تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - نصرت و یارى حضرت قائم (علیه السلام) با اعانت وكمك به اهل تقوا
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
نصرت امام زمان حدیث نثر درباره امام زمان زندگی نامه امام زمان ظهور امام زمان درقرآن زندگی حضرت مهدی داستان درباره امام زمان داستان امام زمان یاری امام زمان در كلام امیرالمومنین امام عصر حضرت مهدی درباره امام زمان ادبیات انتظار صاحب الزمان درباره حضرت مهدی مقاله شعر درباره امام زمان كتابها حدیث ثقلین تقیه امام زمان در حدیث ثقلین امام زمان در سخن امیرالمومنین زندگی امام زمان مقاله وتحقیق امام زمان در سخن حضرت علی داستان كوتاه در روایات در سخنان پیامبر نهج البلاغه مهدی انتظار موعود شناسی گفتار علی (ع) درباره امام زمان تحقیق در وصف امام زمان احادیث امام مهدی در كتاب و سنت امام زمان در سخن پیامبر اكرم شناختی از زندگی امام زمان فروغ تابان ولایت شیوه یاری امام زمان امام زمان در امام زمان در احادیث صاحبالزمان ظهور مهدی امام زمان مهدی صاحب الزمان انتظار و مهدویت
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   نصرت و یارى حضرت قائم (علیه السلام) با اعانت وكمك به اهل تقوا
سه شنبه 5 مرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها شیوه های یاری امام زمان(عج) نظراتنظر دهید!

نصرت و یارى حضرت قائم (علیه السلام) با اعانت وكمك به اهل تقوا

كیفیّت نهم ; كمك و اعانت به اهل تقوى و كسانیكه قبلا در ضمن مطالب گذشته نام برده شده است ، كه هر كدام از انصار آن وجود مبارك (علیه السلام)مى باشند و این اعانت در حقّ آنها بر دو قسم است .
قسم اوّل : اعانت آنها در اموریكه عنوان نصرت آنها براى امام (علیه السلام)است كه آن موارد را در كیفیّات هفتگانه بیان كردیم ، و ان شاءالله تعالى در كیفیّات چهارگانه دیگر نیز بیان خواهیم كرد .


و این امور ; مثل آنكه آنها را در امر به معروف ونهى ازمنكر كردن ; یارى كند ، یا در اداء خمس و زكاة و سائر حقوق مالیه كه از آنها وصول شود و به اهلش برسد یارى كند ، یا در امر نماز ، مثل آنكه اسبابى كه متعلّق به وقوع نماز است براى آنها مهیّا نماید ، از قبیل مكان یا لباس یا آب و امثال آنها به آنكه این امور را به او بدهند ، یا اگر در موردى مقام اصلاح باشد مثل شستن لباس نماز آنها یا جاروب نمودن و تنظیف كردن مكان نماز آنها را اصلاح نماید ، یا روشن نمودن چراغ از براى تلاوت قرآن و دعا و مطالعه احادیث واخبار و امثال اینها.
و همه جزئیات و كلّیات و آنچه دراصل عمل و عبادت ونصرت ویارى آنها مدخلیّت داشته باشد ، و نیز ساختن مدارس و مساجد و سایر موقوفات شرعى مثل وقف كتب علمیه و ادعیه ، و وقف قرآن همه اینها داخل دراین عنوان است .
قسم دوّم : اعانت و یارى آنها در امور ضرورى زندگى آنها است كه نفعش بالاخره به اعمال خیریه و عبادت آنها بر مى گردد .
مثل آنكه اگر شدّت و گرفتارى و همّ و غمّى براى آنها واقع شود او رفع نماید ، یا دشمنى را از آنها دفع نماید ، یا حقّ آنها را به هر عنوان كه میسّر شود احقاق نماید ، مثلا با دادن مال ، یا مجادله با خصم ، یا تعلیم كلامى كه بتواند دشمن را محكوم كرده و حقّش را بگیرد ، و مانند اینها .


چگونه اعانت اهل تقوا موجب یارى حضرت قائم(علیه السلام)مى شود

و امّا اعانت و نصرت بودن قسم اوّل نسبت به حضرت ولى الله (علیه السلام)بر این وجه است كه : انجام گرفتن كلّیه اُمور دنیوى موقوف به اسباب خارجى است ، پس هر فعل و هر عملى كه در هر موردى انجام گرفت و هركس در هر سبب از اسباب آن سعى و كوشش كرده باشد ، از اهل آن عمل است ، و شریك در اثر آن است ، گرچه در بعضى از اسباب جزئى باشد .
بلكه در بعضى موارد نوعى است ، یعنى به محض فراهم كردن اسباب اصل عمل ; در عرف و در نظر اهل اعتبار ; آن را به انسان نسبت مى دهند ، اگر چه در اصل عمل اقدام نكرده باشد ، مثل آنكه مى گویند : سلطان فلان شهر را فتح نمود ، حال آنكه او هیچ حركتى نكرده جز مهیّا كردن اسباب و آلات حرب را آنهم فقط با فرمان دادن .
و شاهد بر این مطلب از اخبار بسیار است . و از آنجمله روایت شده كه :
 هر احسانى كه از هر كس وقوع یابد ، سه كس در آن احسان مصداق محسن مى باشند ، و فائز به فضل یا به اجر آن مى شوند اگر چه بعضى اقوى از دیگرند .
اوّل : حضرت احدیّت جلّ شأنه كه او در واقع و حقیقت محسن است .
دوّم : صاحب مال .
سوّم : آن كسى كه از جانب او واسطه در رساندن آن احسان شده است.( [1] )
و مضمون بعضى از اخبار نیز چنین است كه :
هركه واسطه در عمل خیرى شود ، و لو به هفتاد درجه ، عقباً بعد عقب ، همه شریك در اجر آن عمل مى باشند و هر یك به عنوان عامل به آن محسوبند .( [2] )
و در مضمون بعضى از اخبار نیز آمده كه :
 هر كس سعى و كوشش نماید تا آنكه سنّت و عمل خیرى ما بین عباد جارى وثابت بماند به هر عنوان كه باشد ــ چه با مال باشد چه با فعل و زبان ــ پس هر كس تا روز قیامت به آن سنّت عمل كند ، مثل ثواب جمیع عاملین به آن عمل ، به آن كسیكه سعى و كوشش در جارى شدن آن عمل كرده است ; عطا مى شود.( [3] )
پس كسیكه اهل تقوى و اهل صلاح و اهل نصرت با امام (علیه السلام)را در امر تقوى و نصرت آنها ــ بر وجهى كه ذكر شد ــ اعانت و كمك نماید ، پس او واقعاً از انصار امام (علیه السلام)محسوب مى شود ، و همچنانكه صاحبان آن عمل از تقوى و تعلیم و امر به معروف و نهى از منكر و مرابطه و تقیّه و دعاى در فرج از انصار آنحضرت (علیه السلام)محسوبند ، همچنین است كسانیكه آنها را در وقوع این اعمال نصرت و اعانت كرده اند .
و هرگاه ملتفت به این خصوصیّت باشند یعنى به آنكه در نصرت آنها نصرت امام (علیه السلام)حاصل مى شود نصرت بودنِ آن مؤكّد مى شود ، خصوصاً اگر قصد نصرت و یار آنحضرتى  را در مقام یارى آنها بنماید .
امّا قسم دوّم ; پس اگر چه اعانتى كه به آنها در امور ضرورى زندگى بشود ، نصرت در تقوى و عبادت اهل تقوى و اهل عبادت صدق مى كند ، و گرچه در نصرت و یارى كمتر از قسم اوّل است ، و لكن واضح است كه اُمور اُخروى مثل تقوى و عبادت ; بدون امور ضرورى زندگى میسّر نمى شود ، پس هر اعانتى كه به اُمور زندگى اهل تقوى و عبادت و یاوران امام زمان (علیه السلام)شود ; در واقع اعانت در امور اُخروى و عبادى آنها شده است ، و آن كس كه این نوع نصرت را انجام دهد ، مثل قسم اوّل از اهل اعمال آنها محسوب مى شود ، پس به همان كیفیّت كه بیان شد از انصار و یاران آنحضرت (علیه السلام)واقع مى شود ، خصوصاً در صورتیكه در هنگام اعانت به آنها ; قصد یارى امام (علیه السلام)را داشته باشد .
و از جمله شواهد این قسم دوّم ، آن است كه سید جلیل رضى الدین بن طاووس (رضی الله عنه)در  مهج الدعوات  به این مضمون روایت كرده كه :
 شخصى خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام)عرضه داشت : من وجهى را نذر كرده ام كه در راه خدا انفاق نمایم ، در چه مورد صرف كنم كه مورد رضایت او باشد ؟
فرمود :  به اهل تقوى و اهل عبادت انفاق كن ، زیرا آنچه به آنها انفاق شود ; در عبادت خداوند عالم صرف شده است ، چونكه بدنهاى آنها در طاعت الهى صرف مى شود .
روایت دیگرى نیز در  لآلى الاخبار  نقل شده به این مضمون كه : حضرت روح الامین(علیه السلام) عرض كرد : یا رسول الله ! احسان بر پنج وجه است :
اوّل : آنكه اجرش ده برابر است ، و آن احسان به فقیرى است كه سالم باشد .
دوّم : آنكه هفتاد برابر است ، و آن احسان به فقیر زمین گیر است .
سوّم : آنكه هفتصد برابر است ، و آن احسان به آل رسول (صلى الله علیه وآله)است .
چهارم : آنكه هفتاد هزار برابر است ، و آن احسان به والدین و ارحام است .
پنجم : آنكه صد هزار برابر است ، و آن احسان به طالب علم است  .
و برترى قسم پنجم بر سائر اقسام بواسطه آن است كه بواسطه آن احسان ; طالب علم نیرو مى گیرد براى طلب علم ، و از علم او همه بندگان خدا نفع مى برند .
و در روایت دیگر : هفتصد برابر در مورد والدین است ، و هفتاد هزار برابر در مورد اموات است .
در اینجا سزاوار است با ذكر حدیث شریفى این مطلب را به پایان ببریم .
در  تفسیر حضرت امام حسن عسكرى(علیه السلام)  حدیثى در بیان فضیلت اعانت و یارى مؤمن در اُمور دنیوى و اُخروى در ذیل این آیه شریفه : (فَاِنْ كانَ الّذی عَلَیْهِ الْحَقّ سَفیهاً أو ضَعیفاً أو لا یَسْتَطیعُ اَنْ یَملَّ هُوَ فَلْیَمْلِلْ وَلِیَّهُ بِالْعَدْلِ ).( [4] ) نقل شده است كه حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)فرمود :
 كسیكه بنده اى را كه در بدن ضعیف باشد در امرش اعانت كند ، پس خداوند او را در امرش اعانت فرماید ، و در روز قیامت ملائكه هائى را بر او قرار مى دهد كه او را بر گذشتن از هول هاى آن و عبور از خندقهاى آتش ــ بر وجهى كه او را دود و حرارت آن نرسد ــ یارى كنند ، و او را بر عبور از صراط یارى مى كنند ، و در با سلامتى و ایمنى وارد بهشت مى شود .
و كسیكه یارى كند كسى را در فهمش و معرفتش ضعیف باشد و یاد دهد او را كلامى كه حجّت بر خصم او شود كه ادعاى باطل به او دارد ، خداوند او را در حال سكرات موت بر گفتن كلمتین شهادتین و اقرار به سائر ائمّه (علیهم السلام)در حال اعتقاد قلبى به آنها اعانت فرماید ، تا آنكه خروج او از دنیا و بازگشتش بسوى خداوند عالم جلّ شأنه به افضل اعمال او و جلیل ترین احوال او بوده باشد ، پس در این حال به او روح و ریحان مى رسد ، و بشارت داده مى شود به آنكه خداوند متعال از او خشنود است ، و بر او غضب ندارد .
و هر كس اعانت كند كسى را كه گرفتار است به امور زندگانى دنیوى یا اُمور اُخروى بر وجهى كه اصلاح شود امر او و از پراكندگى نجات پیداكند ، اعانت فرماید خداوند متعال او را در روز كثرت گرفتاریها و پریشانى احوال در روز قیامت در نزد ملك جبّار ، پس از زمره اشرار جدا مى شود و در زمره اخیار قرار داده مى شود .( [5] )

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: یاری امام زمان ، شیوه یاری امام زمان ، اعانت ، كمك به اهل تقوا ، كمك به امام زمان ، تحقیق ، كتابها ، emam zaman ، hazrat mahdi ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com