوب مى شود ، خصوصاً بوسیله این دعاى شریف كه از حضرت امام سیدالساجدین (علیه السلام)در حقّ انصار اسلام ; در ضمن ادعیه صحیفه سجادیّه  بیان شده است ، در دعائى كه براى اهل ثغور است :
 اللّهمّ و أیّما مسلم أهمّه أمر الإسلام أو أحزنه تحزّب أهل الشّرك علیهم ، فنوى غزواً أو همَّ بجهاد فقعد به ضعف ، أو أبطات به فاقة ، أو أخّره عنه حادث ، أو عرض له دون إرادته مانع ; فاكتب اسمه فی العابدین ، و أوجب له ثواب المجاهدین ، و اجعله فی نظام الشهداء والصالحین .( [68] )
یعنى : الهى! هر مسلمانى كه امر اسلام او را مهموم گردانیده ، یا خرابى اهل شرك كه بر اهل اسلام وارد آورده اند او را محزون كند ، پس نیّت جنگى یا قصد جهادى نموده است ، پس در این حال به خاطر ضعفى كه دارد از جهاد باز ایستد یا احتیاجى او را باز داشته باشد یا حادثه اى او را از آن قصد و نیّت به عقب انداخته باشد ، یا عارضه ایكه خارج از اراده او است مانعى براى او باشد ، پس اسم او را در زمره عابدین بنویس ، و از براى او ثواب مجاهدین را واجب گردان ، و او را در نظم شهداء و صالحین قرار ده .
و چونكه ذكر شد كه نصرت و یارى اسلام و حفظ آن ، امرى است كه راجع به وجود مبارك امام (علیه السلام) ، و از شئونات خاصه ایشان است ، پس هركس به هر عنوان و به هر وسیله اى سعى و كوشش در نصرت اسلام نماید ; داخل در جمله انصار آن شود خصوصاً اگر در مقام نصرت اسلام ; قصدِ نصرت و یارى آنحضرت (علیه السلام) را نماید ، پس او در زمره انصار حقیقى حضرت ولىّ الله (علیه السلام) خواهد بود ، و به فیض كامل آنها فائز خواهد شد .
 


[1] ــ سوره آل عمران آیه 200 .
[2] ــ كافى ج 2 ص 81 حدیث 2 .
[3] ــ روضه كافى: ص381 حدیث576 .
[4] ــ غیبت نعمانى ص320 .
[5] ــ كافى ج 2 ص 217 حدیث 4 .
[6] كافى ج 2 ص 218 حدیث 7 .
[7] كافى ج 2 ص 218 حدیث 8 .
[8] ــ كافى ج2 ص222 حدیث5 .
[9] ــ كافى ج2 ص226 حدیث16 .
[10] ــ كافى ج2 ص219 حدیث11 .
[11] ــ كافى ج2 ص219 حدیث12 .
[12] ــ كافى ج2 ص218 حدیث5 .
[13] ــ كافى ج2 ص223 حدیث8 .
[14] ــ كافى ج2 ص224 حدیث10 .
[15] ــ ترجمه : شما مؤمنان دشنام به آنها كه غیر خدا را مى خوانند ندهید تا مبادا آنها نیز از روى دشمنى و جهالت خدا را دشنام دهند (سوره انعام آیه108) .
[16] ــ كافى ج1 ص401 حدیث2 .
[17] ــ كافى ج2 ص220 حدیث16 .
[18] ــ كافى ج2 ص219 حدیث13 .
[19] ــ كافى ج1 ص217 .
[20] ــ كافى ج2 ص 221 .
[21] ــ رجوع به :كافى ج2 ص635 كتاب العشرة.
[22] ــ تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام) ص323 .
[23] ــ تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام) ص321 .
[24] ــ ترجمه : جابرعبدالله انصارى خدمت حضرت رسول (علیه السلام) مشرف شد ، حضرت فرمودند اى جابر قوام و بر پاى بودن این دنیا به چهار طایفه بستگى دارد: عالمى كه علم خود را بكار ببندد و مطابق علمش رفتار نماید.و نادانى كه از پرسیدن و یاد گرفتن عارشان نشود  ، و ثروتمندى كه از مالش ببخشد و بخل نورزد ، و فقیرى كه آخرت خود را به دنیاى دیگران نفروشد.
اى جابر! كسى كه نعمتهاى خداوند نزد او زیاد باشد حوائج و خواسته مردم پیش او زیاد است ، پس اگر با آنان چنان رفتار كند كه خداى دوست دارد نعمتها پیش او دائمى و باقى خواهند ماند  ، و اگر در آنچه خداوند دوست دارد كوتاهى كند نعمتها رو به زوال و فنا خواهند رفت ، و حضرت این اشعار را انشاء فرمود كه :
رو آوردن دنیا چه زیبا است؟ ــ هنگامى كه به كسى برسد خدا كند.
كسیكه با مردم مواسات نكند با زیادى نعمتى كه خدا به او بخشیده ــ اقبال و رو آوردن دنیا به او دست مى رود.
اى جابر از زوال نعمت حذر كن ــ از مال دنیاى خود ببخش و عطا كن.
چرا كه صاحب عرش خیلى بخشنده است ــ درتحیّت و امثال آن چند برابر مى كند.
پس فرمودند: اگر عالم علمش را كتمان كنذ و ظاهر نكند و اهمال نماید ، و نادان از پرسیدن آنچه ضرورى دین اوست عارش آید و دنبال فهمیدن احكام نباشد ، و دولتمند از بخشش بخل ورزد ، و فقیر دینش را به دنیاى دیگرى بفروشد ، بلا زیاد مى گردد و عقاب بزرگتر مى شود.
(تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام) ص 402) .
[25] ــ ترجمه : حضرت على (علیه السلام)فرمود :از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) شنیدم كه فرمود: كسى كه از علمى سؤال شود و درجائیكه واجب است اظهارآن كتمان نماید ، تبعیّت وپیروى مردم ازاو زائل مى شود و روز قیامت در حالیكه به لجامى ازآتش بسته شده باشد او را مى آورند (تفسیرامام حسن(علیه السلام)ص402).
[26] سوره بقره آیه 159 174 .
[27]
[28] ــ ترجمه: اوست آنكه پیامبرش را براى هدایت و دین حقّ فرستاد تا بر همه دین پیروز و غالب گرداند و اگرچه مشركین كراهت داشته باشند. (سوره توبه آیه33)
[29] ــ كسانیكه ازشماایمان آورداند و كارهاى شایسته انجام دادند ; خداوند وعده داده كه آنان را در زمین خلیفه قرار دهد ، همچنانكه افرادى قبل از اینها بودند خلیفه قرار داده بود ، و متمكّن خواهد كرد بر ایشان دین ایشان را كه براى آنها پسندید ، و خوف و ترس آنان را به امن و ایمن تبدیل خواهدكرد ، مرا پرستش نمائید و چیزى را بر من شریك قرارندهید.(سوره نور آیه55)
[30] ــ ترجمه: و ما اراده كردیم بر آنانكه در زمین ضعیف داشته بودند ; منّت گذاشته و آنان را پیشوایان و وارثان قرار دهیم. (سوره قصص آیه 5)
[31] ــ كافى ج1 ص534 حدیث18 .
[32] كافى ج 1 ص 534 حدیث 19 .
[33] ــ كمال الدین ص252 .
[34] ــ كافى ج1 ص525 حدیث1 .
[35] ــ كمال الدین ص384 حدیث1 .
[36] سوره نساء آیه 59 .
[37] ــ كمال الدین ص253 حدیث3 .
[38] ــ سوره نور آیه 55. ترجمه آن در ص 71 گذشت.
[39] ــ تفسیر برهان ج3 ص148 ، 149 ضمن حدیث8 .
[40] ــ ترجمه : و هرچه در آسمانها و زمین است ، خواه ناخواه فرمانبردار خداوند متعال است. (سوره آل عمران آیه 83) .
[41] ــ تفسیر عیاشى ج1 ص183 ح82.
[42] ــ سوره اسراء آیه33 .
[43] ــ كامل الزیارات ص63 حدیث5 .
[44] ــ بحارالانوار ج37 ص213 حدیث86 .
[45] ــ تفسیرعیاشى ج2 ص154 حدیث49.
[46] ــ بحارالانوار ج52 ص92 حدیث7 .
[47] ــ سوره رعد آیه21 .
[48] ــ كافى ج2 ص156 حدیث28 .
[49] ــ بحارالانوار ج101 ص113 حدیث34 .
[50] ــ عدّة الداعى ص57 .
[51] ــ كافى ج1 ص537 و 538 .
[52] ــ ترجمه : اگر شیعیان ما ـ كه خداوند توفیقشان دهد ـ دلهایشان در وفا به عهد و پیمانى كه باما دارند ; گرد هم مى آمدند ، از فیض دیدار ما محروم نمى شدند ، و سعادت دیدار ما زودتر نصیبشان مى شد ، دیدارى راستین و از روى معرفت. ما را از آنان چیزى باز نمى دارد ; جز اخبار ناخوش آیند و غیرمترقبه ایكه از آنهابه مامى رسد.(بحارالانوار ج53 ص177 حدیث8 .
[53] ــ ترجمه : او با كارها به هدف خود كه ظلم و ستم به شیعیان است نمى رسد ، چرا كه ما در پشت سر آنان با دعائى كه از پروردگار زمین و آسمان پنهان نیست براى حفظ آنان دعا مى كنیم  ، و با این دعا دلهاى دوستان ما مطمئن و به كفایت از آن محكم میشود ، گرچه سر و صداى آنها رعب آفرین باشد ، و سرانجام نیكو براى آنان است مادامیكه از گناهانى كه نهى شده است اجتناب ورزند . (بحارالانوار ج 53 ص 177 حدیث 8).
[54] ــ مستدرك الوسائل ج5 ص240 حدیث5775 .
[55] ــ ترجمه : این فضل خداست كه بر هركس بخواهد عطا مى كند. (سوره مائده آیه54) .
[56] ــ بحارالانوار ج7 ص94 .
[57] ــ رجوع شود به كافى: ج2 ص507 و 508 .
[58] ــ بحارالانوار ج51 ص32 .
[59] ــ ترجمه قسمت عربى: و به روح او در بین ارواح درود مى فرستم ، و او را از برگزیدگان قرار دادم. (تفسیرامام حسن عسكرى (علیه السلام) ص47 ، بحارالانوار ج27 ص222 حدیث11).
[60] ــ كافى ج2 ص85 حدیث3 .
[61] ــ سوره اسراء آیه84 .
[62] ــ كافى ج2 ص85 حدیث5.
[63] ــ كافى ج2 ص85 حدیث 4 .
[64] ــ بحارالانوار ج33 ص588 حدیث733 به نقل از تحف العقول ص180 .
[65] ــ اقبال الاعمال ص 544 .
[66] ــ بحارالانوار ج52 ص126 حدیث16 .
[67] ــ به ص 23 مراجعه شود .
[68] ــ صحیفه سجادیه ص149 .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: یاری امام زمان ، شیوه یاری امام زمان ، مقاله ، امام زمان ، تحقیق ، خضرت مهدی ، كتابها ، مهدویت ، یاری مهدی ، یاران مهدی ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com