تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - قرآن و پایان تاریخ
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
گفتار علی (ع) درباره امام زمان زندگی نامه امام زمان نثر درباره امام زمان امام زمان در زندگی حضرت مهدی احادیث ظهور مهدی درباره امام زمان صاحب الزمان حضرت مهدی انتظار و مهدویت داستان درباره امام زمان امام عصر شناختی از زندگی امام زمان امام زمان در سخن پیامبر اكرم حدیث داستان كوتاه امام زمان در سخن امیرالمومنین كتابها موعود شناسی امام زمان در حدیث ثقلین داستان امام زمان ادبیات انتظار انتظار نهج البلاغه مقاله مهدی امام مهدی در كتاب و سنت در روایات حدیث ثقلین فروغ تابان ولایت در وصف امام زمان امام زمان درقرآن تحقیق شعر درباره امام زمان زندگی امام زمان تقیه امام زمان در سخن حضرت علی در سخنان پیامبر شیوه یاری امام زمان امام زمان در احادیث ظهور در كلام امیرالمومنین امام زمان صاحبالزمان درباره حضرت مهدی نصرت امام زمان مقاله وتحقیق یاری امام زمان مهدی صاحب الزمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   قرآن و پایان تاریخ
یکشنبه 2 خرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : منجی در كتاب و سنت امام زمان (عج) در قرآن نظراتنظر دهید!

http://www.masumin.ir/aks/quran.jpg

قرآن و پایان تاریخ

بشر به مقتضاى حُب ذات و طبیعت جست‏وجوگر خود همواره به سرانجام دنیا مى‏اندیشد و اكنون كه فقر و فساد، ظلم و ستم، تبعیض و ناجوانمردى، استعمار و استثمار، انحصارطلبى قطب سلطه گر و صدها و هزاران پدیده نا میمون فرهنگى، سیاسى و اقتصادى و اجتماعى به صورت وحشتناكى بر جوامع بشرى چنگ انداخته و عرصه را بر انسان‏هاى آزادیخواه و طالب حداقل حقوق انسانى تنگ نموده، این سؤال كه آینده جهان و پایان تاریخ چگونه خواهد بود از اهمیت ویژه برخوردار است.


و اهمیت بیشتر آن زمانى روشن‏تر مى‏گردد كه به این نكته توجه داشته باشیم كه بشر در دوران اوج شكوفایى علمى، صنعتى و تكنولوژى است و این همه رشد و ترقى نه تنها مشكلى از بشر خسته از جنگ‏ها و خونریزى‏ها، اضطراب‏ها و تشویش‏ها، نامردمى‏ها و تبعیض‏ها برطرف نساخته، كه مایه تورّم مشكلات و تشدید دردهاى او گردیده است.
اكنون باید بگوییم این حق آدمى است كه بداند بشر در سیر قهقرایى به گرداب فلاكت و بدبختى افكنده خواهد شد یا با آینده‏اى روشن و عصرى طلایى كه آدمى به حقوق انسانى خود مى‏رسد و به سعادت و فلاح دست مى‏یابد مواجه مى‏شود. دانستن هر یك از این دو پاسخ فقط رفع یكى از مشكلات فكرى او نیست بلكه نوع جهت‏گیرى او را در زندگى معین خواهد كرد و او را از خمودگى و سستى، یأس و افسردگى، اضطراب و پریشانى، انحطاط و سقوط خارج ساخته به انسانى پرتكاپو و فعال، امیدوار به آینده، صبور، مقاوم و ترقى خواه تبدیل خواهد كرد.
همه ادیان الهى و بیشتر مكاتب بشرى، درباره پایان تاریخ، اظهار نظر كرده‏اند. در همه پیش‏گویى‏هاى{ . نجات بخشى در ادیان، ص 13 و 14؛ على و پایان تاریخ، ص25-15.}
مربوط به آخرالزمان، خبرهاى وحشتناك و نگران‏كننده‏اى وجود دارد؛ ولى اغلب بر این امر اتّفاق نظر{ . هزاره گرایى، ص 25. }
است كه پایان كار بشر، روشن و سعادت‏آمیز است. در تمام فرقه‏ها و{ . نجات‏بخشى در ادیان، ص 13 و 14. }
مذاهب اسلامى، كم و بیش سرانجام سعادت‏مند بشر پیش‏بینى شده است.{ . قیام و انقلاب مهدى، ص 5. }
در متون زرتشتى (از آیین‏هاى باستان) به صراحت از دوره طلایى بشر در پایان جهان یاد شده كه به آشوب‏ها و بلاهاى بسیار مسبوق خواهد بود و با ظهور واپسین منجى (سوشیانس) محقّق مى‏شود. در آیین هندوان نیز هر{ . اوستا، گاهان، یسنه 46، ب 3 و یَشتها، اردیبهشت، ب 10 - 17 و فروردین، ب 129؛ نجات‏بخشى در ادیان، ص 3 - 71. }
دوره انسانى به چهار قسمت تقسیم شده كه قسمت چهارم آن، مظهر غروب و افول تدریجى معنویت اوّلیه است و از آن، به عصر ظلمت (Kali Yuga) تعبیر مى‏شود؛ سپس منجى بشر ظاهر شده و با فروپاشى جوامع انسانى و ازبین رفتن شرارت‏ها، دوره‏اى نو آغاز مى‏گردد. در متون بودایى نیز از این{ . بحران دنیاى متجدّد، ص 1 و اوپانیشاد، ص 772 - 774 و 737. }
دوره، سخن به میان آمده است. در{ . بودا، ص 518 و 519؛ على و پایان تاریخ، ص 23. }
ادیان ابراهیمى، بیش از آیین‏ها و مكاتب دیگر بر دوره طلایى بشر در پایان تاریخ، تأكید شده است. در عهد عتیق، برقرارى سعادت و عدالت در سرتاسر جهان پیش‏بینى شده كه به وسیله �مشیح� محقّق مى‏شود. در{ . كتاب مقدّس، اشعیاء 11 و 12، یوئیل 3 و 4، زكریا 9، دانیال 2: 44، و 7: 13 و 27. }
عهد جدید نیز به این مطلب پرداخته شده و مكاشفه یوحنا به طور كامل به{ . كتاب مقدّس، متى 24: 15 - 44، و رسل 2: 17 - 21. }
حوادث ناگوار آخرالزمان، اختصاص یافته و در پایان آن، به برقرارى صلح و آرامش جهان تحت حاكمیت مؤمنان اشاره شده است. در میان مكاتب{ . كتاب مقدّس، مكاشفه یوحنا 4 - 22؛ نجات بخشى در ادیان، ص113 - 133. }
بشرى، پیش‏بینى �ماركس� از مدینه كمونیستى همراه با كمون نهایى ایجاد شده، تصویرى از جامعه بى‏طبقه و بى‏نیاز از دولت را ارائه مى‏دهد.{ . ماركس و ماركسیسم، ص 91 - 94. }
پیش‏بینى‏هاى �رنه‏گنون� (عبدالواحد یحیى) از افول و فروپاشى تمدّن مادّى غرب و ظهور مجدّد حقّ و حقیقت كه با نظر به داده‏هاى آیین‏هاى باستان و ادیان ابراهیمى ارائه شده خبر مى‏دهد. نظریّه پایان تاریخ{ . بحران دنیاى متجدّد، ص 2، 20، 55، 105، 154 و 186؛ علائم آخرالزمان، ص 188 - 199، 200 و 318. }
�فوكویاما� پیروزى نهایى نظام غربى و حاكمیّت ابدى آن بر سرتاسر جهان را پیش‏بینى كرده است و نظریّه{ . �پایان تاریخ و آخرین انسان‏ها� مجله اطلاعات سیاسى واقتصادى، ص 22. }
�برخورد تمدّن‏ها� از �هانتینگتون�، جنگ جهانى تمدّن‏ها و نظم جهانى نوین براساس مرزهاى تمدّنى را در پایان این دوره از جهان، پیش‏بینى مى‏كند.
{ . برخورد تمدّن‏ها و بازسازى نظم جهانى، ص 485 و 516. }

دیدگاه كلّى قرآن درباره پایان تاریخ
دیدگاه قرآن درباره سرانجام بشر، دیدگاهى خوش‏بینانه بود و پایان دنیا، پایانى روشن و سعادت آمیز دانسته شده است. سرانجامِ سعادت‏مند جهان، همان تحقّق كامل غرض آفرینش انسان‏ها است كه چیزى جز عبادت خداوند نخواهد بود:
�و مَا خَلَقتُ الجِنَّ والإِنسَ إِلَّا لِیَعبدونَ.� (ذاریات(51)، 56).
عبودیّت الهى در سطوح گوناگون فردى و اجتماعى آن، براساس برنامه‏ریزى خداوند و در چارچوب اصل اختیار واقع شده و غالب انسان‏ها از آن بهره‏مند مى‏شوند:
�وَعدَ اللَّهُ الَّذینَ ءَامَنوا مِنكُم وعَمِلوا الصَّلِحتِ لَیَستخلِفنَّهُم فِى‏الأَرضِ... ولَُیمَكِّننَّ لَهُم دِینَهُم الَّذِى ارتَضى لَهُم و لَیُبدِّلنَّهُم مِن بَعدِ خَوفهِم‏أَمناً یَعبُدونَنِى لَایُشرِكونَ بِى شَیئاً� (نور(24)،55).
�هُو الَّذِى أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدى وَدِینِ الحَقّ لِیُظهِرَهُ عَلَى‏الدِّینِ كُلِّهِ.� (توبه(9)،33؛ فتح(48)،28؛ صف(61)،9)
{ . تاریخ الغیبة الكبرى، ص 233 - 239؛ تاریخ ما بعدالظهور، ص33. }
آیات ناظر به آینده جوامع انسانى، بر عنصر خوش‏بینى در جریان كلّى نظام طبیعت و طرد عنصر بدبینى درباره پایان كار بشر تأكید ورزیده، به نوعى فلسفه تاریخ براساس سیر صعودى و تكاملى آن اشاره دارد. از{ . قیام و انقلاب مهدى، ص 6 و 14. }
نگاه اسلام، دین با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، در كامل‏ترین شكل خود به بشر عرضه شده:
�اَلیَومَ أَكمَلتُ لَكُم دِینَكُم و أَتمَمتُ عَلیكُم نِعمَتى و رَضیتُ لَكُم الإِسلمَ دِیناً� (مائده(5)،3).
و همواره با انتقال از جامعه‏اى به جامعه دیگر شكوفاتر مى‏گردد:
�مَنْ یَرتدَّ مِنكُم عَن دِینِه فَسوفَ یأتِى اللّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهم و یُحِبّونَه�. (مائده(5)،54){ . فلسفه تاریخ، ص 251-247. }
خداوند از پیامبران گذشته، پیمان گرفته كه به پیامبر خاتم(ص) ایمان‏آورده، به‏او یارى رسانند (آل عمران(3)،81) بنابراین، تمام نبوت‏ها و شرایع پیشین، مقدمه و پیش درآمد شریعت ختمیّه‏اند. از ظاهر برخى{ . نهج البلاغه، ص 20؛ خاتمیّت، ص 21. }
آیات، چون:
�والسَّبقونَ السَّبقونَ � أُولئِكَ المُقرَّبونَ... � ثُلَّةٌ مِن الأَوَّلینَ � وَ قَلیلٌ مِن الأَخِرین� (واقعه(56)،10 - 13 و 14).
و نیز بعضى روایات برمى‏آید كه{ . صحیح بخارى، ج 4، ص 228 و 229. }
پیشینیان از مردم آخرالزمان، فضیلت و مرتبه بالاترى داشته‏اند؛ امّا اهل{ . بیضاوى، ج 5، ص 284؛ من وحى القرآن، ج 21، ص 329. }
تفسیر، سبقت گرفتگان را پیامبران و اصحابشان دانسته و سبقت را فضیلتى براى اقوام گذشته نشمرده‏اند؛ زیرا طبیعى است كه اصحاب پیامبر(ص)، نسبت به تمام پیامبران دیگر و اصحابشان بسیار كم‏تر باشند؛ البته{ . نهج البیان، ج 5، ص 135؛ نمونه، ج 23، ص 207. }
روایاتى نیز حاكى از نسخ آیه مزبور نقل شده كه درست به نظر{ . الدرّالمنثور، ج 8، ص 8. }
نمى‏رسد؛ و به دلیل سطح بالاى{ . الكشاف، ج 4، ص 459. }
معرفت مردم آخرالزمان معجزات حسّى اقوام گذشته، جاى خود را در اسلام به معجزه عقلى و علمى (قرآن) داده و وحى قرآنى، با سخن از قرائت{ . الاتقان، ج 2، ص 252. }
و علم و قلم، آغاز مى‏شود:
�اِقرَأ بِاسمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ � خَلَقَ الإِنسنَ مِن عَلَقٍ � اِقرَأ و رَبُّكَ الأَكرَمُ � الَّذِى عَلَّمَ بِالقَلمِ � عَلَّمَ الإِنسنَ ما لَم یَعلَم�. (علق(96)، 1 - 5).
و قرآن، از دوره ماقبل اسلام، به عنوان عصر جاهلیت در مقابل عصر علم و خرد یاد مى‏كند:
�الجَهِلیَّةِ الأُولَى� (احزاب(33)،33).
{ . خاتمیت، ص 39-36. }
از این رو، طبق روایات، سوره توحید و شش آیه آغازین سوره حدید، براى اقوامى در آخرالزمان نازل شده كه در كاوش‏هاى دینى، از اقوام پیشین ژرف‏اندیش‏تر و دقیق‏ترند. در{ . الكافى، ج 1، ص 91. }
روایات متعدد دیگر نیز دوره آخرالزمان و مردم آن، به رغم وقوع فتنه‏ها و آشوب‏هاى بسیار، بهترین زمان و بهترین مردم شناسانده شده‏اند؛ بنابراین، میان دیدگاه{ . بحارالأنوار، ج 52، ص 124 و 125؛ كتاب الغیبه، نعمانى، ص206. }
خوشبینانه اسلام درباره پایان تاریخ و ظهور آفت‏هاى اجتماعى بسیار در آن دوره، هیچ گونه تنافى وجود ندارد. برخى از پیامبران نیز به دلیل فضیلت مردم آخرالزمان، از خداوند خواسته‏اند كه نام و راهشان در میان آنان جاوید بماند. (شعراء(26)،84) قرآن، امت{ . البرهان، ج 4، ص 174. }
پیامبر را معتدل‏ترین و در نتیجه كامل‏ترین:
�و كَذلِكَ جَعلنكُم أُمَّةً وَسَطاً� (بقره(2)،143).
{ . خاتمیت، ص 19. }
و بهترین امّت:
�خَیرَ أُمَّةٍ اُخرِجَت لِلنَّاسِ� (آل عمران(3)،110).
معرفى مى‏كند؛ بر همین اساس،{ . نمونه، ج 23، ص 208. }
خوارق عادت در آخرالزمان به كمترین میزان رسیده و خداوند از طریق سنت‏هاى طبیعى تاریخ، جوامع بشرى را با آزمایش‏هاى مختلف به حدى از بلوغ، شعور و تجربه مى‏رساند كه زمینه حكومت جهانى صالحان مهیا شود و بر اساس سنّت همیشگى{ . تاریخ الغیبه الكبرى، ص 244-242. }
خویش، مؤمنان را بر همه موانع چیره ساخته، به فتح و پیروزى پایدار مى‏رساند:
�إِنَّهُم لَهمُ المَنصُورونَ � و إِنَّ جُندَنا لَهُم الغَلِبون�. (صافات(37)،172 و 173).
{ . فى ظلال، ج 5، ص 3002. }
از مجموعه مباحث گذشته مى‏توان نتیجه گرفت كه دوره اسلامى، همان دوره آخرالزمان است كه تحقق كامل دیدگاه مثبت اسلام درباره پایان تاریخ، در عصر ظهور امام مهدى(عج) به وقوع خواهد پیوست.

نشانه‏ها و رخدادهاى مهم آخرالزمان
ختم نبوت و نزول واپسین شریعت كه با ظهور پیامبر اسلام تحقق یافت، نخستین نشانه پایان تاریخ به شمار مى‏رود؛ لذا مفسران، مقصود{ . الفرقان، ج 26 و 27، ص 109. }
ازنشانه‏هاى قیامت‏رادر آیه ذیل، بعثت پیامبر(ص) دانسته‏اند كه نسبت به عمر جهان، فاصله بسیار كمى تا قیامت دارد:
{ . مجمع البیان، ج 9، ص 154؛ قرطبى، ج 16، ص 159. }
�فَهَل یَنظُرونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَن تَأتِیَهُم بَغتَهً فَقَد جَاءَ أَشراطُها�. (محمد(47)،18)
در آخرالزمان وقایع فراوان دیگرى نیز پیش‏بینى شده كه بیشتر به دوره پایانى آن (مقارن با ظهور حضرت مهدى) مربوط مى‏شود:


1. بحران معنویّت:
پیش از ظهور امام زمان(عج) جوّ حاكم بر جهان، جوّ ستم، گناه و فساد خواهد بود:
�اِقتَربَ لِلنَّاسِ حِسابُهُم و هُم فِى غَفلَةٍ مُعرِضون.� (انبیاء(21)، 1).
در این آیه، مردم آخرالزمان، به غفلت و اعراض از خداوند، متّصف شده‏اند. در روایات نیز منظور از{ . التفسیر الكبیر، ج 22، ص 140؛ التحریروالتنویر، ج 17، ص 9. }
اشراطالساعة كه در آیه 18 سوره محمد(47) به آن اشاره شده، رواج بیش از حدّ كفر، فسق و ظلم دانسته شده و موارد متعدّدى از آن بر شمرده شده‏است.
{ . تفسیر قمى، ج 2، ص 279 - 282؛ نورالثقلین، ج 5، ص 37. }


2. وقوع اختلاف‏ها و درگیرى‏هاى بسیار:
 یكى از نشانه‏هاى آخرالزمان، اختلاف‏ها و درگیرى‏هاى فراوان میان گروه‏هاى گوناگون است:
�فَاختَلفَ الأَحزابُ مِن بَینهِم فَویلٌ لِلَّذینَ كَفَروا مِن مَشهَدِ یَومٍ عَظِیم.� (مریم(19)، 37) روایات، این آیه را به ظهور فرقه‏هاى مختلف در جهان اسلام مربوط دانسته‏اند كه در آخرالزمان پدید آمده، موجب اختلاف‏هاى بسیار خواهند شد. آیه �یَلبِسَكُم شِیَعًا و یُذِیقَ{ . تفسیر عیّاشى، ج 1، ص 64؛ البرهان، ج 3، ص 712. }
بَعضَكُم بَأسَ بَعض� (انعام(6)، 65) نیز به وقوع اختلاف‏ها و قتل و كشتار در آخرالزمان تفسیر شده است. بر{ . تفسیر قمى، ج 1، ص 232. }
اساس روایتى، آیه �ولَنبلونَّكم بشى‏ءٍ مِن الخَوف و الجُوع و نَقصٍ من الأَمولِ و الأَنفُس...� (بقره(2)،155) به ترس و ناامنى، گرسنگى و قحطى و فقر و كشتار در آخرالزمان اشاره دارد.
{ . نور الثقلین، ج 1، ص 142. }


3. ظهور دجّال:
درهرسه دین آسمانى یهود، مسیحیت واسلام، ظهورفاسدترین ومخرّب‏ترین جریان منحط در طول تاریخ، پیش بینى و از خطر آن پرهیز داده شده است. دجّال{ . كتاب مقدّس، عهد قدیم، زكریا 9: 6 و 7 و دانیال 7: 19 - 27 و عهد جدید، متّى 24: 15 - 25 و نامه اول یوحنا 4: 1 - 6 و مكاشفه یوحنا 13: 11 - 17؛ سفینةالبحار، ج 2، ص 162 و 163. }
كه تجسّم كفر، فریب و گمراهى است، در آخرالزمان ظاهر شده، مردم را به پرستش خویش مى‏خواند. برخى از مفسّران، تفسیر آیه �لَخلقُ السّموتِ والأرض أكبرُ مِن خَلقِ النّاسِ� (غافر(40)،57) را به ظهور دجّال ناظر دانسته‏اند كه دردید مردم، عظیم‏ترین موجود جلوه مى‏كند؛ در حالى كه{ . تاریخ مابعدالظهور، ص142-139؛ علائم آخرالزمان،ص303 - 316. }
خداوند، او را از بسیارى مخلوقات دیگر كوچك‏تر مى‏شمارد. سرانجام این{ . كشف‏الأسرار، ج 8، ص 482 - 484. }
پدیده به دست عیسى(ع) محو و نابود خواهد شد.
{ . همان، ج2، ص141 - 143؛ الدرّالمنثور، ج5، ص674 و 675. }


4. وقوع مصائب:
 
برخى از آیات عذاب بر كافران و گنه‏كاران آخرالزمان كه نزول عذاب را انكار مى‏كنند؛ تطبیق داده شده است:
�إن أتكُم عَذابُهُ بَیَتاً أَو نَهاراً مَا ذَا یَستَعجِلُ مِنهُ الُمجرِمونَ�. (یونس(10)،50) �فَإِذا نَزلَ بِسَاحَتهِم فَساءَ صَباحُ المُنذرین�. (صافات(37)،177).
{ . بحارالانوار، ج 9، ص 213 و 232، ج 52، ص 185؛ ج 53، ص56. }
با استفاده از آیه 65 انعام(6)، برخى از این عذاب‏ها بدین شرح گزارش شده‏اند: صدایى هراسناك و دود در آسمان و حاكمان ستمگر:
�قُل هُو القادِرُ عَلى أَن یَبعَثَ عَلیكُم عَذاباً مِن فَوقِكُم�، فرو رفتن برخى انسان‏ها در زمین.
�أَو مِن تَحتِ أَرجُلِكُم�، اختلافات بسیار در دین، �أَو یَلبِسَكُم شِیَعاً� قتل و كشتار �و یُذِیقَ بَعضَكُم بَأسَ بَعض�. در این دوره زمانى، ترس و ناامنى،{ . تفسیر قمى، ج 1، ص 232. }
گرسنگى و قحطى و فقر و كشتار نیز بسیار رخ خواهد داد:
�وَ لَنبلُونَّكُم بِشَى‏ءٍ مِنَ الْخَوفِ والْجُوعِ و نَقصٍ مِن الأَمولِ وَالأَنفُس....�.
{ . نورالثقلین، ج 1، ص 142. }


5. خروج سفیانى:
 بیشتر مفسّران، از ظهور لشكرى طغیانگر كه در �آخرالزمان در كشورهاى اسلامى به ستم و تعدّى پرداخته، سرانجام در صحرایى بیرون از مكّه، گرفتار عذاب الهى مى‏شوند�، خبر داده و آیه �ولَو تَرى إِذ فَزِعُوا فَلَا فَوتَ و أُخِذوا مِن مَكانٍ قَرِیب� (سبأ(34)،51) را درباره آن لشكر دانسته‏اند. در روایات شیعه و سنّى، نام رهبر این لشكر، سفیانى ذكر شده است. آیه �أَفأَمِنَ‏الَّذینَ مَكَروا السَّیَِّاتِ{ . جامع‏البیان، مج 12، ج 22، ص 129؛ الدرّالمنثور، ج 6، ص712 - 714؛ عیّاشى، ج 2، ص 57. }
أَن یَخسِفَ اللّهُ بِهِمُ الأَرضَ... .� (نحل(16)، 45) نیز كه توطئه‏گران را به فرو رفتن در زمین تهدید مى‏كند، بر لشكر سفیانى تطبیق داده شده است. آیه{ . البرهان، ج 1، ص 352 و 354. }
�...ءَامِنوا بِما نَزَّلنا مُصَدِّقًا لِما مَعَكُم مِن قَبلِ أَن نَطمِسَ وُجوهًا فَنَرُدَّها عَلى أَدبارِهَا� (نساء(4)، 47) نیز درباره بازماندگان لشكر سفیانى تأویل شده كه صورت‏هایشان معكوس گشته، پشت سرشان قرار مى‏گیرد.
{ . همان. }


6. نداى آسمانى:
بنابر روایات شیعه، جبرئیل نخستین كسى است كه‏با امام‏زمان(عج) بیعت كرده و با صدایى بلند به گونه‏اى كه به گوش همه جهانیان برسد، این آیه را تلاوت مى‏كند:
�أَتى أَمرُ اللّهِ فَلَا تَستَعجِلُوهُ؛ فرمان خدا رسید؛ پس دیگر شتاب مكنید�. (نحل(16)، 1).
{ . تفسیر عیّاشى، ج 2، ص 254. }
آیه �وَاستَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَكانٍ قَریبٍ � یَومَ یَسمَعونَ الصَّیحَةَ بِالحَقِّ ذلِكَ یَومُ الخُروجِ� (ق(50)،42�41) نیز به این حادثه، تأویل شده است.
{ . نورالثقلین، ج 5، ص 118 و 119. }


7. ظهور منجى بزرگ بشر:
مهم‏ترین رخداد آخرالزمان، ظهور دوازدهمین امام شیعیان براى رهایى انسان‏هاست: �جَاءَالحَقُّ و زَهقَ البطِلُ إِنَّ البطِلَ كانَ زَهوقًا.� (اسراء(17)، 81) این آیه كه از پیروزى چشمگیر حق بر باطل سخن مى‏گوید، در روایات به ظهور مهدى(عج) تأویل شده است. آیه }148 . البرهان، ج 3، ص 576. }
بقره(2). آیه �أَینَ ما تَكونُوا یَأتِ بِكُمُ اللّهُ جَمِیعًا� نیز بر یاران نخستین مهدى(عج) كه خداوند آنان را گرداگرد حضرت حاضر مى‏سازد، تطبیق داده شده است. آیه �فَإِن یَكفُربِها هؤُلَاءِ فَقَد وَكَّلنا{ . مجمع‏البیان، ج 1، ص 426؛ البرهان، ج 1، ص 347 - 355. }
بِها قَومًا لَیسوا بِها بِكفرین�{ . البرهان، ج 2، ص 448. }
(انعام(6)،89) نیز چنین است.

8. نزول عیسى(ع):
یكى از رخدادهاى آخرالزمان، فرود آمدن عیسى(ع) از آسمان است: �و إِنَّه لَعِلمٌ لِلسَّاعَةِ فَلاتَمتَرُنَّ بِها� (زخرف(43)، 61)، �وإِن مِن أَهلِ الكِتبِ إِلَّا لَیُؤمِنَنَّ بِه قَبلَ مَوتِهِ.� (نساء(4)، 159) مفسّران با استفاده از این آیات، ظهور دوباره عیسى(ع) در آخرالزمان راپیش‏بینى كرده‏اند و در روایات نیز تصریح{ . جامع‏البیان، مج 3، ج 3، ص 394 - 396؛ مج 4، ج 6، ص 25 - 30؛ مج13، ج25، ص115 و 116؛ كشف‏الأسرار، ج 9، ص 74 و ج 2، ص 143؛ ابن‏كثیر، ج 1، ص 589 و 590. }
شده كه وى در بیت‏المقدّس به نماز جماعت امام‏زمان(عج) اقتدا و در جنگ‏هاى ایشان نیز شركت خواهد كرد. براساس این تفسیر، فرود آمدن{ . مجمع‏البیان، ج 3، ص 211؛ نورالثقلین، ج 1، ص 571؛ روح‏المعانى، ج 14، ص 147. }
عیسى(ع) از آسمان، یكى از نشانه‏هاى نزدیكى قیامت شمرده شده و از ایمان آوردن همه اهل كتاب به حضرت عیسى(ع) در آخرالزمان كه یكى از فرماندهان امام‏زمان به شمار مى‏رود، خبر داده شده است.


9. خروج جنبنده‏اى از زمین:
 قرآن با رمز و ابهام از خروج جنبده‏اى حكایت مى‏كند كه هنگام رویگردانى مردم از معنویّت ،از زمین خارج شده، با مردم سخن مى‏گوید. �و إِذا وَقعَ القَولُ{ . المیزان، ج 15، ص 396. }
عَلَیهِم أَخرَجنا لَهُم دابَّةً مِنَ الأَرضِ تُكَلِّمُهُم أَنَّ النَّاسَ كَانوا بَِایتِنا لَایُوقِنون�. (نمل/27، 82) در تفاسیر، مطالب بسیارى درباره این موجود شگفت بیان شده كه تا حدّ{ . جامع‏البیان، مج11، ج20، ص20-18؛ كشف‏الأسرار، ج7، ص258-256؛ قرطبى، ج 13، ص 156 - 158. }
بسیارى غیر واقعى و بى‏اساس به نظر مى‏رسد و در ظاهر برگرفته از منابع{ . المیزان، ج 15، ص 396. }
اسرائیلى است.
{ . كتاب مقدّس، مكاشفه یوحنا 13. }

10. هجوم یأجوج و مأجوج:
قومى وحشى و فاسد با تخریب سدّ ذوالقرنین، در اندك زمانى سرتاسر جهان را پر از ظلم و فساد خواهد كرد تا آن كه بنابر روایات، در عصر ظهور مهدى، به طور كلّى از بین خواهد رفت: �حَتَّى إِذا فُتِحَت یَأجوجُ و مَأجوجُ و{ . جامع‏البیان، مج 10، ج 17، ص 115 - 121؛ تاریخ مابعدالظهور، ص 146 - 150. }
هُم مِن كُلِّ حَدَبٍ یَنسِلون.� (انبیاء(21)،96) برخى، یأجوج و مأجوج را یكى از نژادهاى انسانى، با صفات ظاهرى خاص یا موجوداتى خارق‏العاده دانسته‏اند كه از پشت مانعى مادّى خارج شده، به كشتار مردم و تخریب منابع طبیعى خواهند پرداخت. برخى{ . كشف‏الاسرار، ج5، ص743- 746؛ الدرّالمنثور، ج 5، ص677-674؛ المیزان، ج 13، ص 336 - 398. }
دیگر نیز آنان را نمادى از یك تمدّن مادّى مخرّب شمرده‏اند كه سدّ معنوىِ ساخته شده به دست پیامبران را منهدم و حیات طبیعى و معنوى را بر كره زمین تهدید خواهد كرد؛ در هر حال،{ . تاریخ ما بعد الظهور، ص 151؛ علائم آخرالزمان، ص200 - 202؛ الفرقان، ج 15 و 16، ص 213 - 223. }
بیش‏تر مفسّران با استناد به آیه �وَ تَرَكنَا بَعضَهُم یومَئِذٍ یَموجُ فِى بَعضٍ و نُفِخَ فِى‏الصُّورِ فَجَمَعنهم جَمعًا� (كهف(18)، 99) كه بنابر قول مشهور، به هجوم آنان اشاره داشته و بى‏درنگ از قیامت سخن به میان آورده، آن را از نشانه‏هاى متّصل به قیامت شمرده‏اند و سخن از بازگشت برخى اقوام گذشته را هنگام خروج یأجوج و مأجوج مربوط به قیامت دانسته‏اند: �و حَرَامٌ عَلى قَریَةٍ أَهلَكنها{ . مجمع‏البیان، ج 7، ص 102؛ كشف‏الأسرار، ج 6، ص 306 و 307؛ المیزان، ج 14، ص 326. }
أَنَّهُم لَایَرجِعونَ � حَتَّى إِذا فُتِحَت یَأجوجُ و... .� (انبیاء(21)، 95 و 96) برخى دیگر، این حادثه را به استناد روایات بسیار، به دوران ظهور مربوط دانسته و اشاره{ . الفرقان، ج 16 و 17، ص 362 - 365. }
به بازگشت برخى اقوام را به مسأله �رجعت� ارتباط داده‏اند.
{ . تاریخ ما بعدالظهور، ص 150؛ الفرقان، ج 16 و 17، ص 365-362. }

11. رجعت:
در آخرالزمان برخى از نیكوكاران و بدكاران زمان‏هاى گذشته، دوباره زنده مى‏شوند. �وَ یَومَ نَحشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوجاً مِمَّن یُكَذِّبُ بَِایتِنا.� (نمل(27)، 83) این آیه فقط به برانگیخته شدن عدّه‏اى از مكذّبان و نه همه آن‏ها اشاره كرده؛ بدین جهت، روایات و مفسّران شیعه، میان مصداق این آیه و قیامت، تفاوت قائل شده و آیه را به آخرالزمان مربوط دانسته‏اند كه عدّه‏اى از نیكوكاران و بدكاران اعصار گذشته، زنده شده، هر یك نتیجه دنیایى اعمال خویش را خواهد دید. مرگ و زندگى{ . مجمع‏البیان، ج 7، ص 366؛ البرهان، ج 4، ص 228 - 231؛ المیزان، ج 15، ص 397 و 398. }
دوباره: �رَبَّنا أَمَتَّنا اثنَتَینِ و أَحیَیتَنَا اثنَتَینِ� (غافر(40)، 11)، عذاب پیش از عذاب{ . بحارالأنوار، ج 53، ص 56. }
بزرگ: �و لَنُذیقَنَّهُم مِنَ العَذابِ الأَدنَى دُونَ العَذابِ الأَكبَر� (سجده(32)، 21)،{ . همان. }
ظهور بندگان پیكارجو پیش از قیامت: �فَإِذا جاءَ وَعدُ أُولهُما بَعَثنا عَلَیكُم عِباداً لَنا أُولِى بَأسٍ شَدید� (اسراء(17)،5)، میثاق{ . نورالثقلین، ج 3، ص 138 - 140. }
پیامبران با خداوند براى ایمان آوردن و یارى رساندن به پیامبراسلام: �و إِذ أَخَذَ اللّهُ مِیثقَ النَّبِیّینَ... لَتُؤمِنُنَّ بِه و لَتَنصُرنَّهُ� (آل‏عمران(3)،81) و منّت الهى بر{ . تفسیر عیّاشى، ج 1، ص 181. }
مستضعفان تاریخ: �و نُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِى الأَرضِ و نَجعلَهُم أَئِمَّةً و نَجعَلَهُم الورِثین.� (قصص(28)،5){ . نورالثقلین، ج 4، ص 107. }
همگى به رجعت، تفسیر و تأویل شده‏اند؛ با این حال در تفسیر آیات پیشین، آراى دیگرى نیز گفته شده است.
{ . تاریخ ما بعدالظهور، ص 632 - 639، 647. }

12. صلح و آرامش پایدار در سرتاسر جهان:
پس از پیروزى حضرت مهدى(عج) و یارانش، آرامش و معنویّت بر جهان حاكم خواهد شد:�وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ ءَامَنوا ... وَ لَیُبدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم أَمناً... .� (نور(24)، 55)، �إِنَّ الأَرضَ لِلّهِ یُورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِهِ و العقِبَةُ لِلمُتَّقین� (اعراف(7)،128)، �و قتِلوهُم حَتَّى لَاتَكونَ فِتنةٌ و یَكونَ الدِّینُ كُلُّهُ لِلّه� (انفال(8)، 39)، �لِیُحِقَّ الحَقَّ و یُبطِلَ البطِلَ.� (انفال(8)، 8) این آیات و آیات دیگر كه از میراث‏برى صالحان و مستضعفان و جانشینى آنان در زمین یاد مى‏كند (انبیاء(21)،105؛ اعراف(7)، 137؛ قصص(28)، 5) همگى بیان‏گر این واقعیّتند كه سرنوشت این جهان، پس از جهادى الهى به امامت امام‏زمان(عج)، سرانجام به دست مؤمنان افتاده و جهانیان همگى در سایه حكومت حضرت در صلح و معنویّت به سرخواهند برد. افزون بر این، تحقّق{ . مجمع‏البیان، ج 7، ص 106؛ عیّاشى، ج 1، ص 183 و ج 2، ص50 و 56 - 61؛ نورالثقلین، ج 2، ص 57. }
كامل آیات �وَ لَه أَسلَمَ مَن فِى‏السَّموتِ و الأَرضِ� (آل‏عمران(3)، 83) و �یُحىِ الأَرضَ بَعدَ مَوتِها� (حدید(57)،17) و �الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ كَفروا مِن دِینِكُم فَلاتَخشَوهُم وَ اخشَون� (مائده(5)، 3) و �یَومئذٍ یَفرُح‏المؤمِنونَ � بِنَصرِاللّهِ...� (روم(30)، 4و 5) نیز در این دوره زمانى دانسته شده است. در آن هنگام، همه{ . تفسیر عیّاشى، ج 1، ص 183 و 292؛ نورالثقلین، ج 5، ص 242 و 243؛ البرهان، ج 4، ص 336. }
نعمت‏هاى آسمان و زمین بر آن‏ها نازل و از آسایش و سعادت كامل بهره‏مند خواهند شد: �لَفَتحنَا عَلیهِم بَركتٍ مِنَ السَّماءِ والأَرضِ....� (اعراف(7)، 96){ . نورالثقلین، ج 2، ص 52. }
چون این مردم در سایه حكومت حضرت مهدى به بالاترین حدّ رشد و بلوغ مى‏رسند، بدین ترتیب، خلافت انسان بر زمین به كامل‏ترین حدّ خود خواهد رسید؛ در عین حال، وجود مقدّس امام معصوم (امام مهدى یا امامان دیگر هنگام رجعت) تا قیامت در دنیا حضور داشته، جامعه انسانى هیچ‏گاه از حضورشان بى‏نیاز نمى‏شود.
{ . الایقاظ من‏الهجعه، ص 392 - 405؛ على و پایان تاریخ، ص92-82. }

پى‏نوشت‏ها :
� برگرفته از دائرة المعارف قرآن كریم. با سپاس از مركز فرهنگ و معارف قرآن كه این مقاله را در اختیار مجله قرار دادند.

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: قرآن و پایان تاریخ ، پایان تاریخ ، قران و امام زمان ، امام زمان در قران ، امام زمان وتاریخ ، آخرالزمان ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com