تبلیغات
در باره امام زمان-امام عصر-مهدی صاحب زمان-منجی عالم-ابا صالح در وبلاگ مولود - مصلح جهان - حضرت مهدی
  موضوعات

  خوراک | RSS
 خوراک وب

  ابر برچسب ها
یاری امام زمان داستان درباره امام زمان در كلام امیرالمومنین زندگی امام زمان تقیه امام زمان در ادبیات انتظار انتظار انتظار و مهدویت مقاله در وصف امام زمان مهدی امام زمان در سخن پیامبر اكرم امام زمان در حدیث ثقلین فروغ تابان ولایت درباره امام زمان حدیث ظهور مهدی زندگی حضرت مهدی امام زمان در سخن امیرالمومنین تحقیق حضرت مهدی امام زمان در احادیث نثر درباره امام زمان شعر درباره امام زمان موعود شناسی صاحب الزمان كتابها ظهور داستان كوتاه حدیث ثقلین شیوه یاری امام زمان مقاله وتحقیق امام عصر صاحبالزمان احادیث درباره حضرت مهدی در روایات داستان امام زمان امام زمان در سخن حضرت علی امام زمان مهدی صاحب الزمان نصرت امام زمان امام مهدی در كتاب و سنت نهج البلاغه زندگی نامه امام زمان شناختی از زندگی امام زمان امام زمان درقرآن در سخنان پیامبر گفتار علی (ع) درباره امام زمان
 
 تماس با مدیر در یاهو  
مکان آیدی شما


اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


   مصلح جهان - حضرت مهدی
شنبه 8 خرداد 1389  نویسنده : ab2ullah  دسته بندی : منجی در كتاب و سنت در روایات سایر معصومین (ع) نظراتنظر دهید!

یكى از مسائل و امورى كه فرق اسلام بر آن،اجتماع و اتفاق نموده‏اند،ظهور مهدى اهل بیت‏ حضرت قائم آل محمد-صلوات الله علیهم اجمعین-در آخر الزمان است كه همه متفق الكلمه انتظار یك قیام روحانى جهانى و ظهور مصلحى (2) را مى‏كشند كه عدالت اجتماعى و نظام جهان را بر اساس ایمان به خدا و احكام دین اسلام‏برقرار سازد و دنیا را از چنگال ستمكاران و جباران نجات بخشد و پرچم عزیز اسلام را در تمام نقاط به اهتزاز در آورد.

همه چشم به راهند و انتظار دارند كه شایسته‏ترین فرزندان پیغمبر قیام كرده،آئین توحید و رسم برادرى و مساوات اسلامى را زنده نموده بشر را از نعمت آسایش بهره‏مند سازد و موجبات تفرقه و محرومیت و ناكامى را از میان بردارد.

این وعده الهى است و تخلف پذیر نیست.دنیا به طرف آن عصر درخشان در حركت است،سیر زمان، گردش دوران هر دم بشر را به چنین روزگارى نزدیك‏تر مى‏سازد.

ایمان به ظهور حضرت مهدى-علیه الصلاة و السلام-و جهانگیر شدن دین اسلام به آیات متعددى از قرآن مجید و متواترترین روایات و قوى‏ترین اجماعات اتكاء و استناد دارد كه هر مسلمان معتقد به قرآن و رسالت پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم باید به این ظهور،ایمان راسخ و ثابت داشته باشد.

اگر چه در این مقاله تفصیل و شرح این مطالب ممكن نیست ولى براى توجه خوانندگان محترم تحت چهار عنوان: (1-آیات قرآن مجید 2-اجماع و اتفاق مسلمین 3-روایات اهل سنت 4-روایات شیعه بطور اختصار توضیحاتى مى‏دهیم.

1-آیات قرآن مجید

خداوند در قرآن مجید در آیات كریمه متعددى تشكیل یك حكومت جهانى اسلامى،بسط دین اسلام، غلبه آن بر كلیه ادیان،زمامدارى صلحاء و ارباب لیاقت را وعده فرموده است كه از آن جمله این آیات است:

و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة و یكون الدین كله لله (3)

با كافران جهاد كنید تا در زمین فتنه و فسادى نماند و آیین همه دین خدا گردد.

هو الذی ارسل رسوله بالهدى و دین الحق لیظهره على الدین كله (4)

او است‏خدائى كه رسول خود را با دین حق به هدایت‏خلق فرستاد تا بر همه ادیان عالم او را تسلط و برترى دهد.

یریدون ان یطفؤا نور الله بافواههم و یابى الله الا ان یتم نوره (5)

كافران مى‏خواهند كه نور خدا را با نفس تیره و گفتار جاهلانه خود خاموش كنند ولى خدا نمى‏گذارد، تا آنكه نور خدا را به منتهاى ظهور و حد اعلاى كمال برساند.

یریدون لیطفؤا نور الله بافواههم و الله متم نوره (6) .

كافران مى‏خواهند تا نور خدا را با گفتار باطل و طعن مسخره،خاموش كنند،البته خدا نور خود را تمام و كامل مى‏كند.

و یرید الله ان یحق الحق بكلماته و یقطع‏دابر الكافرین (7)

و خدا مى‏خواست كه صدق سخنان حق را ثابت گردانده و ریشه كافران را از بیخ و بن بركند.

و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا (8)

بگو كه حق آمد و باطل را نابود ساخت،كه باطل خود لایق محو و نابودى است‏.

و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادى الصالحون (9)

ما بعد از تورات در زبور نوشتیم كه البته بندگان نیكوكار من ملك زمین را وارث و متصرف خواهند شد.

وعد الله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض (10)

خداوند وعده فرموده،به كسانى از شما كه نیكوكار گردد در زمین خلافت دهد.

و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلین انهم المنصورون و ان جندنا لهم الغالبون (11)

همانا عهد ما درباره بندگانى كه به رسالت فرستادیم سبقت‏گرفته است كه البته آنها بر كافران فتح و پیروزى یابند و سپاهیان ما غالبند.

انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاة الدنیا (12)

ما البته رسولان خود و كسانى كه ایمان آورند در حیات دنیا نصرت و ظفر مى‏دهیم‏.

كتب الله لاغلبن انا و رسلى ان الله قوى عزیز (13)

خدا حتم گردانیده كه البته من و رسولانم غالب مى‏شویم كه خداوند قوى و مقتدر است‏.

و آیات دیگرى كه تاویل آنها هنگام ظهور حضرت ولى عصر-عجل الله تعالى فرجه آشكار شود،دلالت دارند بر غلبه اسلام بر سایر ادیان و غلبه اهل حق بر اهل باطل و حتمى بودن غلبه انبیاء و اتمام نور خدا كه این معانى بطور مطلق تا حال ظاهر نشده و این آیات تحقق آن را در آخر الزمان بشارت مى‏دهد.

خداوند وعده داده كه البته پیغمبران را غالب سازد و یارى كند و معلوم است كه این نصرت و غلبه فقط نصرت و غلبه در آخرت نیست،براى اینكه مى‏فرماید: فى الحیاة الدنیا و نصرت و غلبه انبیا بر قوم خودشان و پیشرفت كار آنها در عصر خودشان هم نیست،زیرا دعوت بسیارى از پیغمبران در قومشان اثر نبخشید بلكه بعضى از آنها كشته شدند.

این نصرت و غلبه،نصرت و غلبه مقصد و هدف و دعوت آنها است‏كه بر طبق ظاهر آیات مقید به مرتبه‏اى نیست‏بلكه نصرت و غلبه مطلق است.

همچنین است اتمام نور،كه معنى اینكه خدا نور خود را در مقابل آنهائى كه مى‏خواهند نور او را خاموش كنند و مانع از پیشرفت اسلام شوند تمام مى‏گرداند این است كه دین را جلو مى‏برد و بر قلمرو اسلام مى‏افزاید و اتمام آن وقتى است كه اسلام تمام جهان را بگیرد.

چنانكه معنى استخلاف و جانشینى مؤمنین در زمین و وارث شدن آنها زمین را نیز استخلاف در تمام زمین و وارث شدن كره ارض است كه براى امام زمان و یاران و اصحاب آن حضرت حاصل مى‏شود.

معناى غلبه حق بر باطل بطور اطلاق هم غیر از این نیست كه به تمام معنى حق بر باطل پیروز شود و اگر از جهت‏حجت و برهان غالب باشد (با اینكه به این معنى همیشه غالب است) ولى در ظاهر غالب نباشد غلبه مطلق نیست و ظاهر این آیات غلبه مطلق است.

و اما آیه:

لیظهره على الدین كله

كه دلالتش بر غلبه اسلام واضح است.

و مؤید مستفاد از این آیات است روایاتى كه در این خصوص از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم منقول است،مثل:

لیدخلن هذا الدین على ما دخل علیه اللیل‏

البته این دین در هر كجا كه شب داخل شده باشد داخل مى‏شود.

و شاید نكته اینكه فرمود:على ما دخل علیه اللیل‏و نفرمود:على‏ما دخل علیه الیوم او الشمس‏تشبیه دین به آفتاب باشد كه همانطور كه روز آفتاب در هر كجا كه شب رفته باشد وارد مى‏شود،خورشید عالمتاب اسلام نیز به تمام اماكن پرتو افكن خواهد شد و تاریكى كفر و شرك و ضلالت را نابود خواهد ساخت،همانطور كه آفتاب،تاریكى شب را از میان مى‏برد.

2-اجماع مسلمین

اگر مقصود از اجماع و اتفاق،شیعه باشد كه محتاج به ذكر نیست و همه مى‏دانند كه از ضروریات مذهب امامیه ظهور قائم آل محمد فرزند حضرت امام حسن عسكرى علیه السلام است.و اگر مقصود اتفاق عامه مسلمین (از شیعه و سنى) باشد براى اثبات آن،عبارت یكى از متتبع‏ترین علماى اهل سنت، علامه معتزله ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه (طبع مصر،ج 2،ص 535) كافى است كه مى‏گوید:

قد وقع اتفاق الفریقین من المسلمین اجمعین على ان الدنیا و التكلیف لا ینقضی الا علیه‏

اتفاق سنى و شیعه بر این است كه دنیا و تكلیف،منقضى و تمام نشود مگر بر آن حضرت- یعنى بعد از ظهور آن حضرت- (14) .

كسانى كه در تاریخ تتبع دارند مى‏دانند كه ظهور مصلح منتظر و مهدى آل محمد-علیه الصلاة و السلام-آنچنان مورد اتفاق و مسلم نزد تمام مسلمین بوده كه از همان قرن اول هجرى تا حال در مقام رد ادعاى‏افرادى كه ادعاى مهدویت كردند یا این ادعاء را به آنها نسبت دادند،اصل ظهور قائم آل محمد علیه السلام را كسى انكار نكرد،زیرا بر خلاف اجماع مسلمین و انكار اخبار قطعى صادر از پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم بود.بلكه در مقام رد آنها به فاقد بودن اوصاف و علاماتى كه براى مهدى موعود در اخبار و احادیث مذكور است استناد مى‏جستند.

چنانچه چهار نفر از بزرگان علماى مذاهب چهارگانه اهل سنت،ابن حجر شافعى مؤلف‏القول المختصرو ابو السرور احمد بن ضیاء الحنفى و محمد بن احمد مالكى و یحیى بن محمد حنبلى در جواب استفتائى كه از ایشان شده و در باب 13 از كتاب‏البرهان فى علامات مهدى آخر الزمان‏عین فتاواى آنها را نقل كرده،همین روش را انتخاب نموده و به صحت اصل ظهور مهدى در آخر الزمان و اینكه عالم را پر از عدل و داد كند و عیسى به آن حضرت اقتدا نماید و اوصاف دیگر آن حضرت،رسما فتواى محكم و مستدل و قاطع داده‏اند حتى شاعر بنى امیه حكیم بن عیاش كلبى نیز در رد نسبتى كه به جناب زید بن على بدون رضایت آن جناب داده شده بود (و او را مهدى خوانده بودند) گفته:

و لم ار مهدیا على الجذع یصلب‏ (15)

مقصودش این است كه آن مهدى كه ظهور مى‏كند مستولى بر ممالك و فاتح كشورها مى‏گردد و عدل و داد را بسط مى‏دهد،پس چگونه ممكن است جناب زید كه مصلوب شد مهدى باشد.

3-احادیث اهل سنت

محدثین بزرگ اهل سنت كه ذكر اسامى و كتب و مصنفات ایشان در این مقال سخن را طولانى مى‏سازد،احادیث راجع به ظهور حضرت مهدى را تخریج نموده‏اند و از جماعتى از صحابه (16) و جمع كثیرى از تابعین راجع به ظهور آن حضرت روایات بسیارى نقل كرده‏اند و بعضى از ایشان در تخریج این احادیث كتاب خاص نوشته‏اند و گروه بسیارى از آنان تواتر (17) این روایات را صریحا تصدیق كرده‏اند و به آنچه در كلمات بسیارى از ایشان تصریح شده این است كه نه فقط اصل ظهور مهدى علیه السلام به روایات متواتر از پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم ثابت و قطعى است،بلكه به تواتر ثابت است كه آن حضرت زمین را پر از عدل و داد كند و عیسى از آسمان نزول كرده به آن حضرت اقتدا نماید و تمام جهان را فتح كرده و احكام قرآن را نشر دهد.

علاوه بر این،بسیارى از محققین علماى عامه در اشعار و قصاید یا كتب و تصنیفاتشان ایمان خود را به اینكه حضرت مهدى علیه السلام همان یگانه فرزند امام حسن عسكرى علیه السلام است اظهار داشته‏اند،كه ما در كتاب‏منتخب الاثردر باب اول از فصل سوم تصریحاتى از بیش از شصت نفر علماى اهل سنت راجع به ولادت یا غیبت و امامت آن‏حضرت را ضبط كرده‏ایم و هر منصفى مجموع این اعترافات را ملاحظه كند برایش جاى شبهه باقى نخواهد ماند.

4-روایت و اخبار شیعه

بطور كلى احادیثى كه از طرق شیعه روایت‏شده معتبرترین روایات است زیرا از عصر حضرت رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم تا به حال كتابت‏حدیث،ضبط و حفظ و روایات در بین ایشان منقطع نشده و هم اكنون بعضى از كتبى كه در نیمه اول و دوم هجرت نوشته‏اند موجود و محل مراجعه است و اولین كتاب ایشان همان كتابى است كه به املاى رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و خط امیر المؤمنین على علیه السلام مى‏باشد و در اخبار مكرر دیده مى‏شود كه ائمه علیهم السلام در نقل احادیث و بیان احكام به آن استناد مى‏جستند.

روایات شیعه با روایات دیگران فرق دیگر نیز دارد و آن این است كه روایات شیعه از ائمه اهل بیت علیهم السلام كه علم و زهد و تقوى و فضیلت ایشان نزد فریقین مسلم است،اخذ شده و به مقتضاى‏اهل البیت ادرى بما فى البیت‏طبعا نقل آنها محكم‏تر و از اشتباه دور است.و بالاخره سومین جهتى كه روایات شیعه را در بالاترین درجه اعتبار قرار داده و در حقیقت پشتوانه این روایات است، احادیث متواتر ثقلین و احادیث‏سفینه و احادیث امان و روایات دیگرى است كه امت را ارجاع به ائمه معصومین از اهل بیت كه اعدال قرآن مجید هستند نموده و قول ایشان را حجت و اخذ از ایشان را امان از ضلالت معرفى كرده و دلالت‏بر خالى نبودن زمان از وجود امام معصوم از اهل بیت دارد. بنابراین احادیث كه از ائمه طاهرین صادر شده از راه بناى عقلا بر احتجاج و عمل به خبر واحد در اعلى درجه اعتبار است،زیرا اختصاص و ارتباطى را كه ائمه طاهرین علیهم السلام با پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم داشته‏اند احدى از صحابه و تابعین نداشتند و از طریق حدیث متواتر ثقلین شرعا نفس اقوال و گفته‏هاى ایشان ماخذ و مستند است و بر امت مراجعه و اخذ از ایشان كه از قرآن جدا نمى‏شوند و معصومند،فرض و واجب مى‏باشد.

بعد از بیان این مقدمه كوتاه (كه در كتابى كه در بیان وجوب پیروى از اهل بیت و اخذ علم از ائمه علیهم السلام نگاشته‏ایم شرح و تفصیل آن را داده‏ایم) مى‏گوئیم.

از طرق شیعه راجع به ظهور حضرت ولى عصر قائم آل محمد-عجل الله تعالى فرجه-معتبرترین روایات در كتب مشایخ و محدثین ایشان كه از همان قرن اول هجرت تا به حال تالیف شده،موجود است مانند روایات كتب اصولى كه پیش از ولادت حضرت قائم تالیف شده مثل كتاب مشیخه حسن بن محبوب (متوفى 224) و كتاب سلیم بن قیس (متوفى 70 یا 90) .

روایاتى كه بسیارى از آنها به تنهایى براى اثبات امامت امام زمان،یگانه فرزند عزیز و گرامى امام حسن عسكرى علیه السلام كافى و قطع آور است.روایاتى كه از لحاظ پیشگوئیهائى كه در آنها شده و وقوع یافته،از معجزات اولیاى دین،و اخبار آنان از مغیبات شمرده مى‏شود.روایاتى كه در آنها خصوصیات این ظهور و شرایط و علامات آن بطور واضح بیان شده است.این روایات،فوق تواتر بوده و احصاى آن جز براى‏اشخاصى كه تتبع و احاطه كامل داشته باشند،ممكن نیست.

خوانندگان عزیز!این سخنان حرف و ادعاء نیست‏بلكه بیان حقیقت و روح واقع است،علاوه بر تمام جوامع حدیث،صدها كتاب و مصنفات محدثین بزرگ ایشان در خصوص موضوع،دلیل و برهان این سخنان است.

مانند كتاب‏المهدى‏تالیف عیسى بن مهران مستعطف از بزرگان قرن سوم،كتاب قائم و غیبت فضل بن شاذان و غیبت عبد الله بن جعفر حمیرى از اكابر قرن سوم،كتاب غیبت و ذكر القائم تالیف ابن اخى طاهر (متوفى 358) كتاب غیبت محمد بن قاسم بغدادى معاصر ابن همام (متوفى 333) ،اخبار القائم علان رازى كلینى دائى كلینى معروف (متوفى 339) ،اخبار المهدى تالیف جلودى (متوفى 332) ،غیبت نعمانى از اعلام قرن چهارم،غیبت‏حسن بن حمزه مرعشى (متوفى 358) ،دلائل خروج القائم تالیف ابن على حسن بن محمد صفارى بصرى از اعلام قرن سوم،كتاب ذكر القائم من آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم تالیف احمد بن رمیح المروزى،اخبار القاء تالیف ابن على احمد بن محمد الجرجانی از قدماى محدثین،الشفاء و الجلاء احمد بن على رازى،ترتیب الدوله تالیف احمد بن حسین مهرانى،كمال الدین،كتاب غیبت كبیر تالیف صدوق (متوفى 381) ،غیبت ابن جنید (متوفى 381) ، غیبت مفید (متوفى 413) ،غیبت‏سید مرتضى (متوفى 436) ،غیبت‏شیخ طوسى (متوفى 460) ،التاج الشرفى تالیف اسعد آبادى معاصر سید مرتضى،كتاب ما نزل من القرآن فی صاحب الزمان،تالیف عبد الله بن عیاش (متوفى 401) ،فرج كبیر،تالیف محمد بن هبة الله طرابلسى‏شاگرد شیخ طوسى،بركات القائم،و تكمیل الایمان،بغیة الطالب،تبصرة الاولیاء و كفایة المهدى،اخبار القائم،اخبار ظهور المهدى، الحجة البالغة،تثبیت الاقران،حجة الخصام،الدر المقصود و اثبات الحجة،اتمام الحجة،اثبات وجود القائم، مولد القائم،الحجة فیما نزل فی الحجة،الذخیرة فی المحشر،السلطان المفرج عن الایمان،سرور اهل الایمان،جنى الجنتین،سیزدهم بحار،غیبت عوالم و صدها كتاب دیگر كه ذكر نام آنها و اسماى مؤلفین موجب كمال تطویل خواهد شد.

و فقط بعضى مواردى را كه این روایات به تواتر قطعى راجع به اوصاف حضرت مهدى علیه السلام و علائم ظهور آن جناب بر آن دلالت دارد،فهرست وار یادآور مى‏شویم و بحث و توضیحات لازم در اطراف هر یك از این موارد را به موقع و فرصت دیگر موكول مى‏كنیم (18)

در خاتمه یاد آور مى‏شویم كه دلائل دیگرى از عقل و نقل بر وجود امام عصر-عجل الله تعالى فرجه-نیز اقامه شده كه ما در این مقاله در صدد بیان آن نبوده‏ایم و اجمالا همه آن ادله عقلى و نقلى كه در امامت عامه دلالت دارند بر لزوم وجود امام معصوم در تمام اعصار و وجوب معرفت امام و اینكه زمین خالى از وجود حجت نمى‏ماند كه:

لو بقیت الارض بغیر حجة لساخت‏باهلها

اگر زمین بدون حجت‏بماند اهل خود را فرو خواهد برد.

بر وجود حضرت صاحب الزمان علیه السلام و امامت آن حضرت نیز دلالت‏دارند و اگر در مقام استدلال فقط همان براهین امامت عامه را مستند قرار دهیم،در اثبات امام عصر-ارواحنا فداه-و بقاى آن حضرت در پشت پرده غیبت كافى خواهد بود.

پى‏نوشتها:

1-این مقاله در سالنامه معارف جعفرى سال 81-1380،ص 60-73،چاپ شده است لازم به تذكر است كه قسمتى از این مقاله و بعضى مقالات دیگر براى اینكه مطالب در این مجموعه تكرار نگردد،حذف شد.مع ذلك چون این مقالات بطور مستقل و در مناسبت‏هاى مختلف نگارش یافته و تصرف و حذف بیشتر باعث كوتاهى و نارسائى،بلكه تغییر اساس مقاله مى‏شد از حذف بعضى از مطالب مكرر خود دارى كردیم.

2-مخفى نماند كه ملل دیگر و معتقدین به ادیان معروف هم در اصل انتظار ظهور یك شخصیت روحانى براى اصلاح جهان و خاتمه دادن به ظلم و جنگ و فساد و خرابكارى و نجات ضعفاء و مظلومین،با مسلمانان همراه و متفقند و بشاراتى كه در كتابهاى آنها است منطبق به حضرت صاحب الزمان علیه السلام مى‏شود كه بعضى از فضلاى معاصر آنها را استقصاء و استخراج نموده‏اند.

3-سوره انفال،آیه 39.

4-سوره توبه،آیه 33 و سوره فتح،آیه 28.

5-سوره توبه،آیه 32.

6-سوره صف،آیه 8.

7-سوره انفال،آیه 7.

8-سوره اسراء،آیه 81.

9-سوره انبیاء،آیه 105.

10-سوره نور،آیه 55.

11-سوره غافر،آیه 51.

12-سوره غافر،آیه 51.

13-سوره مجادله،آیه 21.

14-سخنان چهار نفر دیگر از علماى معروف اهل سنت را چون در یكى از فصلها و مقالات آینده نیز ذكر شده حذف كردیم به آن مقاله مراجعه شود.

15-طبق روایاتى كه ابن حجر عسقلانى شافعى درالاصابه‏،ج 1،ص 395.ازفوائد كواكبى‏روایت كرده، حكیم بن عیاش نامبرده به سبب نفرین حضرت صادق علیه السلام به وضع عجیبى هلاك شد.

16-قسمتهائى از این مقاله مانند اسامى صحابه و كتابهائى كه در این باب،علماى اهل سنت تالیف كرده‏اند و نام كسانى كه به تواتر این روایات تصریح نموده‏اند،چون در فصل‏هاى آینده این كتاب مذكور مى‏شود حذف گردید.

17-حدیث متواتر،حدیثى را گویند كه راویان و كسانى كه آن را نقل مى‏كنند جمعى باشند كه عادة اتفاق و تبانى آنها بر كذب ممكن نباشد.

18-چون این خصائص در فصل‏مشخصات و اوصاف مهدى علیه السلام‏بیان شده براى اینكه تكرار نشود از این مقاله حذف كردیم و خواننده عزیز را به فصل مذكور رجوع مى‏دهیم.

امامت و مهدویت صفحه 29

حضرت آیت الله صانعى گلپایگانى

+ منبع مطالبmolod.mihanblog.com
برچسب ها: صلح جهانی ، مصلح جهان ، عدالت ، ظهور مهدی ، برقراری عدالت ، برقراری صلح ، روایات معصومین ، عدل و عدالت ، مهدی ، صاحبالزمان ،

::::


  آرشیو


  جستجو در سایت



  آمار
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :

  لینک سرا
· بزرگترین پرتال اطلاعات
· لینك باكس اتوماتیك

:: کلیه حقوق ومطالب مادی و معنوی این پایگاه متعلق به این تیم اینترنتی می باشد . و كپی برداری تنها با ذكر منبع مجاز می باشد.برگرفته شده از نرم افزار منجی ::

Theme Dseigned By : molod.mihanblog.com