تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - امام مهدی در کلام امیر المومنین - صفحه 2
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
نصرت امام زمان موعود شناسی در سخنان پیامبر در روایات در وصف امام زمان شناختی از زندگی امام زمان امام زمان در سخن پیامبر اكرم انتظار و مهدویت درباره امام زمان ادبیات انتظار نهج البلاغه زندگی نامه امام زمان تحقیق ظهور مهدی زندگی حضرت مهدی امام زمان درقرآن امام زمان در امام زمان در حدیث ثقلین صاحبالزمان مهدی صاحب الزمان ظهور داستان درباره امام زمان انتظار درباره حضرت مهدی مهدی امام زمان در احادیث زندگی امام زمان حدیث مقاله وتحقیق مقاله در كلام امیرالمومنین شعر درباره امام زمان امام عصر احادیث فروغ تابان ولایت شیوه یاری امام زمان گفتار علی (ع) درباره امام زمان داستان كوتاه امام مهدی در كتاب و سنت حدیث ثقلین داستان امام زمان حضرت مهدی امام زمان امام زمان در سخن امیرالمومنین امام زمان در سخن حضرت علی صاحب الزمان تقیه یاری امام زمان كتابها نثر درباره امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   امام مهدی در کلام امیر المومنین - صفحه 2
چهارشنبه 5 خرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : در سخنان امیرالمومنین(ع) منجی در كتاب و سنت نظراتنظر دهید!

فضیلت انتظار فرج
 همانطور كه پیش از این اشاره شد در دوره غیبت امام زمان‏علیه السلام  مشكلات و پیشامدهاى سختى بوقوع مى‏پیوندد به گونه‏اى كه اعتقادات بسیارى از مردم در نتیجه این امور متزلزل مى‏شود. جهت جلوگیرى از دچار شدن به این قبیل خطرات، هشدارهاى زیادى توأم با روشنگریهاى لازم در رهنمودهاى اهلبیت ‏علیهم السّلام  داده شده است كه به دو نمونه از آنچه در این زمینه در مجموعه روایات على بن ابیطالب‏علیه السلام  وارد شده است اشاره مى‏گردد.


  - عن محمد بن مسلم عن ابى عبداللَّه‏علیه السلام  قال: ...قال على‏علیه السلام : ...انتظروا الفرج و لا تیأسوا من روح اللَّه، فانّ احبَّ الاعمال الى اللَّه عزّوجلّ انتظار الفرج... و المنتظر لأمرنا كالمُتَشَحِّطِ بدمه فى سبیل اللَّه. [24]
 محمد بن مسلم از امام صادق‏علیه السلام  نقل مى‏كند كه آن حضرت از پدران بزرگوارش و آنها از على‏علیه السلام  روایت كردند كه على‏بن ابیطالب‏علیه السلام  فرمودند: منتظر فرج  [امام زمان‏علیه السلام] باشید و از عنایت و توجهات خداوند ناامید نشوید. همانا محبوب‏ترین كارها در نزد خداوند عزّوجلّ انتظار فرج [امام زمان‏علیه السلام ] است.
 آنگاه در ادامه بیان فضیلت انتظار فرمودند:
 كسى كه منتظر امر ما (فرج امام زمان‏علیه السلام ) باشد، مانند رزمنده‏اى است كه در راه خداوند به خون خود آغشته شده باشد (اجر و پاداش شهید را دارد).
  - قال زیدبن صوحان العبدى: یا امیرالمؤمنین! أى الاعمال احبّ الى اللّه عزّوجلّ؟ قال‏علیه السلام : انتظار الفرج من اعظم الفرج. [25]  
 زیدبن صوحان عبدى گفت: یا امیرالمؤمنین! كدامیك از اعمال در نزد پروردگار عالم محبوب‏تر است؟ حضرت فرمودند: انتظار فرج.
 احوال مردم آخرالزمان
 شاید بتوان گفت كه بیشترین مطالب مربوط به معارف امام زمان‏علیه السلام  كه از زبان حضرت على‏علیه السلام  نقل شده است به تبیین اوضاع آخرالزمان و وقایعى كه در آن دوره پیش مى‏آید اختصاص دارد. آن حضرت ضمن تشریح آن پیشامدها چگونگى مقابله با آن‏ها را نیز بیان مى‏نمایند.
 این حوادث شامل مسایل فرهنگى و اجتماعى و اخلاقى و تربیتى و طبیعى مى‏گردد. از آنجا كه كم و بیش خیلى از این ویژگى‏ها در دوره ما حداقل در بعضى از عرصه‏ها به چشم مى‏خورد، جهت آشنایى بیشتر و چاره اندیشى مناسب‏تر به مواردى از آن‏ها اشاره مى‏شود. بدان امید كه موجب تنبه و بیدارى‏مان شده و از طریق آشنا شدن با این امور پیشاپیش تدابیرى را اتخاذ كنیم كه از عوارض منفى آن‏ها خود و جامعه‏مان را در امان نگه داریم.
  - یأتى على النّاس زمان لا یُقَرَّبُ فیه الّا الماحِلُ و لا یُظَرَّفُ فیه الّا الفاجِرُ، وَ لا یُضَعَّفُ فیهِ اِلّا الْمُنْصِفُ، یَعُدّونَ الصَّدَقَة فیه غُرْما، و صِلةَ الرَّحِمَ مَنّاً، و العبادَةَ اسْتِطالَةً على النّاسِ! فَعِنْدَ ذلِكَ یكونُ السُّلْطانُ بمشوَرَةِ الاِماءِ و امارة الصبیانِ و تدبیر الخِصیان. [26]    
 روزى خواهد آمد كه در آن سخن چین‏ها مقرّب خواهند شد و افراد بدكار، زیرك خوانده مى‏شوند، افراد با انصاف را ناتوان به حساب مى‏آورند، صدقه و انفاقِ در راه خدا را غرامت پندارند، و صله رحم و آمد و شد با خویشاوندان را با منّت انجام مى‏دهند، و بندگى و اطاعت خدا را وسیله فخر فروشى براى مردم قرار مى‏دهند. در چنین زمانى حكومت با مشورت زنان و امارت كودكان و تدبیر خواجه‏ گان انجام مى‏گیرد.
  - روى اصبغ بن نباته عن امیرالمؤمنین‏علیه السلام  قال: سمعته یقول: یظهر فى آخرالزمان و اقتراب الساعة و هو شرّ الازمنة نسوة كاشفات عاریات متبرجات، من الدین خارجات، و الى الفتن مائلات، و الى الشهواتِ و اللّذّاتِ مسرعات، للمحرماتِ مستحِلّات، و فى جهنم خالدات. [27]   
 اصبغ بن نباته مى‏گوید: شنیدم كه امیرالمؤمنین‏علیه السلام  فرمودند: در آخر الزمان كه بدترین زمانهاست در موقعى كه روز قیامت نزدیك شود زنانى ظاهر مى‏شوند بدون حجاب، در حالى كه زینت‏هاى آن‏ها پیداست در انظار عمومى رفت و آمد مى‏كنند، آن‏ها از دین خارج مى‏گردند (به احكام دینى پایبند نمى‏باشند) و به امور فتنه‏انگیز وارد مى‏شوند و به سوى شهوات و لذت‏جویى‏ها روى مى‏آورند، حرام‏هاى خدا را حلال مى‏شمارند. اینگونه از زنان در جهنم خواهند ماند.
   - و فقهاؤهم یفتون بما یشتهونَ، و قُضاتُهُم یقولونَ مالا یَعْلمونَ و اكثُرهمْ بالزورِ یشهدونَ! من كان عنده دراهم كان موقّراً مرفُوعاً و من یعلمون انه مقلّ فهو عندهُم موضُوع [28]
  فقیهان آخرالزمان طبق آنچه كه دلشان بخواهد فتوا مى‏دهند، و قاضى‏هایشان به چیزى كه نمى‏دانند حكم مى‏كنند و بیشتر آن‏ها به دروغ شهادت مى‏دهند. كسى كه پول دارد در نزد آن‏ها عزیز و محترم است، ولى شخصى كه بى‏پول باشد در پیش آن‏ها زبون و حقیر است.
  - عن النزال بن سبرة قال خطبنا علىّ‏بن ابیطالب‏علیه السلام  فحمد اللّه و اثنى علیه، ثم قال: سلونى ایها الناس قبل ان تفقدونى ثلاثاً فقام الیه صعصعة بن صوحان، فقال: یا امیرالمؤمنین! متى یخرج الدجّال؟...فقال‏علیه السلام  احفظ! فان علامة ذلك اذا امات الناس الصلاة، واضاعوا الامانة و استحلّوا الكذب، و اكلوا الربا، و اخذوا الرّشا، و شیّدوا البنیان و باعوا الدین بالدنیا و استعملوا السفهاء و شاوروا النساء، و قطعوا الارحام، و اتّبعوا الاهواء و استخفّوا بالدماء و كان الحلم ضعفاً، و الظلم فخراً... [29]
  نزال‏بن سمره مى‏گوید: على‏بن ابیطالب‏علیه السلام  براى ما خطبه ‏اى خواند و خداوند را حمد گفته و ستایش كرد، سپس فرمود: قبل از آنكه من از میان شما بروم از من سؤال كنید (این جمله را سه مرتبه تكرار كرد) در این موقع صعصعة بن صوحان از جاى خود بلند شد و گفت: یا امیرالمؤمنین! دجال در چه زمانى خروج مى‏كند؟
 ...حضرت فرمود: آنچه را مى‏گویم به خاطر بسپار! دجال وقتى ظهور خواهد كرد كه مردم نماز را ترك كنند و امانت را ضایع سازند و دروغ گفتن را مباح شمارند و رباخوارى كنند و رشوه بگیرند و ساختمان‏ها را محكم سازند و دین را به دنیا بفروشند و سفیهان را به كار بگمارند و با زنان مشورت نمایند (در آن مواردى كه خارج از عهده آنهاست) و صله ارحام را قطع كنند و از هوى و هوس‏ها پیروى كنند و خون یكدیگر را ناچیز بشمارند. حلم و بردبارى را نشانه و علامت ضعف و ناتوانى بدانند و ستم را افتخار به حساب آورند...
  - عن على‏علیه السلام  قال: یأتى على الناسِ زمان همّتُهم بطونهم، و شرفُهُم متاعهم و قبلتهم نساؤهم و دینهم دراهمهم و دنانیرهم، اولئك شرار الخلق، لا خلاق لهم عنداللّه. [30]
 امیرالمؤمنین‏علیه السلام  فرمودند: براى مردم زمانى خواهد آمد كه در آن زمان همّت و هدف آن‏ها شكمشان خواهد بود. شرف و اعتبارشان به كالا و اموالشان بستگى دارد. قبله آن‏ها زنانشان و دینشان درهم و دینارشان (پولشان) است. آن‏ها بدترین مردمند كه در نزد خداوند بهره و سهمى براى آن‏ها نیست.
  - عن على‏علیه السلام  قال: یاتى على الناس زمان لا یتبع فیه العالم و لا یستحیى فیه من الحلیم و لا یوقّر فیه الكبیر و لا یُرحَمُ فیه الصغیر یقتل بعضهم بعضاً...  [31]
  على بن ابیطالب‏علیه السلام  فرمودند: براى مردم زمانى مى‏آید كه در آن زمان از عالم پیروى نمى‏شود و از افراد صبور و با حلم حیا نمى‏كنند (او هر اندازه در مقابل بدى مردم حلم نشان مى‏دهد آن‏ها حیا نمى‏كنند) در آن دوره بزرگ را گرامى نمى‏دارند و به كوچك رحم نمى‏كنند. بعضى از مردم بعض دیگر را به قتل مى‏رسانند... (مردم همدیگر را بدون دلیل مى‏كشند)
عن عاصم بن ضمرة عن على‏علیه السلام  انه قال: لتملانّ الارض ظلما و جوراً حتى لا یَقُولَ اَحَد اللّه الاّ مستخفیاً، ثم یاتى اللّه بقومٍ صالحین یملَؤُونها قِسطاً و عدلاً كما مُلِئَتْ ظلماً و جوراً. [32]
  عاصم بن ضمره از حضرت على‏علیه السلام  روایت كرده است كه آن حضرت فرمودند: [در آخر الزمان] زمین پر از ظلم و ستم خواهد شد به گونه‏اى كه حتى یك نفر لفظ اللّه را بر زبان جارى نخواهد كرد مگر در نهان، بعد از این دوره است كه خداوند مردم صالحى را خواهد آورد كه زمین را پر از عدل و داد كنند همان گونه كه پیش از آن پر از ظلم و ستم شده است.
  - ان بین یدى القائم‏علیه السلام  سنین خدّاعة یُكَذَّبُ فیها الصادق و یصدّق فیها الكاذِبُ و یُقَرّبُ فیها الماحِلُ و ینطق فیها الرُّویَبْضَةُ قلت و ما الرُّویَبْضَةُ و ما الماحِلُ؟ قال: او ما تقرؤون القرآن قوله و هو شدیدُ المِحال قال: یُریدُ المكر، فقلتُ و ما الماحِلُ؟ قال: یرید المكّارَ. [33]
 حضرت على‏علیه السلام  مى‏فرمایند: قبل از قیام قائم سال‏هاى پر خدعه و نیرنگى در پیش است، در این سال‏ها راستگویان دروغگو شمرده مى‏شوند در عوض دروغگویان راستگو شناخته مى‏شوند، در این سال ماحل تقرب پیدا مى‏كند و رویبضة در سخن گفتن پیشقدم مى‏گردد.
 راوى مى‏گوید: عرض كردم ماحل و رویبضه به چه كسانى گفته مى‏شود؟ حضرت فرمودند: مگر در قرآن نخوانده‏اى كه خداوند مى‏فرماید: و هو شدید المحال قال‏علیه السلام : یرید المكر فرمودند: منظور از ماحل آدم مكارى است كه به وسیله مكر زیاد مردم را به خود متوجه مى‏كند.
 تذكر: در این روایت رویبضة معنى نشده است در جاى دیگر به مناسبتى پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه و آله  مى‏فرمایند:
 رویبضة الرجلُ التّافِهُ ینطقُ فى امر العامّةِ
 یعنى مرد حقیر و بى شخصیتى كه علیرغم عدم شایستگى، در امور عامّه مردم دخالت مى‏كند و به جاى آن‏ها اظهار نظر مى‏نماید.
    نشانه ‏هاى ظهور مهدى‏ علیه السلام
  در روایات، براى ظهور امام زمان‏علیه السلام  نه تنها وقت خاصى تعیین نشده بلكه از تعیین كردن وقت براى آن منع شده است. ولى در عین حال براى آن علائم و نشانه‏هایى ذكر شده كه مردم مى‏توانند از طریق آن علامت‏ها، نزدیكى وقت ظهور را تشخیص دهند. این نشانه ‏ها به چند قسم تقسیم مى‏شوند: علائم حتمى و غیر حتمى، علائم سال ظهور و علائم سالهاى دورتر، علائم اجتماعى و اخلاقى و طبیعى و... از میان مجموعه روایاتى كه از حضرت على‏علیه السلام  در این باره نقل شده است به ذكر دو مورد اكتفا مى‏شود:
  - ...عن ابى رومان، عن على‏علیه السلام  قال: اِذا نادى منادٍ من السماء، ان الحقّ فى آل محمّدٍ فعند ذلك یظهر المهدىُّ على أَفواهِ النّاس، و یشربون ذكره فلا یكون لهم ذكرٌ غیرُهُ. [34]  
  ابى رومان از على بن ابیطالب‏علیه السلام  روایت كرده است كه آن حضرت فرمودند: وقتى كه منادى از آسمان ندا دهد كه به تحقیق حق با آل محمدصلى الله علیه و آله  است. در این ایام نام حضرت مهدى‏علیه السلام  بر سر زبان‏ها مى‏افتد و جهان مالامال از نام آن حضرت مى‏شود به گونه‏اى كه از غیر او ذكرى به میان نمى‏آید.
  - عن الصادق‏علیه السلام  عن آبائه‏ علیهم السّلام  ان علیّاعلیه السلام  قال: اذا وَقَعَت النارُ فى حجازكم و جرى الماء فى نجفكم فَتَوَقَّعوا ظُهورَ قائِمكمْ.((  اثباة الهداة، ج  3ص )) .578
  امام صادق‏علیه السلام  از پدران بزرگوارش‏ علیهم السّلام  و آنها از على‏بن ابیطالب‏علیه السلام روایت مى‏كنند كه آن حضرت فرمودند: آنگاه كه آتش در حجاز شعله ور شود و سیل در نجف جارى گردد منتظر ظهور قائم‏علیه السلام  باشید.
 یاران مهدى علیه السلام
  درباره اوصاف یاران امام زمان‏علیه السلام  و تعداد آنها و شهرهایشان و رابطه آنان با امام‏علیه السلام  و چگونگى بیعت و تبعیّت‏شان از آن حضرت، روایات زیادى وارد شده است. در این زمینه از على بن ابیطالب‏علیه السلام  چنین آمده است:
  - عن حكیم بن سعد عن امیرالمؤمنین‏علیه السلام  قال: اصحاب المهدىّ شبابٌ لاكهول فیهم الّا مثل كحل العین و الملح فى الزاد و اقل الزاد الملح. [35]
  حكیم بن سعد از امیرالمؤمنین‏علیه السلام  روایت مى‏كند كه آن حضرت فرمودند: یاران مهدى‏علیه السلام  همه جوان هستند، در میان آنها پیرمرد یافت نمى‏شود مگر به اندازه سرمه در چشم و نمك در طعام، و همانطور كه بر همگان معلوم است كمترین قسمت غذا را نمك تشكیل مى‏دهد.
  - قال امیرالمؤمنین‏علیه السلام : ...ثم اذا قام تجتمع الیه اصحابه على عدّة اهل بدر و اصحاب طالوت و هم ثلثمأة و ثلاثة عشر رجلا، كلّهم لیوث قد خرجوا من غاباتهم مثل زبر الحدید لو انّهم همّوا بازالة الجبال الرّواسى لازالوها عن مواضعها فهم الذین وحّدوا اللّه به حق توحیده، لهم باللیل اصوات كاصوات الثواكل خوفا من خشیة اللّه تعالى، قوّام اللیل، صوّام النهار، و كانّما ربّاهم أبٌ واحدةٌ قلوبهم مجتمعة بالمحبة و النصیحة... [36]
  امیرالمؤمنین‏علیه السلام  مى‏فرماید: ...چون قیام كند جمع مى‏شوند به سوى او یارانش كه به شماره اصحاب بدر و اصحاب طالوتند و ایشان سیصد و سیزده نفرند. همه آنها شیرانى هستند كه از كمینگاه‏هاى خود بیرون آیند مانند پاره‏هاى آهن، اگر ایشان اراده كنند كه كوه‏هاى سخت را از جا بِكَنند هر آینه آنها را از جاهاى خود مى‏كَنند. پس ایشانند كسانى كه خدا را به وسیله مهدى بیگانگى پرستش مى‏كنند. براى ایشان در شبها، صداهایى مانند صداهاى زنهاى جوان مرده از ترس خدا است نماز گذارندگانند در شبها و روزه دارانند در روز، گویا یك پدر و یك مادر آنها را تربیت كرده‏اند. دلهاشان در دوستى كردن به همدیگر و پند دادن به یكدیگر با هم جمع و یكى است
حكومت مهدى علیه السلام
  به اعتقاد شیعه، امام زمان‏علیه السلام  از طریق تشكیل یك حكومت جهانى بر اساس تعالیم عالیه اسلام تمام نارسایى‏ها را از سرتاسر عالم برطرف خواهد كرد و عدل و داد را در روى زمین مستقر خواهد ساخت. در سخنان پیامبر اكرم‏صلى الله علیه و آله  و هر یك از ائمه اطهارعلیهم السّلام  درباره ویژگى‏هاى حكومت حضرت مهدى‏علیه السلام  و كارهایى كه در آن دوره انجام خواهد یافت مطالب زیادى به چشم مى‏خورد كه مجموعه آنها تصویر بسیار روشنى از یك حكومت اسلامى كامل را نشان مى‏دهند. در اینجا به عنوان نمونه به بعضى از روایاتى كه در این زمینه از امیرالمؤمنین‏علیه السلام  نقل شده است اشاره مى‏گردد:
  - حدثنا عبداللّه بن مروان، ...عن علىٍ‏علیه السلام  قال: یلى المهدىُّ امرَ النّاسِ ثلاثین سنة او اربعین سنة... [37]
  عبداللّه بن مروان روایت كرده است كه على‏بن ابیطالب‏علیه السلام  فرمودند: حضرت مهدى‏علیه السلام  سى یا چهل سال زمام امور مردم را در دست خواهند داشت.
  - یعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهُدى على الهوى و یَعْطِفُ الرأىَ على القرآنِ اذا عطفوا القرآنَ على الرّأىِ ... فَیُریكُمْ كیف عدلُ السیرةِ، و یُحیىِ مَیِّتَ الكتابِ و السّنةِ... [38]
  [امام زمان‏علیه السلام  وقتى كه ظهور كند] هواهاى نفسانى را به هدایت و رستگارى برمى‏گرداند در آن روزگارى كه مردم هدایت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى درآورده باشند. آراء و اندیشه ‏هاى مردم را تابع قرآن مى‏كند در آن روزگارى كه آن‏ها قرآن را تابع آراء و اندیشه‏ هاى خود كرده ‏اند... او به شما نشان خواهد داد كه عدالت در كشوردارى چگونه است. هم چنین او تعالیم فراموش شده قرآن و سنّت را زنده خواهد ساخت...
  - قال امیرالمؤمنین‏علیه السلام : ...فلا یترك عبداً مسلما الّا اشتراه واعتقه، و لا غارماً الّا قضى دینه، ولا مظلمةً لِاَحَدٍ من النّاس الّا ردّها، و لا یُقْتَلُ منهم عبدٌ الّا ادّى ثمنه... و لایُقتَلُ قتیلٌ الا قضى عنه دینهُ، و اَلْحَقَ عیالَهُ فى العطاء حتى یملأ الارض قسطا و عدلاً كما مُلِئَتْ ظلماً و جوراً و عدواناً... [39]
  امیرالمؤمنین‏علیه السلام  فرمودند: ...حضرت مهدى‏علیه السلام  برده مسلمان را نخواهد واگذاشت مگر اینكه آن را خریده و آزاد خواهد ساخت و بدهكارى نخواهد ماند مگر آنكه بدهى او را پرداخت خواهد نمود. مظلمه و حقى به گردن و ذمه هر كس كه باشد آن را به صاحب حق بازخواهد گرداند. كسى كشته نمى‏شود مگر اینكه دیه آن را خواهد پرداخت. هیچ كسى كشته نخواهد شد مگر اینكه بدهى‏هاى او را آن حضرت پرداخت خواهد نمود و خانواده‏اش را همانند سایر افراد جامعه اداره خواهد كرد تا زمین را از عدل و داد پر كند به همان صورتى كه پیش از آن از ظلم و بیداد پر شده باشد...
  - قال على‏علیه السلام : ...لو قد قام قائمنا لَذَهبَتِ الشحناء من قلوب العباد و اصطلحتْ السباع و البهائم حتى تمشى المرأة بین العراق الى الشام... على رأسها زینتها لا یهیجُها سبعٌ و لا تخافه... [40]
  امیرالمؤمنین‏علیه السلام  مى‏فرماید: ...آنگاه كه قائم ما اهلبیت‏علیه السلام  قیام كند كینه‏ها از دل‏ها بیرون خواهد رفت حتى حیوانات درنده و وحشى نیز با هم سازگار خواهند شد و به یكدیگر ضرر نخواهند رساند، در آن روزگار به اندازه‏اى امنیّت زیاد خواهد بود كه یك زن در حالى كه همه زینت و زیور آلاتش همراه اوست از عراق تا شام را بدون ترس و دلهره به تنهایى خواهد پیمود.
حضرت مهدى‏ علیه السلام  در قرآن
  در آیات قرآن كریم به صراحت نامى از امام زمان‏علیه السلام  به میان نیامده است، ولى از آنجا كه ائمه اطهارعلیهم السّلام  مفسران حقیقى قرآنند در تفسیر بسیارى از آیات، آنها را به مسأله مهدویّت و معارف امام زمان‏علیه السلام  تطبیق و تفسیر نموده‏اند. از جمله آیاتى كه آنها را حضرت على‏علیه السلام مربوط به امام زمان‏علیه السلام  دانسته ‏اند این دو آیه اس ت :
  - عن امیرالمؤمنین‏علیه السلام  قال: النُورُ القرآن، و النور اسمٌ من اسماء اللّه تعالى... قال اللّه تعالى فى سورة النور: اللّه نور السماواتِ و الارضِ مَثَلُ نورهِ كمشكاةٍ فیها مصباح المصباح فى زجاجة  الزجاجة كانها كوكب درّىٌ... [41]
  فالمشكاةُ رسول اللّه‏صلى الله علیه و آله  و المصباحُ الوصىُّ، و الاوصیاءُ علیهمُ السلامُ و الزجاجةُ فاطمةُ، و الشجرة المباركة رسول اللّه‏ صلى الله علیه و آله  و الكوكب الدُّرى القائم المنتظر الذى یملأ الارضَ عدلاً. [42]
  امیرالمؤمنین‏علیه السلام  فرمودند: نور همان قرآن است. و نور اسمى از اسم‏هاى خداوند تبارك و تعالى نیز هست. خداوند عزّوجلّ در سوره نور مى‏فرمایند: خدا نور آسمان‏ها و زمین است، نور او همانند مشكاتى است كه درآن چراغى باشد و آن چراغ در میان شیشه‏اى كه تلألؤ آن همچون ستاره‏اى است درخشان و روشن از درخت مبارك زیتون...
 آن‏گاه فرمودند: مشكات رسول خداصلى الله علیه و آله  است و مصباح وصى و اوصیاء هستند، منظور از زجاجه حضرت فاطمه زهراعلیها السّلام  است، و مراد از كوكب دُرّى حضرت قائم المنتظرعلیه السلام  است. كسى كه زمین را پر از عدل و داد مى‏كند.
  -  [قال] امیرالمؤمنین على‏بن ابیطالب‏علیه السلام : المستضعفون فی الارض، المذكورون فى الكتاب [43]   الذین یجعلهم اللّه ائمّة، نحن اهل البیت؛ یبعث اللّه مهدیّهم فیعزّهم و یذلّ عدوّهم. [44]
  حضرت على علیه السلام  مى‏فرمایند: مستضعفان در زمین كه در قرآن یاد شده‏اند و خداوند وعده داده است آنها را پیشوایان مردم قرار دهد، ما اهل بیت هستیم و خداوند، مهدى ما اهل بیت ‏علیهم السّلام  را  [در آخر الزمان] بر مى‏انگیزاند تا آنها را عزیز و دشمنانشان را خوار و ذلیل كند.


[1]   خصال، ج  2ص  541ح  .15

[2]   در مورد معناى حفظ حدیث نظرات زیادى ابراز شده است كه از جمله آنهاست:
 - به ذهن سپردن.
 - محافظت و نگهبانى از احادیث تا از بین نروند خواه از طریق به ذهن سپردن یا نوشتن یا نقل كردن براى دیگران با هر وسیله ممكن...؛ به یكى از وجوه شش گانه كه علماى حدیث مى‏گویند یعنى شنیدن از استاد، خواندن بر استاد، شنیدن از دیگرى در حال خواندن آن بر استاد، با اجازه استاد آن را نقل كردن، و... (اربعین شیخ بهایى، ص  65و   66)

[3]   كمال‏الدین، ج  1ص  302ح  .11

[4]   نهج‏البلاغه فیض الاسلام، حكمت  139ص  .1158
[5] معانى‏الاخبار، ج  1ص  138باب  28ح  9ط دار الكتب الاسلامیه؛ بحارالانوار، ج  35ص  .45

[6] ملاحم ابن طاووس، ص  175ح  203 كنزالعمال، ج  14ص 591ح  .39675
[7]    كمال الدین، ج  1ص  304 اثباةالهداة، ج  6ص 395

[8]   بحارالانوار، ج  51ص  110و 111

[9]    بحارالانوار، ج  51ص 115

[10]    فتن ابن حماد،  264ح  1043ط دار الكتب العلمیة،؛ ملاحم ابن طاووس، ص  320ح  459ط مؤسسه صاحب الامرعلیه السلام .

[11]   ملاحم ابن طاووس، ص  155ح 193

[12]   كمال الدین، ج  2باب  56ص 648

[13]     عقدالدرر، ص  64 عرف السیوطى، الحاوى، ج  2ص 73

[14]   بحارالانوار، ج  51ص 132
 [15]   برهان المتقى، ص  101ح  .8

[16]    منتخب الاثر، ص  151ح 30

[17]   غیبة نعمانى، ص  212 ? 214،  بحار الانوار، ج  51ص 115

[18]   كمال الدین، ج  1ص  303 اثباة الهداة، ج  3ص  571

[19]   كمال الدین، ج  1ص  303ح 14

[20]   كمال الدین، ج  1ص  302ح )) .9

[21]      بحار الانوار، ج  51ص  109و  110ح 1

[22]   غیبت نعمانى، ص  140و 141

[23]   بحار الانوار، ج  51ص  112و  113ح 8

[24]   الخصال، ج  2ص  740حدیث اربعمأة، ط انتشارات علمیه اسلامیه. 

[25]   بحار الانوار، ج  52ص 122

[26]    نهج‏البلاغه فیض الاسلام، حكمت  98ص 1132

[27]   منتخب‏الاثر، ص  426ح  4ط مكتبة الصدر.

[28]   بشارةالاسلام، ص  80ط دار الكتب الاسلامى؛ الزام الناصب، ص 185ط مؤسسه مطبوعاتى حق بین، با كمى اختلاف، به نقل از روزگار رهایى.

[29]     بحارالانوار، ج  52ص  192و 193

[30]   كنزالعمال، ج  11ص  192ح 31186
[31] كنزالعمال، ج  11ص  192 ح  31187

[32]     بحارالانوار، ج  51ص  117 منتخب الاثر، ص 484

[33]     غیبت نعمانى، ص 278
[34]     منتخب الاثر، ص  163و 443 ملاحم ابن طاووس، ص  129ح .136
[35]     بحارالانوار، ج  52ص  333ح 63

[36]     نوائب الدّهور فى علائم الظهور، ج  2ص  114ط كتابخانه صدوق.

[37]   كنزالعمال، ج  14ص  591ح  39646  منتخب الاثر، ص 487

[38]   نهج‏ البلاغه فیض الاسلام، خ  138ص  424و 425

[39]     بحارالانوار، ج  52ص  224و 225

[40]      بشارة الاسلام ص 236

[41]   سوره نور، آیه 35

[42]     معجم احادیث المهدى‏علیه السلام ، ج  5ص  274ح 1699

[43]     اشاره به آیه و نرید انّ نمنّ على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین؛ و خواستیم بر كسانى كه در آن سرزمین مستضعف واقع شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث  [زمین] كنیم. سوره قصص، آیه 5
[44]   منتخب الانوار المضیئة، سید بهاء الدین على النیلى النجفى، ص 30

صفحه 1،2

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: امام زمان در سخن امیرالمومنین ، امام زمان در سخن حضرت علی ، حدیث ، گفتار علی (ع) درباره امام زمان ، نهج البلاغه ، در كلام امیرالمومنین ، امام زمان در ، احادیث ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com