موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
امام زمان در سخن حضرت علی داستان درباره امام زمان مهدی نهج البلاغه امام زمان در احادیث شیوه یاری امام زمان فروغ تابان ولایت امام زمان درقرآن انتظار انتظار و مهدویت امام زمان زندگی حضرت مهدی حدیث داستان كوتاه یاری امام زمان درباره امام زمان احادیث زندگی نامه امام زمان شناختی از زندگی امام زمان ظهور مهدی حدیث ثقلین زندگی امام زمان امام مهدی در كتاب و سنت ادبیات انتظار امام زمان در حدیث ثقلین مقاله شعر درباره امام زمان تحقیق ظهور حضرت مهدی درباره حضرت مهدی موعود شناسی صاحب الزمان امام زمان در سخن امیرالمومنین امام زمان در سخن پیامبر اكرم امام زمان در صاحبالزمان كتابها در كلام امیرالمومنین مهدی صاحب الزمان مقاله وتحقیق تقیه در وصف امام زمان امام عصر در روایات نصرت امام زمان گفتار علی (ع) درباره امام زمان داستان امام زمان نثر درباره امام زمان در سخنان پیامبر
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   تتمیم بحث دعا در ظهور حضرت (علیه السلام)
سه شنبه 5 مرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها شیوه های یاری امام زمان(عج) نظراتنظر دهید!

تتمیم بحث دعا در ظهور حضرت (علیه السلام)

پس بنده مؤمن بعد از شناخت به آنچه در باب دعا فرج حضرت (علیه السلام) و در تفاصیل آیات و اخبار بیان كردیم ، مودّت و محبّت واقعى و حقیقى كه از مولاى او صلوات الله علیه در قلب اش جاى گرفته او را به هیجان و شورش در مى آورد ، و توفیق الهى شاملش شده براى آنكه در دعا و طلب فرج آنحضرت صلوات الله علیه سعى و اهتمام نماید ، و تعجیل آن را از خداوند متعال بخواهد .
پس لازم است دراین حال ، در تحصیل آداب و شرایط كلّى صحّت و قبولى دعا كمال اهتمام را داشته باشد ، و آدابى كه در استجابت دعا یا در تكمیل و سرعت در تأثیر آن ــ خصوصاً آداب و وظایف مهمّى كه به منزله روح و ركن دعا است ــ مدخلیّت دارد ; یاد بگیرد ، از قبیل شرایطى كه تعلّق به حال یا به زمان دعا یا به مكان دعا كننده دارد ، و نیز در رفع موانع استجابت دعا و تأثیر آن سعى نمایند ، تا آنكه دعاى او بر وجه صحیح و قبول واقع شود ، و بر آن آثار و فوائد مهمّ و كامل مترتّب شود .
و آن آداب و شرایط بسیار است كه در اخبار بیان شده است ، و در این مقام به بعضى از آداب مهمّ بر وجه اختصار و از جهت تذكّر و یاد آورى براى اهل اعتبار در ضمن سه فصل اشاره مى شود .



فصل اوّل :در آداب و شرایط دعا كننده
 
خلوص نیّت
شرط اوّل : خلوص نیّت است ، به خاطر آنكه دعا از بزرگترین عبادات و افضل آنها مى باشد ، و از بزرگترین شرایطِ صحت و قبولى و كمال هر عبادت خلوص نیّت در آن مى باشد .
چگونگى نیّت دراین عبادت ـ یعنى دعاى فرج حضرت صاحب الامرصلوات الله علیه ـ و بیان مراتب خلوص در آن ; در بحث انتظار فرج ; روشن خواهد شد ان شاء الله تعالى .
امّا بطور اختصار در اینجا اشاره مى كنیم كه : عمده غرض و انگیزه واقعى كه محرّك و مهیّج بر این دعا مى شود ، نصرت و یارى خداوند متعال و دین او است ، و نیز اداء بعضى از آنچه بر عهده بنده واجب و فرض است ، از قبیل حقوق عظیمه مولاى او صلوات الله علیه ، و نیز حقوق جمیع ائمّه معصومین(علیهم السلام) كه حقّ نصرت و حقّ شكر گذارى ولى نعمت و حقّ موالات باشد ــ كه ذكرشد و دركیفیّت یازدهم بیان خواهدشد ــ
و بعد از این غرض مهمّ در این دعا سایر فوائد مهمّه و شریفه را قصد نماید ، كه به بعضى از آنها در فصل یازدهم اشاره مى شود ان شاء الله تعالى .

توبه و آداب آن
شرط دوّم : توبه از جمیع معاصى یقینى و فرضى است ، و خصوصاً از جمله گناهانى كه سبب تأخیر این فرج شده است و گناهانى كه موجب تألّم قلب مبارك آنحضرت (علیه السلام)شده است ، و این توبه با مراعات شرایط واجبه و آداب مهمّه آن باشد ، و از جمله آداب ظاهرى آن غسل نمودن در حال امكان است ، چنانچه غسل جنابت یا حیض و نفاس تأثیر در آثار كیفیّت آنها دارد ، و موجب طهارت ظاهر و باطن مى شود خصوصاً براى نماز خواندن ، همچنین غسل توبه از براى حضور قلبى در مقام مناجات و دعا با حضرت احدیّت جلّ شأنه  ; در رفع آثار ذمیمه گناهان از ظاهر و باطن انسان مؤثر است.

خضوع و خشوع در دعا
شرط سوّم : خضوع و خشوع و تضرّع و كثرت ابتهال است ، مثل دعا نمودن او در آن حالى كه در شدّت اضطرار باشد ، مثل آنكه خطر جان و فرزند یا عِرض و آبرو و یا خطرهاى بزرگ دیگر او را تهدید كند .
بلكه باید حال تضرّع او در دعا به امر آنحضرت (علیه السلام)بیشتر از این باشد ، به مقتضاى آنكه كلیّه امور حضرت باید در نظر مؤمن چندین برابر بیشتر و بزرگتر از امر خود و همه متعلّقات او باشد ، چنانچه این مطلب با برهان عقل روشن و واضح است ، زیرا مقام حجّت هرچه كاملتر باشد ; امر او در نظر انسان بزرگتر از امر خود انسان مى شود .
و در چند روایت صراحتاً این مضمون از حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) نقل شده كه فرمود :
 حقیقتاً وصف كمال به مؤمن صدق نمى نماید ، تا آنكه من و اهلبیتم در نظر او از امر خود و خانواده اش بزرگتر باشیم  .
پس در حصول این شرط ; لازم است در تحصیل اسباب آن مثل رقّت قلب و جارى شدن اشك سعى و كوشش كند .
شفیع قرار دادن اهلبیت(علیهم السلام)در دعا
شرط چهارم : آنكه امر بزرگى را به درگاه الهى شفیع قرار دهد ، و بزرگتر و برتر از همه ممكنات ; انوار پاك و طیّبه اهلبیت اطهار(علیهم السلام)مى باشند ، كه از اوّل ایجاد عالم شفعاى همه انبیاء و اولیاء و ملائكه (علیهم السلام)بوده اند .
و بزرگترین و جامعترین و كاملترین نوع استشفاع و توسّل به آنها ; توسّل به وجود مبارك حضرت ابى عبدالله الحسین صلوات الله علیه است ، كه در فصل دوازدهم ذكر خواهد شد.
ولكن از بزرگترین شرایط تأثیر توسّل به این انوار طیّبین صلوات الله علیهم اجمعین آن است كه اسماء مقدّسه آنها را به درگاه خداوند شفیع قرار داده ، و او را به جاه و مقام آنها در نزدش قسم دهند ، در حالى كه واقعاً در قلب خود معترف باشند كه این چهارده نور مطهّر (علیهم السلام)نزد خداوند از جمیع موجودات حتّى انبیاء اولوالعزم عظام (علیهم السلام)افضل و اشرفند ، و آنها وسائل و وسائط همه فیوضات الهیّه از براى جمیع مخلوقات هستند ، و هركس به هر فضل و هر شرفى فائز گردید از هر نوع كمال بوسیله قبول ولایت آنها مى باشد ، و قبولى هر عمل و عبادتى و وصول به مقام عالى در بهشت به محبّت و معرفت آنها و دشمنى ظاهرى و باطنى با اعداء و مخالفین آنهابستگى دارد .


فصل دوّم : در بیان اوقات دعا

یعنى اوقات شریفه اى را كه در قبول دعا و تأثیر كامل آن مدخلیّت دارد ; مراعات كند ، و به این امر در آیات و اخبار تصریح شده ، و خصوصاً اوقاتى كه ائمّه اطهار (علیهم السلام)در آن اوقات در امر فرج آنحضرت (علیه السلام)دعا مى فرموده اند ، یا شیعیان را به این دعا در آن اوقات سفارش فرموده اند ، و ما آن اوقات را بطور اختصار بیان مى كنیم .
امّا در روز و شب : پس از آنجمله است اوقات نماز ، خصوصاً بعد از اداء فریضه ، و از آنجمله است وقت صباح و مساء ، خصوصاً از اوّل طلوع فجر تا طلوع شمس ، كه در این وقت از براى خصوص ذكر تأكید شده ، و كمال فضل و شرافت آن در آیات و اخبار بسیار است ، و از آنجمله است ساعت آخر شب و نزدیك سحر ، و ساعت اوّل از نیمه دوّم شب .
امّا در هفته : شب و روز جمعه ، خصوصاً ساعات مخصوص كه ذكر شد ، و بعد از آن روز دوشنبه و پنجشنبه ، از جهت ملاحظه آنكه در این دو روز اعمال بندگان خدمت آنحضرت (علیه السلام)عرضه مى شود .

بهترین ماهها براى استجابت دعا
امّا در سال : افضل از همه ماه ها ، ماه مبارك رمضان است كه در جمیع اوقات شب و روز آن ; مخصوصاً دعا در بعضى از اخبار تأكید شده است ، در این ماه شریف كلیّه دعاها و ــ این دعاء مخصوص ــ به ویژه در شبهاى قدر ، و در شب بیست و یكم تأكید شده است .
و بعد از آن ماه شعبان المعظّم و ماه رجب المكرّم است كه از خصوصیات ماه شعبان آمرزش گناهان و نیز تقدیر بعضى از امور در شب نیمه آن ماه است ، علاوه بر آنكه در شب نیمه شعبان آنحضرت (علیه السلام)متولّد شده اند ، و به این جهت شب توسّل مخصوص بر آنحضرت است .
و دیگر آنكه این ماه تعلّق خاصّ به حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)دارد ، و در حدیث است كه فرمود :
 رحم الله من أعاننی على شهری .( [16] )
یعنى : هركس مرا یارى نماید درباره ماه من ; خداوند او را رحمت فرماید .
و این دعا ــ یعنى دعاى در فرج حضرت صاحب الأمر صلوات الله علیه ــ از افضل اقسام نصرت حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)مى باشد ، چنانچه بیان آن شد ، پس بواسطه این دعاى شریف در خصوص این ماه دعا كننده مورد دعاى ایشان واقع مى شود .
امّا خصوصیات ماه رجب المكرم ; استجابت دعا است ، چنانچه در جمله از احادیث در فضل آن تصریح شده است.
از جمله این فقرات شریفه كه روایت فرموده است در اقبال درضمن حدیثى از حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)كه : منادى الهى هرشب ماه شریف رجب تا صبح ندا مى كند:
 الشهر شهری ، و العبد عبدی ، و الرحمة رحمتی ، فمن دعانی فی هذه الشهر اجبته ، و من سئلنی اعطیته ، و من استهدانی هدیته ، و جعلت هذا الشهر حبلاً بینی و بین عبادی فمن اعتصم به وصل بی .( [17] )
یعنى : این ماه ; ماه من است ، و بنده ; بنده من است ، و رحمت ; رحمت من است ، پس هركس مرا دراین ماه بخواند ; اورا اجابت فرمایم ، و هركس هر چیزى را سئوال نماید ، او را عطافرمایم ، وهركس طلب هدایت ازمن نمایداو را راهنمائى كنم ، و این ماه را وسیله ما بین خود و ما بین بندگانم قرار دادم ، پس هر كس به آن تمسّك جوید ; به من ــ یعنى به مقام قرب من و به رحمتهاى كامله ام ــ مى رسد .
پس لازم و مهمّ است كه بنده مؤمن ; در تمام اوقات این ماه شریف ــ خصوصاً در شبهاى آن و على الخصوص اوقات مخصوصه آن مانند ایّام البیض كه در باب تأثیر دعا كاملتر است ، و عمل استفتاح مشهور است به عمل ام داود با شرح كرامات آن در این روز وارد است ــ در مواظبت به امر دعا در فرج و در تحصیل و تكمیل آداب صحّت و قبول دعا ; كمال سعى و اهتمام را داشته باشد .
و بعد از این ماه ذى الحجّة الحرام است ، امّا دهه اوّل آن كه ایام معلومات است ، و در حدیث است كه حضرت رسول (صلى الله علیه وآله)فرمود :
 عمل خیر و عبادت در هیچ ایّامى نزد حقّ تعالى محبوب تر از ده روز اوّل ذى الحجّة نیست .( [18] )
امّا دهه دوّم آن كه ایام معدودات است ، و در آن روز غدیر ; كه روز تجدید عهد امّت با ائمّه اطهار (علیهم السلام)است واقع شده ، كه آن روز ; فضائل و مناقب و شرافتهاى مهمّه و شریفه بیشمارى دارد كه در كتب مبسوطه مذكور است ، و در حدیث است كه حضرت صادق (علیه السلام)فرمود :
 شاید گمان كنى كه خداوند روزى را خلق كرده باشد كه حرمتش از این روز بیشتر باشد ، نه ; و الله ، نه ; و الله ، نه ; و الله .( [19] )
امّا دهه سوّم آن كه یوم المباهله یعنى روز بیست و چهارم كه روز استجابت دعا است ، در آن واقع است ، خصوصاً هرگاه دعا كند به آن دعاء مخصوصى كه از حضرت امام محمّدباقر (علیه السلام) روایت شده است كه فرمود :
 اگر بگویم دراین دعا اسم اعظم حقّ تعالى هست هرآینه راست گفته ام ، و اگر مردم بدانند كه این دعا در اجابت چگونه تأثیر مى نماید البتّه به هر نحو كه مقدور باشد در تحصیل آن ــ هر چند كه باید قتال نمایند ــ سعى مى نمایند ، و مرا هر حاجت كه عارض مى شود این دعا را مى خوانم و بعد از آن حاجت خود را مى طلبم و البتّه مستجاب مى گردد ( [20] )
و آن دعائى است كه شبیه دعاى سحر ماه مبارك رمضان كه در  زاد المعاد  ذكر شده است .
و این روز ; روز خاتم بخشى حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى باشد ، و فضائل و اعمال آن بسیار است .
و در بیست و پنجم این ماه سوره مباركه ( هَلْ اَتى ) در وصف اهل بیت اطهار (علیهم السلام)نازل شده ، و به این سبب فضل آن عظیم ، و شأن و قدرش جلیل است ، و روز توسّل مخصوص به ائمّه اطهار (علیهم السلام) است .
و بعد از این ماه هاى متبرّكه ; سایر ایّام مباركه است كه در اوقات سال مى باشد كه در كثرت و فضل و جلالت شأن عنوان خاص دارند ، مانند روز عرفه كه دعاى حضرت امام زین العابدین(علیه السلام) در حقّ امام زمان (علیه السلام) در صحیفه سجادیّه مسطور مى باشد ، چنانچه از مضامین این فقرات مباركه ظاهر است ، و علماء هم در شرح تصریح به این مطلب فرموده اند :
 اللّهم فأوزع لولیّك شكر ما انعمت به علیه ، و اوزعنا مثله فیه ، و آته من لدنك سلطاناً نصیراً ، و افتح له فتحاً یسیراً ، و أعنه بركنك الأعزّ ، و اشدد أزره ، و قوّ عضده ، و داعه بعینیك ، و احمه بحفظك ، و انصر بملائكتك ، و امدد بخدمتك ، الأغلب و أقم به كتابك و حدودك و شرایعك و سنن رسولك صلواتك علیه و آله ، و أحى به ما أماته الظالمون من معالم دینك ، و اجل به صداء الجود عن طریقتك ، و ابن به الضراء عن سیبك ، و أذل به الناكثین عن صراطك ، و أمحق به بغاة قصدك عوجاً ، و الن كانبه لأولیائك ، و أبسط یده على أعدائك ، و هب لنا رأفته و رحمته ، و تعطّفه و تحنّنه ، و اجعلنا له سامعین مطیعین و فی رضاه ساعین و إلى نصرته و المدافعة عنه منكبین وإلیك و إلى رسولك صلواتك علیه و آله بذلك متقرّبین .( [21] )
براى اهل بینش و بصیرت و معرفت بعد از دقّت در كیفیّت دعا و تأمّل در صدق این فقرات مباركه و آنچه در آن است از تجلیلات و توقیرات عظیمه از چنین وجود مقدسى ــ یعنى حضرت سیدالساجدین علیه صلواة المصلین ــ نسبت به وجود مبارك حضرت صاحب الأمر صلوات الله علیه  ;  ، ظاهر و واضح خواهد شد كه خضوع و خشوع و تذلّل هریك از شیعیان و دوستان و موالیان ایشان نسبت به آنحضرت ; چگونه باید باشد ، و چگونه باید در دعا در حقّ آنحضرت (علیه السلام)و در طلب نمودن فرجشان از خداوند متعال سعى و اهتمام نمایند ، والله هوالموفق و خیر معین .
و از اوقات مخصوصه روز عید قربان و عید ماه مبارك رمضان است كه در كتاب  اقبال  نقل شده است كه : همّ و حزن اهلبیت اطهار (علیهم السلام)هر سال در این دو روز تازه مى شود ، بواسطه آنكه حقّ خود را در دست دشمنان خود مى بینند .( [22] )
پس لازم است شیعیان به آن حضرات (علیهم السلام)در این حزن تأسّى نمایند و براى رفع آن به ظهور و فرج آنحضرت (علیه السلام)دعا نمایند ، چنانچه دعا مخصوصى معروف به  دعاء ندبه  از حضرت صادق (علیه السلام)براى این دو عید و روز جمعه و عید غدیر وارد شده كه خوانده شود ، واین دعاء ; مشتمل بر تأسّف براى غیبت حضرت صاحب الامر (علیه السلام) ; و شدّت جزع و حزن و ندبه براى طول غیبت ایشان ; و بر تضّرع و ابتهال به درگاه الهى براى طلب فرج آنحضرت مى باشد .
و بعد از آن عید نوروز و روز عاشورا است ، كه در روز عید نوروز در حدیثى از معلّى نقل شده كه حضرت صادق (علیه السلام)فرمود :
 هیچ نوروزى نیست مگر آنكه ما انتظار مى كشیم ، زیرا كه آن روز ما و روز شیعیان ما است ( [23] )
پس سزاوار است كه دوستان در انتظار فرج ; و سعى و اهتمام در طلب تعجیل آن از خداوند جل شانه ; به اهلبیت (علیهم السلام) تأسّى كنند .
و در مورد روز عاشورا نیز روایت شده است كه : روز عاشورا ; روز خروج حضرت صاحب الأمر (علیه السلام)براى جهاد و قتل دشمنان خصوصاً براى طلب ثار و خونخواهى حضرت ابى عبدالله (علیه السلام)و همه مظلومان كربلا است ، و دعاى مخصوص با فضیلت بسیار در  زادالمعاد  از حضرت صادق (علیه السلام)نقل شده كه در آن روز خوانده شود ، كه جملات زیادى از فقرات شریفه آن مشتمل است بر دعا و طلب فرج اهلبیت اطهار (علیهم السلام) ، و طلب هلاك و خذلان اعدائشان بر آن وجهى كه در وقت ظهور قائمشان (علیه السلام)وعده داده شده اند ، بلكه همه آن دعا شریف مبتنى بر همین مطلب است .
پس لازم و مهم است كه شیعیان در آن روز كمال اهتمام را در حال جزع و حزن و ندبه در مصیبت حضرت ابى عبدالله (علیه السلام)داشته ، و طلب فرج اهلبیت اطهار به ظهور حضرت قائم (علیه السلام) بنمایند ، به این دعات یا ادعیه دیگرى كه براى فرج وارد شده و یا به مضمون آنها كه به زبان خود دعا كننده جارى شود ، كه این دعاء شریف خصوص در چنین روزى علاوه بر فضائل جلیله اش نصرت ویارى به آنحضرت (علیه السلام) ، و نسبت به حضرت ابى عبدالله (علیه السلام)خواهد بود ، چنانچه این نصرت و یارى را در این فصل در ضمن عباراتى بیان كردیم .
و لكن افضل و اشرف اقسام دعا در این روز آن است كه متوسّل به خواندن زیارت مشهوره روزعاشورا شود ، چه در كربلا یا شهرهاى دور دیگر درحالتى كه با یادآورى احوال مظلومى حضرت ابى عبدالله (علیه السلام) ، و اصحاب و اهل بیت اطهار(علیهم السلام)ایشان محزون و گریان است و با این حال در دعا و طلب تعجیل فرج آنحضرت(علیه السلام)تضّرع و ابتهال نماید.
و بر این مطلب در كیفیّت دوازدهم ; با بیان اینكه این نوع از هر نوع دیگر افضل است ; اشاره كردیم .
و بعد از آن روز  دحوالأرض  است ، یعنى روز بیست و پنجم ذى قعدة الحرام و فضائل بسیار دارد .
و این روز هم تعلّق مخصوص به آنحضرت (علیه السلام)دارد ، بواسطه آنكه در  زادالمعاد  از حضرت رضا (علیه السلام)روایت شده كه فرمود :
 حضرت قائم (علیه السلام) در این روز ظاهر خواهد شد .( [24] )
پس سزاوار است كه دوستان در این روز انتظار فرج ایشان را داشته و براى آن دعا كنند ، و دعاى شریف مخصوصى هم با مضامین عالى در همین كتاب از شیخ طوسى (رحمه الله)روایت كرده است .( [25] )
پس كمال اهتمام در خواندن آن و دعاهاى دیگرى كه براى طلب فرج وارد شده است در همه اوقات لازم و مهمّ است ، و در مقام عمل به وظیفه دعا در فرج در این روز ; بهتر آن است كه عدّه اى از مؤمنین مخلص از براى دعا جمع شوند ، بواسطه آنكه همه دعاها ; خصوصاً دعا براى فرج حضرت حجّت (علیه السلام) ــ كه اشرف و اكمل و اعظم اذكار خداوند مى باشد ــ بهتر است به نحو اجتماع خوانده شود .
و در یك حدیث از حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) نقل شده است كه :
هر جماعتى كه روز دحوالأرض جمع شوند براى ذكر پروردگار خود ، پیش از آنكه متفرّق شوند حاجت ایشان بر آورده شود ، و در این روز هزار هزار رحمت از جانب حقّ تعالى بر بندگان نازل مى گردد ، و نود و نه رحمت از آنها مخصوص جمعى است كه مجتمع شده و به ذكر خدا مشغول اند ، و روزش را روزه و شبش را عبادت كنند.

دعا در بهترین حالات انسان
و امّا بهترین اوقاتى كه نسبت به حالات خود انسان است چند مورد است :
اوّل : در حال قنوت .
دوّم : در حال سجده است .
این دو حالت بهترین حالات بنده است ; و نزدیكترین اوقات او بسوى رحمت الهیه است ، و مخصوص تذلّل بنده با خداوند و طلب رحمت از او براى هر حاجتى است و فضیلت هر كدام در اخبار بسیار است ، و در هر یك هم دعاى مخصوصى براى طلب فرج آنحضرت (علیه السلام)از ائمّه اطهار (علیهم السلام)وارد شده است .
سوّم : در حالت همّ و حزنى كه براى انسان عارض مى شود ، خصوصاً در آنچه سبب ظاهرى براى حزن نباشد ، بواسطه آنكه در  مراة العقول  مجلسى از  معانى الاخبار  روایت شده است كه از حضرت صادق (علیه السلام)سئوال شد از سبب این نوع حزنى كه سبب ظاهر براى آن نیست ؟
حضرت فرمود :  هر گاه قلب مبارك امام (علیه السلام)محزون مى شود ، پس تأثیر مى كند در قلوب شیعیان ، بواسطه شدّت اتّصال معنوى كه ما بین آنها و امام(علیه السلام)چون اتصال شعاع خورشید به خورشید حاصل است ، و هم چنین است در جهت سرور قهرى .( [26] )
پس بنابراین ، لازم و مهم است كه دوستان و اولیاء آنحضرت (علیه السلام)در حال این گونه احزان ، بلكه در هر حزنى بیاد آنحضرت بوده كه شاید این ; از جهت حزن قلب مبارك ایشان باشد ، پس دعا نموده و فرج و كشف حزن ایشان را از خداوند متعال طلب نمایند .
چهارم : آنكه هر حاجتى و هر مطلبى كه براى خود از خداوند مى خواهند ، دعا براى ایشان و طلب فرجشان را از خداوند ; مقدّم بدارند ، بواسطه آنچه ذكر شد كه این ; هم از نظر عقلى وهم ازنظر نقلى ثابت است ، و از حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)در روایتى نقل شده كه فرمود :
 لازمه كمال ایمان مؤمن و مرتبه اخلاص در مودّت و دوستى او با آنحضرت (علیه السلام)این است ، كه ایشان ; و هر امرى كه راجع و متعلّق به ایشان باشد ، باید در نزد او اهمّ از امر خودش باشد ، و بر آن مقدّم بدارد .
و دیگر این تقدّم ; یك نوع توسّل و استشفاع كامل به آنحضرت (علیه السلام)است ، و آن از جمله آداب مهمّه دعا مى باشد .
و شاهد بر این دو جهت ، این فقره شریفه از زیارت جامعه است :
 مستشفع إلى الله عزّوجلّ بكم ، و متقرّب بكم إلیه ، و مقدّمكم أمام طلبتی و حوائجی و إرادتی فی كلّ أحوالی و اُموری .( [27] )
یعنى : شما را بسوى خداوند عزّوجلّ شفیع مى نمایم ، و به شما بسوى او تقرّب مى جویم ، و شما را بر هر مطلب و بر همه حاجتهاى خود و بر هر اراده اى كه داشته باشم ، در همه احوال و امور خودم ــ یعنى چه دنیوى چه اُخروى ــ مقدّم مى دارم .
پس بنده مؤمن دراین اقرار كه دراین فقرات شریفه است ; باید صادق باشد ، یعنى : چنانچه به زبان اقرار مى كند پس در قلب و به حسب عمل هم چنین باشد ، كه امر مولاى او در نظرش و در نزد اراده قلبى او در هر امرى از امور ; از امر خودش اهمّ و اعظم باشد ، و هر امرى هم كه تعلّق به ایشان داشته ، سعى او در انجام دادن آن بیشتر از سعى در امر خودش باشد ، و در هر مقامى از جمله در مقام دعا ، امر آنحضرت (علیه السلام)را بر امر خود مقدّم بدارد ، و توسّل به ایشان را وسیله تقرّب نزد خداوند بداند .
پس شفیع قرار دادن آنحضرت (علیه السلام)را نزد خداوند عزّوجلّ از براى مستجاب شدن دعاى او به هر نوعى كه محبوب عند الله باشد ; لازم بداند ، و از آنجمله است آنكه قبل از طلب حاجت خود ; از خداوند فرج ایشان را مسئلت نماید ، چنانچه وارد است در باب صلوات فرستادن ، كه قبل از دعا وسیله استجابت آن دعا مى باشد .
و محبوبیّت این نوع توسّل به آنحضرت (علیه السلام) ، و این كیفیّت تقرّب جستن بوسیله ایشان بسوى خداوند نیز از فقرات دعاى حضرت امام زین العابدین (علیه السلام)در روز عرفه نقل شد ; ظاهر مى شود .


فصل سوّم: در بیان مكان دعا

یعنى بیان امكنه شریفه اى كه در آیات و روایات تصریح و به آنها سفارش شده ، زیرا آن امكنه مباركه در تكمیل هر عبادتى خصوصاً دعا تأثیر زیادى دارد .
پس در مقام اراده دعا براى فرج در ـ صورت امكان ـ بعضى از آن امكنه را اختیار و هنگام تشرّف مادامى كه در آنجاست ; در دعا براى فرج اهتمام نماید .
 
مكانهاى شریف براى استجابت دعا
و آن امكنه شریفه بسیارند ، كه بر وجه اجمال بیان مى كنیم :
از جمله مواقف كریمه و مشاهد مشرفه ; حرم الهى و روضه نبویّه(صلى الله علیه وآله)و روضه هاى مطهره هریك از ائمّه اطهار(علیهم السلام) مى باشد ، كه هر در كدام دعا و عبادتى انجام شود ; چندین برابر فضل و شرافت نسبت به سائر مكانها دارد ، و این مدخلیّت تامّ و كامل در اخبار بسیارى تصریح شده است .
و بعد از اینها حرمهاى عامّه علماء و صلحا ، خصوصاً فرزندان و ذرارى ائمّه (علیهم السلام)است ، كه در بعضى از اخبار تصریح شده است كه :
 مزار آنها در آثار ; در حكم مزار ائمّه اطهار (علیهم السلام)است .
و بعد از آن ; قبور مؤمنین ; خصوصاً قبر والدین است ، و بعد از آن ; مجالس و محافل علما اخیار و صلحاء ابرار ، بلكه عامّه مؤمنین است ، خصوصاً مجالس خاصّه آنها ; چون مجلس ذكر و مجلس توبه و مجلس علم ومجلس فضائل و مراثى اهلبیت اطهار(علیهم السلام) كه در باب هریك از این مكانها در اخبار بسیارى به فضل و شرافت آنها بیان شده ، و همچنین به تأثیر داشتن آنها در استجابت دعا ، و سرعت در ظاهر شدن آثار آن به چندین برابر آنچه در سایر مكانها مى باشد ; تصریح شده است .
پس هر بنده مؤمنى كه حقیقتاً در دعا براى فرج  ــ بواسطه معرفت به فضل آن  ــ اهتمام دارد ; لازم و مهم است در صورت امكان برخى از این امكنه شریفه را بخصوصه ; اختیار نماید ، و هرگاه به آنجا مشرف شد ، بودن در آن را غنیمت شمرده و براى فرج مولاى خود صلوات الله علیه دعا كند .
ولكن در میان مواقف و مشاهد شریفه ، پر فضلیت ترین آنها ــ خصوصاً از جهت تأثیر دعا ــ حرم انور حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام) مى باشد ، و این نه از جهت افضلیّت آنحضرت (علیه السلام) است ، حتّى از حضرت رسول (صلى الله علیه وآله) و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، بلكه بواسطه خصوصیتى است كه در كیفیّت دوازدهم ذكر خواهد شد ان شاء الله تعالى.
و اجمال آن چنین است كه : چون امر شهادت آنحضرت (علیه السلام) با آن شدائد و مصائب جلیله و عظیمه آن ; سبب و وسیله استحكام و بقاء امر توحید و رسالت و ولایت جمیع ائمّه اطهار (علیهم السلام)، و ظهور آثار آنها گردید ، پس فضائل جمیع آنها در وسائل آنحضرت (علیه السلام) جمع شده ، و لهذا حرم ایشان بمنزله حرم همه ائمه ، و بودن در آن ; بمنزله بودن در حرم همه ائمه است ، و زیارت و تعزیت ایشان ; به منزله تعزیت و زیارت همه ائمّه (علیهم السلام) است ، خصوصاً با ملاحظه حدیث تفاخر كعبه و كربلا ، رفعت و جلالت مشهد مبارك ایشان ظاهر مى شود .
وَ مِنْ حَدیثِ كَربلا وَ الْكَعْبَة  *** لِكَربَلا بان عُلُوُّ الرُتْبَة( [28] )
و امّا بهترین مكان در میان سائر امكنه شریفه ــ كه ذكر شد ــ هر مقام و مكانى است كه در آن اقامه عزاى آنحضرت(علیه السلام) شود ، یا زیارت آنحضرت (علیه السلام)خوانده شود ، بواسطه آنكه به مقتضاى بعضى از روایات از هر مكانى كه زیارت ایشان شود ــ خصوصاً زیارت عاشورا ــ بعضى از آن فضائل جلیله شریفه ایكه در حرم انور آنحضرت حاصل مى شود ; عطا مى شود ، و در مكان زیارت ــ خصوصاً از براى خود زائر ــ بعضى از بركات آن مشهد مبارك ظاهرمى شود .
و نیز در حدیث است كه :  آنحضرت در عرش الهى به سه مقام نظر رحمت دارد و در حقّ آن دعا مى فرماید .
اوّل : به مرقد شهدائیكه با ایشان بودند .
دوّم : به حال زوّار شان .
سوّم : به مقام اهل تعزیتشان .( [29] )
پس هر گاه براى كسى حضور در هر یك از امكنه شریفه اتفاق افتد ; در حالتى كه مقرون شود با عزادارى یا زیارت آنحضرت (علیه السلام)ــ از خود او یا غیر او ــ خصوصاً مقارن شود با بعض اوقات شریفه ، و نیز آن احوال مزبوره كه تعلّق به حال داعى دارد ، پس واضح است كه تأثیر دعا و طلب نمودن فرج حضرت صاحب الامر (علیه السلام)در چنین حالى ، با چنین خصوصیاتى ، زیادتى فضل و شرف آن به چندین برابر و غایت كمال خواهد رسید ، و هر بنده مؤمن كه موفّق به درك آن شود ; پس این فضلى خواهد بود كه مثل و مشابهى ندارد ،(وَ ذلِكَ فَضْلُ الله یُؤتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ الله ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ وَ فی ذلِكَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ).( [30] )


فصل چهارم: در بیان موانع دعا

موانعى است كه دعاكننده خصوصاً نسبت به این دعاء ــ یعنى دعا براى فرج ــ باید از خود رفع كند تا آنكه اثر واقعى و كامل دعا به سرعت ظاهر شود ، و نیز بوسیله این دعا فضائل جلیل و كاملى در آیات و اخبار وارد شده ; براى او حاصل شود  ، كه به بعضى از آن فضائل اشاره كردیم و برخى هم در كیفیّت یازدهم ذكر خواهدشد ان شاء الله تعالى .
و آن موانع بسیارند ، و بیان آنها بر وجه كلّى اینست كه :
اجتناب از محارم الهى كه شارع از آنها نهى شدید فرموده و نیز از كوچك شمردن فرائض الهى كه شارع به آنها امر فرموده اجتناب كند .
و از این دو مطلب ; در آیات و اخبار تعبیر به  ورع و تقوى  شده است ، و شواهد برآنها هم بسیار زیاد است ، وشرح آنها در اینجا منافات با اختصار دارد .
و لكن بیان آنها بر وجه كلّى در این فرمایش كریمه است : ( اِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ الْمُتَّقینَ)( [31] ) ، كه حاصل مفادش این است كه : قبول فرمودن خداوند هر عمل خیر و هر عبادتى را طوریكه بر آن آثارش مترتّب شود ، اختصاص و انحصار دارد به آنهائى كه از اهل تقوى باشند .
و این مطلب هم واضح است كه هر گاه حكمى را مشروط و موقوف به یك وصفى از اوصاف كنند ; و آن وصف هم داراى مراتب و درجاتى باشد ، پس به هر درجه از آن وصف كه فراهم شود اثر آن حكم كامل تر مى شود ، و در این مقام نیز چنین است كه : قبول شدن و تأثیر عمل خیر ــ كه از آن جمله است دعا على الاطلاق و نیز خصوص طلب فرج ــ مشروط و موقوف است به وصف تقوى ، و این وصف مراتب ظاهرى و باطنى دارد .
پس بوسیله حاصل و كامل شدن هر درجه و هر مرتبه از مراتب و درجات تقوى در شخص دعا كننده دعا او افضل و شرافت آن كاملتر مى شود .
و از جمله شواهد بر این خصوصیات ; این آیه مباركه است ( اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ الله اَتْقیكُمْ ) ( [32] ) ، كه ماحصل مفادش این است كه : حقیقتاً بهترین و بالاترین شما بندگان نزد خداوند آن كسانى اند كه تقواى بهتر و كاملتر داشته باشد .
و بر حسب دلیل نقلى از آیات و اخبار واضح است كه : از بزرگترین مقامات ظهور كرامت بنده و اعتبار او نزد خداوند ; هنگام دعاء و طلب كردن و حاجت خواستن او از خداوند متعال جلّ شأنه است ، كه هرچه اعتبار و حرمت بنده بوسیله آنچه نزد خداوند جلّ شأنه محبوب است ; ــ یعنى تقواى ــ كاملتر باشد ; اجابت دعاى بنده اكمل خواهد شد ، و این در جهت تعجیل در آن و نیز درجهت مقرون بودن آن به خیر دنیا و خیر آخرت ; و در جهت كامل بودن آثار آن است ، به آنكه : از جمع كثیرى دفع بلا نماید ، یا رحمت و فیضش را شامل حال همه آنها فرماید ، و دعا و شفاعت او را قبول فرماید .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: ظهور امام زمان ، دعا برای ظهور ، حضرت مهدی ، امام زمان ، تحقیق ، مقاله ، كتابها ، آداب دعا ، شرایط دعا ، اوقات دعا ، وقت دعا ، مكان و محل دعا ، موانع دعا ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com