تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - بیان حقوق برادران ایمانى و كیفیّت اداء آن
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
امام زمان در امام مهدی در كتاب و سنت زندگی نامه امام زمان مقاله موعود شناسی انتظار درباره امام زمان امام زمان در سخن حضرت علی نصرت امام زمان كتابها مقاله وتحقیق امام زمان درقرآن در كلام امیرالمومنین مهدی صاحب الزمان در سخنان پیامبر ظهور مهدی احادیث انتظار و مهدویت امام زمان در سخن امیرالمومنین داستان كوتاه داستان امام زمان نهج البلاغه ظهور یاری امام زمان گفتار علی (ع) درباره امام زمان تحقیق زندگی حضرت مهدی داستان درباره امام زمان صاحب الزمان امام زمان صاحبالزمان فروغ تابان ولایت تقیه امام زمان در حدیث ثقلین شیوه یاری امام زمان امام عصر حدیث ثقلین درباره حضرت مهدی در وصف امام زمان امام زمان در سخن پیامبر اكرم شناختی از زندگی امام زمان ادبیات انتظار مهدی نثر درباره امام زمان حدیث در روایات زندگی امام زمان امام زمان در احادیث حضرت مهدی شعر درباره امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   بیان حقوق برادران ایمانى و كیفیّت اداء آن
سه شنبه 5 مرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : كتابخانه مهدویت كتابها شیوه های یاری امام زمان(عج) نظراتنظر دهید!

بیان حقوق برادران ایمانى و كیفیّت اداء آن

  این گفتار در ضمن دو مطلب بیان مى شود .
مطلب اوّل : در بیان حقوق و كیفیّت اداء آن .
مطلب دوّم : در بیان اقسام برادران ، و بیان حكم عمل به آن حقوق نسبت به هر قسم از آنها .
 


 
اقسام حقوقى كه بر عهده انسان است
امّا مطلب اوّل : اوّلا باید بدانیم حقوقى بر عهده انسان لازم مى شود كه باید به ذى حقّ اداء نماید ، و آن حقوق بر سه قسم است :
قسم اوّل : حقوقى است كه خداوند متعال آنها را بر عهده بندگان فرض و لازم فرموده است ، یعنى تعلّق حقوق به همه اهل ایمان بواسطه همان اشتراك و اتّحاد آنها است كه در وصف اركان اسلام و ایمان دارند بدون آنكه فعل خود بندگان به اختیار آنها موجب تعلّق آن حقوق شده باشد .
قسم دوّم : حقوقى است كه بر عهده بندگان تعلّق مى گیرد ، و لكن سبب تعلّق آن حقوق به اختیار خود آنها ـ به فعل و عملشان ـ است ، ولى ارتكاب آن فعل به وجه جواز یا استحباب یا وجوب مى باشد ، مانند حقوقى كه ما بین شوهر و زن یا معلم و شاگرد یا والدین و فرزند و همسایه و امثال اینها مى باشد .
قسم سوّم : حقوقى است كه بر عهده انسان به اختیار و به فعل خودش تعلّق مى گیرد ، و لكن بر وجه ظلم و معصیت و حرمت ، مانند غیبت كردن و تهمت زدن و نمّامى و افساد مابین دو كس نمودن ، و مانند مال كسى را سرقت كردن ، یا گرفتن آن به نحو دیگر و به ظلم و زور یا حیله گرى نمودن و امثال اینها .
 
حقوق متقابل برادران ایمانى نسبت به یكدیگر
امّا قسم اوّل : پس اخبار در بیان آنها بسیار است ، و از جمله روایتى است كه ثقة الاسلام كلینى در  كافى  و شیخ صدوق در  مصادقة الاخوان  از معلّى بن خنیس از حضرت صادق آل محمّد صلوات الله علیه نقل كرده اند كه :
قال : قلت له : ما حقّ المسلم على المسلم ؟
قال(علیه السلام) : له سبع حقوق واجبات ما منهنّ حقّ إلاّ و هو علیه واجب ، إن ضیّع منها شیئاً خرج من ولایة الله و طاعته و لم یكن لله فیه من نصیب .
قلت له : جعلت فداك و ماهی ؟
قال(علیه السلام) : یا معلّى إنّی علیك شفیق ، أخاف أن تضیّع و لاتحفظ ، وتعلم ولاتعمل .
قلت له : لا قوّة إلاّ بالله .
قال(علیه السلام) : أیسر حقّ منها أن تحبّ ما تحبّ لنفسك ، و تكره ما تكره لنفسك .
و الحقّ الثانی : أن تجتنب سخطه و تتّبع مرضاته ، و تطیع أمره .
و الحقّ الثالث : أن تعینه بنفسك و مالك و لسانك و یدك و رجلك .
و الحقّ الرابع : أن تكون عینه و دلیله و مرآته .
و الحقّ الخامس : أن لاتشبع و یجوع و لاتروی و یظماء و لا تلبس و یعرى .
و الحقّ السادس : أن یكون لك خادم و لیس لأخیك خادم فواجب أن تبعث خادمك فیغسل ثیابه و یضع طعامه و یمهد فراشه .
و الحقّ السابع : أن تبرّ قسمه و تجیب دعوته و تعید مریضه و تشهد جنازته ، و إذا علمت أنّ له حاجة تبادره إلى قضائها و لا تلجاه إلى أن یسألكهاو لكن تبادره مبادرة ، و إذا فعلت ذلك وصلت ولایتك بولایته و ولایته بولایك .( [50] )
یعنى  : معلى بن خنیس گوید : خدمت آنحضرت (علیه السلام) عرض كردم : حقّ مسلم بر مسلم چیست ؟
فرمود : كه از براى او هفت حقّ واجب است كه هیچ یك از آن حقوق نیست مگر آنكه واجب است بر عهده او ، به وجهى كه اگر ضایع نماید چیزى از آنها را از ولایت الهى و از اطاعت او خارج مى شود ، و از براى خداوند در وجود او بهره و اثرى از آثار بنده گى و دوستى او نیست .
گفتم به ایشان فدایت شوم آن حقوق چیست ؟
فرمود : اى معلّى ! من درباره تو خائفم كه آنها را ضایع نمائى و محافظت نكنى ، و یاد بگیرى و عمل ننمائى .
مى گوید : گفتم : امید یارى از خداوند دارم .
فرمود : كمترین حقّ از آنها این است كه آنچه را كه براى خودت دوست دارى براى او نیز دوست داشته باشى ، و آنچه از براى خود كراهت دارى ; براى او نیز كراهت داشته باشى .
و حقّ دوّم آن است كه از اعمالیكه باعث خشم او مى شود اجتناب كنى ، و در آنچه خشنودى او است سعى نمائى ، و امر او را اطاعت كنى .
و حقّ سوّم آنكه اورا به جان و مال و زبان و دست و پاى خودت یارى كنى .
و حقّ چهارم آنكه براى او به منزله چشم او و راهنماى او و مرآت او باشى. (یعنى : او را در هر امرى كه خیر و رشد و صلاح او باشد ; دانا و ملتفت كنى و آنچه موجب ضرر و خطر و هلاك او باشد به او نشان دهى ).
و حقّ پنجم آنكه تو سیر نباشى و او گرسنه باشد ، و تو سیراب نباشى و او تشنه باشد ، و تو پوشیده نباشى و او برهنه باشد .
و حقّ ششم آنكه هرگاه از براى تو خادم باشد و از براى برادر تو خادمى نباشد ، پس واجب است كه خادمت را بفرستى براى آنكه لباس او را بشوید و طعام او را فراهم كند و رخت خواب براى او بگستراند .
و حقّ هفتم آنكه قَسَم او را تصدیق نمائى ، و دعوت او را اجابت كنى ، و او را در حال مریضى عیادت نمائى ، و بر جنازه او حاضر شوى ، و آنكه هر گاه دانستى كه از براى او حاجتى است ; در اصلاح آن تعجیل كنى ، و نگذارى كه پناه آورد و براى اصلاح آن از تو سئوال كند ، و كمال عجله و سرعت را در امر حاجت او بنمائى .
و هرگاه با او چنین رفتار كردى ، دوستى خود را به دوستى او و دوستى او را به دوستى خود وصل كرده اى ، یعنى به وظیفه حقیقى اتحاد عمل كرده اى .
همچنین از ابى منصور روایت شده :
قال : كنت عند أبی عبدالله(علیه السلام) أنا و ابن منصور و عبدالله بن طلحة ، فقال ابتداء منه : یابن أبی یعفور .
قال رسول الله(صلى الله علیه وآله) : ستّ خصال من كنّ فیه كان بین یدى الله عزّوجلّ و عن یمین الله عزّوجلّ .
فقال ابن أبی یعفور : و ما هنّ جعلت فداك ؟
فقال : یحبّ المرء المسلم لأخیه ما یحبّ لأعزّ أهله ، و یكره المرء المسلم ما یكره لأعزّ أهله ، و یناصحه الولایة .
فبكى ابن أبى یعفور و قال : كیف یناصحه الولایة ؟
قال : یابن أبی یعفور ; إذا كان منه بتلك المنزلة بثّه همّه ففرح لفرحه إن هو فرح ، و حزن لحزنه إن هو حزن ، و إن كان عنده ما یفرّج عنه فرج عنه ، و إلاّ دعا الله عزّوجلّ له .
قال : ثمّ قال أبو عبدالله(علیه السلام) : ثلاث لكم و ثلاث لنا أن تعرفوا فضلنا ، و اتطأوا عقبنا و تنتظروا عاقبتنا ، فمن كان هكذا كان بین یدى الله عزّوجلّ فیستضیء بنورهم من هو أسفل منهم ، و أمّا الّذین عن یمین الله فلو أنّهم یراهم من دونهم لم یهنأهم العیش ممّا یرون من فضلهم .
فقال ابن أبی یعفور : و مالهم لا یرون و هم عن یمین الله تعالى ؟
فقال : یابن أبى یعفور ; إنّهم محجوبون بنور الله ، أما بلغك الحدیث أنّ رسول الله(صلى الله علیه وآله)كان یقول : إنّ لله خلقاً عن یمین العرش بین یدىِ الله عزّوجلّ الضاحیة ، یسئل السائل ما هؤلاء ؟ فیقال : هؤلاء الّذین تحابّوا فی جلال الله .( [51] )
یعنى : صادق آل محمّد (علیه السلام) به ابن ابى یعفورفرمود : كه حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)مى فرمایند :  شش خصلت است كه هر كس داشته باشد ; در درجه عالیه محضر قرب خداوند عزّوجلّ و در مقام خاص كرامت او خواهد بود .
پس ابن ابى یعفور عرض كرد : فدایت شوم ، آن خصال كدام است ؟
آنحضرت (علیه السلام)فرمود : اینست كه دوست بدارد مرد مسلم از براى برادر خود آنچه را كه براى عزیز ترین اهل خود دوست مى دارد ، و كراهت داشته باشد آنچه را كه براى عزیزترین اهل خود كراهت دارد ، و براى او دوستى خود را خالص گرداند .
پس ابن ابى یعفور گریان شد ; و عرض كرد : چگونه با او دوستى خود را خالص نماید ؟
فرمود : اى ابن ابى یعفور ! هرگاه نسبت به برادرش در مقام خلوص محبّت بوده باشد ، از حال او و همّ او تفحّص و جستجو خواهد كرد ، پس اگر برادرش خوشحال باشد ; او هم براى خوشحالى او خشنود مى شود ، و اگر محزون باشد او هم از براى حزن او محزون مى شود ، و در این حال اگر نزد او وسیله ایكه كه رفع حزن از او نماید ، پس حزن او را رفع نماید ، و اگر نباشد از براى او دعا مى كند .
پس حضرت صادق (علیه السلام) فرمود : سه خصلت از براى شما است نسبت به یكدیگر ، و سه خصلت هم به ما تعلّق دارد ، یعنى حقّى است از براى ما كه باید آن را ادا كنید ، به آنكه به فضل مخصوص ما ; معرفت پیدا نمائید ، و ما را در قول و فعل مان متابعت نمائید ، و انتظار فرج و ظهور دولت و سلطنت ما را داشته باشید .
پس هركس داراى این صفات باشد در مقام عالى و محضر قرب خداوند عزّوجلّ خواهد بود ،و آنهائى كه مقامشان از اینها پست تر است كسب نور از نور آنها خواهند نمود ، و امّا آنهائى كه در مرتبه رفیعه خاص كرامت خداوند متعال مى باشند ، پس اگر چنانچه ببینند آنها را ; كسانیكه پست تر از آنهایند ، ناگوار خواهد شد عیش آنها ، بواسطه آنچه كه از بلندى مقام آنها ببینند .
پس ابن ابى یعفور عرض كرد : چگونه آنها را نمى بینند ، و حال آنكه آنها در چنین مقام نمایانى از كرامت خاص خداوند مى باشند ؟
پس آنحضرت (علیه السلام) فرمود : بدرستیكه اینها به نور خداوند مستور و پنهانند ، آیا این حدیث به تو از رسول خدا (صلى الله علیه وآله)نرسیده است كه :  از براى خداوند خلقى هست كه در جانب راست عرش در محضر قرب خداوند عزّوجلّ ، و در مقام خاص كرامت الهى مى باشند ، كه صورتهاى آنها از برف سفیدتر و از آفتاب تابنده و روشن تر است .
سئوال شد كه : اینها چه كسانیند ؟
پس جواب داده شد كه : اینها كسانیند كه با یكدیگر از براى بزرگوارى خداوند دوستى مى كنند .
یعنى : دوستى هر یك از آنها با برادران مؤمن محض ملاحظه انتساب برادر مؤمن آنها به خداوند متعال است ، بواسطه وصف ایمان ، و این مانند اكرام و محبّت به شاهزاده است از جهت ملاحظه بزرگوارى سلطان ، و به جهت آنكه فرزند سلطان است .

 


[1] ــ بحارالانوار ج96 ص175 حدیث2 .
[2] ــ بحارالانوار ج96 ص175 حدیث5 ، با اندكى تفاوت .
[3] ــ بحارالانوار ج71 ص285 حدیث5 .
[4] ــ ترجمه :پس هرگاه مدیون ; سفیه یا مجنون بوده باشد ، یا صلاحیت ندارد  ، پس ولىّ او با عدل امضاء كند . (سوره بقره آیه282).
[5] ــ تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام) ص635 حدیث370 .
[6] ــ ترجمه : ابان بن تغلب گوید : از امام صادق 7 در مورد حقّ مؤمن بر مؤمن سئوال نمودم .
حضرت فرمود  : حقّ مؤمن بر مؤمن بزرگتر از اینهاست ، اگر به شما گویم انكار مى كنید ، هنگامى كه مؤمن از قبرش خارج میشود  ، تمثالى همراه او از قبر خارج میشود ، و به او گوید : تو را مژده باد به كرامت و سرور از جانب خداوند.
مؤمن گوید: خدا تو را به خیر مژده دهد  ، سپس آن تمثال همراه او میرود و او را همچنان مژده میدهد و چون به امر هولناكى میگذرد ، به او میگوید: این براى تو نیست ، و چون به امر خیرى مى گذرد میگوید:این براى تو است. همچنین پیوسته با او باشد و او را از آنچه مى ترسد ایمنى و به آنچه دوست دارد مژده دهد تا همراه او در برابر خداى عزّوجلّ بایستد.
سپس چون خدا بسوى بهشت فرمان دهد ، تمثال به او گوید: تو را مژده باد ، زیرا خداى عزّوجلّ دستور بهشت برایت صادر فرمود ، مؤمن گوید: تو كیستى خدایت رحمت كند كه از بیرون آمدن قبر همواره مرا مژده دهى و در میان راه انیس من بودى ، و از پروردگارم به من خبر دادى؟
تمثال گوید: من آن شادى هستم كه در دنیا به برادرانت رساندى ، من از آن شادى آفریده شدم تا تو را مژده دهم و دلدار ترس تو باشم. (كافى ج2 ص191 حدیث10).
[7] ــ امام باقر(علیه السلام) فرمو: در آنچه خداوند متعال با حضرت موسى بنده خویش مناجات كرده چنین بود: فرمود همانا براى من بندگانى است كه بهشت خویش را بر آنان ارزانى داشته و ایشن را در آن فرمانروا ساختم .
حضرت موسى (علیه السلام) عرض كرد: پروردگارا! اینان كیانند كه بهشت خویش را بر آنان مباح گرداندى و آنان را در آن حاكم ساختى ؟
فرمود :هر كسى مؤمنى را خوشحال سازد . (كافى ج2 ص191 حدیث3) .
[8] ــ ترجمه :چنین مپندارد كسى از شماكه چون مؤمنى را شادمان میكند كه فقط او را مسرور نموده  ، بلكه  ; به خدا قسم رسول خدا را خوشحال كرده است .(كافى ج2 ص189 حدیث6) .
[9] ــ ترجمه : رسول خدا(صلى الله علیه وآله)فرمود : محبوبترین اعمال نزد خدا سرورى است كه به مؤمنى رسانى و گرسنگى او را بزدائى یا گرفتارى او را برطرف كنى . (كافى ج2 ص191 حدیث11).
[10] ــ ترجمه : امام صادق (علیه السلام) فرمود : هركه مؤمنى را شاد كند ، آن شادى را به رسول خدا(صلى الله علیه وآله)رسانیده ، و هركه به پیامبر (صلى الله علیه وآله) شادى رساند آن شادى را به خدا رسانیده ، و همچنین است كسى كه به مؤمنى اندوهى برساند . (كافى ج2 ص192 حدیث14) .
[11] ــ ترجمه : امام صادق(علیه السلام) فرمود : هركه براى خدا در راه حاجت برادر مسلمانش كوشش كند خداى عزّوجلّ برایش هزار حسنه نویسد كه بدان سبب خویشان و همسایگان و برادران و آشنایانش آمرزیده شوند ، و اگر كسى در دنیا به او احسانى كرده باشد ، روز قیامت به او گویند : به آتش در آى و هركس بیابى كه در دنیا به تو احسانى كرده ، به اذن خدا خارجش كن مگر اینكه ناصبى ( دشمن ائمه(علیهم السلام) باشد . (كافى ج2 ص197 حدیث6) .
[12] ــ سوره حشر آیه 9 .
[13] ــ ترجمه : امام صادق (علیه السلام) فرمود  : همانا چیزیكه خداوند مؤمن را بدان اختصاص داده است اینكه او را آشناكند كه احسان برادران خود نماید اگر چه كم باشد ، و احسان و نیكى با زیادى نیست  ، و از این روست كه خداوند متعال در كتابش مى فرماید : اگر چه تنگدست و در مضیقه باشند دیگران را بر خود ترجیح دهند سپس خداوند میفرماید :  هركس بخل نفس خود را نگه دارد ( بدیگران احسان كند) آنان رستگارانند و هركس را خدا به این خصلت شناخت او را دوست دارد  ، و هركس را خدا دوست دارد مزدش را روز قیامت بدون حساب  ; كامل دهد .
سپس فرمود : اى جمیل! این حدیث را به برادرانت بگو كه موجب تشویف آنهابه احسان است. (مصادقة الاخوان ص66 حدیث2) .
[14] ــ ترجمه  : حضرت صادق(علیه السلام) فرمود : كسى كه برادر خود را شادمان نماید ، قسم به خدا این سرور و شادمانى به رسول خدا (صلى الله علیه وآله)مى رسد ، و هركس شادمانى او به پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله)برسد ، سرور و شادمانى او به خداوند مى رسد ; هركس شادمانى و سرور او به خدا برسد ، او را به بهشت فرمان دهند . (مصادقة الاخوان ص62 حدیث8) .
[15] ــ ترجمه :رسول خدا(علیه السلام) فرمود :كسیكه در نیاز برادر مؤمن خود كوشش نماید ــ كه در آن نیاز; رضایت خداوند عزّوجلّ بوده ، و براو صلاح باشد ــ چنان است كه خداوند عزّوجلّ را هزار سال خدمت كرده بدون اینكه چشم زدنى در معصیت و گناه واقع شود
(كمال الدین ص541 حدیث3) .
[16] ــ اقبال الاعمال ص683  ، بحارالانوار ج97 ص79 حدیث44 .
[17] اقبال الاعمال ص682 .
[18] ــ اقبال الاعمال ص317 .
[19] ــ بحارالانوار ج98 ص303 حدیث2 .
[20] ــ اقبال الاعمال ص 517 .
[21] ــ ترجمه : خدایا ; براى ولى خود شكرو سپاس آنچه بر او نعمت داده اى الهام نما ، و مثل آن سپاس را به سبب آنحضرت بما الهام فرما ، و او را از جانب خود توانائى كه او را یارى دهند است عطا فرما ، و باگشودنى آسان مشكلات او را بگشاى ، و او را به تواناترین تكیه گاه خود یارى ده ، و توانائى و پشتش را محكم گردان ، و بازویش را توانائى بخش و با دیده مراقبت رعایت اش كن ، و با حفظ كردنت حمایت كن ، و به فرشتگانت یاریش نما ، و باسپاه غلبه كننده ات كمكش فرما ، و كتاب خود و احكام و شرایع و سنت رسولت (صلى الله علیه وآله) را بوسیله او پایدار ، و آنچه از نشانه هاى دینت را ستمكاران میرانده اند بوسیله او زنده گردان  ، و زنگ ستم را از طریقه خود بوسیله او بزداى ، و بوسیله او سختى را از راحت دو ساز ، و عدول كنندگان از راهت را بوسیله او از میان بردار ، و آنانكه در راه تو اعوجاج و كجى مى طلبند بوسیله او نابودشان گردان ، و او را براى دوستانت نرم و بردبار گردان ، و دستش را بر دشمنان بگشا یعنى مسلّط فرما ، و رحمت و مهربانى و عطوفت و شفقّت او را به ما ببخش ، ما را براى او سامع و مطیع قرار بده ، در راه رضایت او كوشش كننده و در نصرت و یارى و دفاع كننده قرار بده ، و بوسیله آنها بسوى خودت و رسولت (صلى الله علیه وآله) متقرّب فرما . (اقبال الاعمال ص 353) .
[22] ــ مكیال المكارم ج2 ص25 .
[23] ــ بحارالانوار ج53 ص308 حدیث84 .
[24] ــ بحارالانوار ج98 ص340 حدیث3 .
[25] ــ رجوع كنید به بحارالانوار ج98 ص 341 ــ 345 .
[26] ــ مرآة العقول ج9 ص10 و 11 .
[27] ــ مفاتیح الجنان
[28] ــ خصائص حسینیة ص67 .
[29] ــ بحارالانوار ج25 ص376 حدیث24.
[30] ــ ترجمه : این فضل خداونداست كه به هركس خواهد عطا مى كند ، و فضل و كرم خداوند بسیار عظیم است . (سوره حدید آیه21).
[31] ــ سوره مائده آیه27 .
[32] ــ سوره حجرات آیه 13 .
[33] ــ ترجمه: خداوند در درون مرد دو قلب قرار نداده است. (سوره احزاب آیه 4).
[34] ــ تفسیر برهان ج3 ص291 .
[35] ــ بتحقیق هركس نفس خود را از گناه پاك سازد ; رستگار خواهد بود ، و هركس نفسش را به كفر و گناه پلید گرداند ; البتّه زیانكار خواهد گشت . (سوره شمس آیه 9).
[36] ــ ترجمه: و آنانكه در راه ما مجاهده مى كنند  ; محقّقاً آنها را به راه خویش هدایت مى كنیم . (سوره عنكبوت آیه 69).
[37] ــ سوره زلزال آیه 7 .
[38] ــ ترجمه : همانا نماز انسان را از هركار زشت ومنكر بازمى دارد. (سوره عنكبوت آیه 45).
[39] ــ
[40] ــ سوره بقره آیه 83 .
[41] ــ تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام)ص267 حدیث256.
[42] ــ سوره بقره آیه 24 .
[43] ــ تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام)ص204 حدیث 93.
[44] ــ سوره بقره آیه 82 .
[45] ــ سوره بقره آیه 24 .
[46] ــ تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام) ص 319 حدیث 161.
[47] ــ تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام) ص320 حدیث 162
[48] ــ سوره شورى آیه 30 .
[49] تفسیر امام حسن عسكرى (علیه السلام) ص319 تا 326 ، احادیث 162 ـ173 .
[50] ــ كافى ج2 ص169 حدیث2  ، مصادقة الاخوان ص 40.
[51] ــ كافى ج2 ص172 حدیث9 .

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: حقوق برادران ، یاری امام زمان ، حق مومنین ، خق برادر دینی ، یاری امام زمانمقاله ، بیان حقوق برادران ایمانى و كیفیّت اداء آن ، اقسام حقوق ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com